راه اندازی کسب و کار اینترنتی در خانه در 4 گام

4 گام راه اندازی کسب و کار خانگی

تصور کنید که در خانه نشسته‌اید و با استفاده از اینترنت درآمد کسب میکنید. هیجان انگیز است و هر کسی را به وجد میاورد تا یک کسب و کار اینترنتی راه بیاندازد. بعلاوه راه اندازی یک کسب و کار خانگی هزینه‌های کمتری نیز دارد.

اما برای اینکه موفقیت‌تان را در یک کسب و کار اینترنتی تضمین کنید لازم است که اصول کار در فضای اینترنتی را یاد بگیرید.

برای افزایش شانس موفقیت در کسب و کار خانگی باید یک پلن تجاری برای کسب و کارتان تهیه کنید. سپس وب  سایت خود را راه اندازی کنید و محصولات/خدمات را برای مشتریان بازاریابی کنید. در ادامه مهمترین مواردی که برای راه اندازی یک کسب و کار در خانه باید به آنها توجه کنید را عنوان میکنم.

مرحله اول

تهیه بیزینس پلن

1. در مورد محصولات/خدماتی که میخواهید ارائه دهید تصمیم بگیرید

توانایی‌ها، آموزش یا تجربه منحصر به فرد خود را در نظر بگیرید. سپس از خود بپرسید که چگونه می‌توانید از این مهارت‌ها برای ایجاد محصول یا خدماتی استفاده کنید که برای مشتریان بالقوه شما ارزش ارائه می‌کند.

مثلا فرض کنید که شما یک طراح گرافیک آموزش دیده و با تجربه در طراحی وب هستید. ممکن است از این مهارت‌ها برای راه اندازی یک کسب و کار در حوزه طراحی وب استفاده کنید.

نکته: وقتی تصمیم می‌گیرید چه محصولات یا خدماتی را ارائه دهید، این نکته را هم در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید شغل شما منحصرا آنلاین باشد یا می‌خواهید محصولات فیزیکی هم ارائه دهید.

2. تعیین کنید که روزانه چقدر می‌توانید برای کسب و کار خود وقت بگذارید

ابتدا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید به صورت تمام وقت مشغول باشید یا پاره وقت. سپس، در نظر بگیرید که در طول روز چقدر زمان برای اختصاص دادن به تجارت دارید.

علاوه بر این، در نظر بگیرید که محصولات یا خدماتی که قصد ارائه آنها را دارید به چه مقدار زمان نیاز دارند تا به خوبی آنها را انجام دهید.

چقدر در روز صرف کار کردن میکنید

کسب و کارهای اینترنتی برای اوج گرفتن به زمان نیاز دارند بنابراین بهتر است که کارتان را به صورت پاره وقت شروع کنید. میزان انعطاف پذیری در کسب و کارهای مختلف با هم فرق میکند.

برخی از کسب وکارها نیاز به هماهنگ شدن با مشتری ندارند مثلا ارائه محصول به مشتری؛ اما بعضی کارهای دیگر مانند مشاوره لازم است که خودتان را با مشتری هماهنگ کنید.

3. تقاضا برای خدمات/محصولات شما وجود دارد؟

تحقیقات بازار انجام دهید تا دریابید که آیا تقاضا برای محصول یا خدمات شما وجود دارد یا خیر. حوزه‌ای که میخواهید به آن وارد شوید و رقبایتان را بررسی کنید.

علاوه بر این، بررسی مشتریان به صورت تلفنی یا حضوری به شما کمک میکند تا خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهید و علاقه مندی آنها را بررسی کنید. این تحلیل دید خوبی به شما درباره خلا و کاستی‌های بازار میدهد و میتوانید با استفاده از آن فرصت رشد را در بازار ایجاد کنید و از رقبایتان پیشی بگیرید.

تحلیل رقبا

برخی از کسب و کارها فرصت رشد را در بازار محلی دارند و در این شرایط میتوان از یک بازاریاب آزاد برای فروش محصولات/خدمات بهره برد.

