اصول مدیریت منابع انسانی: چطور پرسنل مناسب استخدام کنیم؟

استخدام پرسنل یکی از چالش‌هایی است که صاحبان کسب و کار همواره با آن مواجه هستند. طبق مطالعاتی که انجام شده افراد کمتر از 50 درصد توانایی‌های خودشان را هنگام کار کردن استفاده می‌کنند. حال اگر بتوان با روش‌هایی این میزان را افزایش داد می‌توان به بهبود قابل توجهی در نتایج کسب و کارها رسید. ایجاد انگیزه در کارکنان، آموزش روش درست انجام کار، افزایش حوزه اختیارات و … جزو عواملی هستند که می‌توانند در افزایش میزان بهره‌وری تاثیر گذار باشند. دانستن اصول مدیریت منابع انسانی به مدیران کمک می‌کند تا بهره‌وری را در سازمان خود افزایش دهند و افراد مناسب را در مجموعه