اگر محصولی را می‌فروشید، می‌توانید آن را در یک بازار محلی یا به دوستانی که فکر می‌کنید به آن علاقه‌مند هستند نشان دهید تا ببینید چه نوع پاسخی دریافت می‌کند.

برای شروع یک کسب و کار نیازی به انجام تحقیقات بازاریابی ندارید، اما تحقیقات به شما کمک میکند که شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

4. آیا میتوانید کسب و کارتان را آنلاین راه اندازی کنید

همه کسب و کارها برای فعالیت به صورت خانگی یا آنلاین مناسب نیستند. اطمینان حاصل کنید که محصولات و خدمات شما برای یک تجارت اینترنتی مناسب است.

5. برای شروع و ادامه کسب و کار خود بودجه تعیین کنید

هزینه‌های راه اندازی کسب و کار بسته به نوع کسب و کار متفاوت است. مثلا برای فروش کتاب در خانه لازم است که یک موجودی اولیه برای فروش کتاب داشته باشید. یا برای ارائه خدمات به صورت آنلاین نیاز به سرمایه اولیه کمی دارید.

تخمین بزنید که برای تهیه مواد اولیه برای کسب و کار خود به چه مقدار پول نیاز دارید. علاوه بر این، چند هزینه کلی وجود دارد که برای اکثر کسب و کارهای آنلاین مهم است، که باید آنها را به بودجه خود اضافه کنید:

هزینه‌های راه اندازی یک وب سایت شامل اجاره‌هاست، دامنه، طراحی وب سایت، هزینه‌های سئو، بازاریابی و تبلیغات، نگهداری و پشتیبانی وب سایت

6. طرح کسب و کار خود را بنویسید

بیزینس پلن

یک طرح کسب و کار استراتژیک به شما کمک می‌کند تا در مسیر رسیدن به اهداف خود بمانید، بنابراین حتی یک کسب و کار کوچک نیز به یک برنامه نیاز دارد. طرح کسب و کار شما شامل همه چیز در مورد کسب و کار شما است، مانند موارد زیر:

مفهوم کسب و کار: کسب و کار خود و ساختار آن، از جمله محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید را توصیف کنید. علاوه بر این، به طور خلاصه در مورد بازار کسب و کار خود صحبت کنید.

تحقیقات بازار: بازاری را که وارد آن می‌شوید، شامل رقبای اصلی، بازار هدف و نیازهای بازار هدف خود را توصیف کنید.

طرح بازاریابی: نحوه برنامه ریزی برای ورود به بازار، نحوه ارتباط با مشتریان و نحوه توزیع محصول یا خدمات خود را توضیح دهید.

برنامه عملیاتی: عملیات روزانه خود، از جمله مراحل مربوط به تولید محصول یا خدمات خود را توضیح دهید.

تحلیل مالی در کسب و کار

طرح مالی: نحوه تامین مالی کسب و کار خود، هزینه‌های مورد انتظار شما و میزان درآمد تخمینی را که انتظار دارید کسب کنید، مشخص کنید.

مرحله دوم

بیزینستان را ثبت کنید

ساختار قانونی کسب و کار خود را مشخص کنید

ساختار کسب و کار روی نحوه ثبت مالیات و میزان آن تاثیر دارد. راه اندازی اکثر کسب و کارهای کوچک، آسان است و به اسناد کمی نیاز دارد. برای راه اندازی میتوانید از افراد متخصص در حوزه ثبت شرکت کمک بگیرید. شرکت ها میتوانند با مالکیت‌های زیر به ثبت برسند:

شرکت با مالکیت انحصاری: مالکیت انحصاری تحت مالکیت و اداره یک شخص است و تمامی سود، زیان، بدهی و اعمال کسب و کار به عهده مالک است. این نوع مالکیت برای کسب و کارهای خانگی مناسب است.

انواع شرکت

شراکتی: شراکتی یعنی 2 یا چند نفر مالکیت مشترک دارند. قراردادها به صورت مشارکتی تنظیم می‌شود و همه شرکا در سود، زیان یا بدهی سهیم هستند. اگر می‌خواهید با شخص دیگری کار کنید، میتوانید از این روش اقدام کنید اما باید برای تنظیم قراردادها حتما با وکیل مشورت کنید.

شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت‌ها اغلب بین اعضای خانواده، یا دوستان و آشنایان شکل می‌گیرد. هر فرد به میزان سرمایه‌اش در شرکت مسئول قرض و تعهدات شرکت است.

شرکت تعاونی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تضامنی و شرکت مختلط سهامی انواع دیگر شرکت هستند که میتوانید درباره آنها جستجو و مطالعه کنید.

ثبت شرکت را انجام دهید

اگر نام تجاریتان برایتان مهم است و میخواهد که به نام شما ثبت شود باید فرآیند ثبت شرکت را انجام دهید. این کار را میتوانید از طریق اداره ثبت اسناد یا از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت شرکت را انجام میدهند انجام دهید.

فرآیند مالیاتی را برای شرکت بررسی کنید

شاید لازم باشد که سالانه اظهارنامه مالیاتی بفرستید. ارسال اظهار نامه لزوما به معنای پرداخت مالیات نیست و بستگی به میزان درآمد شرکت دارد. اما عدم ارائه اظهارنامه پیامدهایی همچون جریمه مالیاتی به همراه خواهد داشت.

مالیات

بررسی مجوزهای مورد نیاز

با توجه به رسته‌ای که میخواهید در آن مشغول فعالیت شوید ممکن است به مجوزهایی نیاز داشته باشید. بنابراین بهتر است قبل از شروع فعالیت این موارد را بررسی کنید و اگر لازم است مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنید.

برای فعالیت در مشاغل خانگی میتوانید مجوز مشاغل خانگی در شاخه‌ای که میخواهید در آن فعالیت کنید دریافت نمایید.

مرحله سوم

وب سایتتان را راه اندازی کنید

میخواهید خودتان سایت راه اندازی کنید یا از شرکت‌های طراحی استفاده کنید

ممکن است هزینه‌های طراحی یک سایت باعث شود بخواهید خودتان این کار را انجام دهید. تنها در صورتی خودتان اقدام به راه اندازی وب سایت کنید که دانش و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید.

اگر هزینه‌های راه اندازی یک سایت در ابتدا برایتان زیاد است میتوانید از سایتهای فروشگاهی برای ارائه محصولات یا خدماتتان استفاده کنید. بعد از آنکه کسب و کارتان رونق گرفت و فروشتان افزایش یافت میتوانید روی طراحی سایت هزینه کنید و وب سایت تخصصی خودتان را داشته باشید.

فروشگاه های اینترنتی

از شرکت‌های معتبر برای دریافت خدمات سایت استفاده کنید

برای خرید دامنه و هاست از شرکت‌هایی خریداری کنید که معتبر هستند و سابقه چند ساله در ارائه این خدمات دارند. پشتیبانی فنی سایت را بررسی کنید و ببیند که پاسخگویی مناسبی دارند یا خیر. اگر میخواهید این کار را برون سپاری کنید اکیدا توصیه میکنیم که اطمینان حاصل کنید دامنه و هاست به نام شما خریداری می‌شوند.

برنامه محتوایی برای سایت داشته باشید

چه خودتان طراحی سایت را انجام دهید چه آن را برون سپاری کنید باید برای تولید محتوای آن به صورت برنامه ریزی شده عمل کنید. اگرچه تولید محتوا را میتوانید برون سپاری کنید اما بهترین فرد برای تولید محتوا کسی است که شناخت کافی از محصولات/خدماتی داشته باشد.

با این حال اگر نمیتوانید محتوای مناسب تولید کنید بهتر است اطلاعات اولیه به فردی که میخواهد محتوا تولید کند بدهید تا با توجه به اطلاعات شما محتوا را به روش درست بازنویسی کند. محتوا را میتوانید به صورت صوت، تصویر، ویدئو و … ارائه کنید.

تولید-محتوا

جایگاه وب سایت را با سئو بهبود دهید: همانطور که در بازار فیزیکی رقابت وجود دارد در بازار آنلاین نیز باید برای پیروز شدن در بین رقبا برنامه داشته باشید و به فکر جایگاه‌های نخست در موتورهای جستجو باشید.

مرحله چهارم

کسب و کارتان را بازاریابی کنید

تبلیغات هزینه به ازای کلیک(ppc)

در شروع کار وبسایت معمولا تعداد افرادی که به سایت شما مراجعه میکنند بسیار کم است و بازدید کننده ای ندارید. خرید ترافیک سریعترین راه برای آوردن افراد به سایت شما است. بسترهای دیگری همچون شرکت‌های تبلیغاتی که تبلیغات بنری دارند نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

هر کلیکی برای شما هزینه دارد بنابراین باید مطمئن شوید که مخاطب مناسب را هدف قرار داده‌اید. از معروفترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی GoogleAds است که گوگل آن را ارائه داده است و باعث می‌شود که سایت شما در دسته بندی یا محصولی که برای آن تبلیغ رفته‌اید در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار بگیرد.

تبلیغات

مخاطب ایجاد کنید و با سایت‌ها وارد مذاکرات فروش شوید

سایت‌های با کیفیت و مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و بپرسید که آیا می‌توانید برای تبلیغات با هم همکاری کنید. سایت‌های وابسته ترافیک با کیفیت بالایی را به ارمغان می‌آورند که اغلب به فروش تبدیل می‌شود.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

افراد زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف میکنند و این بسترها برای جذب و حفظ مخاطب مناسب هستند. شاید مخاطبان هر روز به سایت شما سر نزنند اما در شبکه‌های اجتماعی میتوانید هر روز با آنها در ارتباط باشید.

با تمرکز بر پلتفرمی که مشتریان شما به احتمال زیاد در آن حضور دارند شروع کنید و در آنجا فعالیت کنید. اینستاگرام یکی از بسترهایی است که مخاطبان از طیف‌های مختلف در آن حضور دارند. لینک سایت یا محصولات تان را میتوانید با مخاطبان به اشتراک بگذارید و آنها را به سایت تان هدایت کنید.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید

قرار دادن ویدئو در آپارات یا یوتیوپ نیز برای برند سازی مناسب است. به خصوص سایت‌هایی که محتوا محور هستند.

نکته: در شبکه‌های اجتماعی فعالیت همیشگی داشته باشید. مثلا حداقل چندین بار در هفته، و ترجیحا یک بار در روز یا بیشتر. آخرین محصولات/خدماتی که اضافه کرده اید را به آنها اطلاع رسانی کنید و موارد مرتبط را با آنها به اشتراک بگذارید.

انتشار خبرنامه

در سایتتان از کاربران ایمیلشان را بگیرید و اخبار مرتبط با کسب و کارتان را برای آنها ارسال کنید. انتشار اخبار به صورت ماهانه یا هفتگی برای کاربران مفید خواهد بود.

در کنار داشتن خبرنامه میتوانید یک بخش وبلاگ برای سایتتان در نظر بگیرید و مقالات مرتبط را در آن قرار دهید. ما در بازاریابی پاشا بخش مقالات مرتبط با کسب و کار را در نظر گرفتیم و آموزش‌های مرتبط با کسب و کار را در آن قرار میدهیم. مقالات میتوانند به بهبود جایگاه در موتورهای جستجو کمک کنند و میزان وروردیهای سایتتان را افزایش دهند.

عضویت کاربران در خبرنامه

از روش‌های سنتی برای تبلیغات استفاده کنید

آنلاین بودن کسب و کارتان به این معنی نیست که نمی توانید از روش‌های سنتی تبلیغات سود زیادی ببرید. به خصوص زمانیکه کسب و کارتان وابسته به مشتریان محلی باشد.

اگر کسب‌وکارتان محلی است، آگهی‌هایی را در روزنامه‌ها یا رادیو یا شرکت در رویدادهای شبکه محلی مرتبط با محصول یا خدمات خود در نظر بگیرید.

اگر برای کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *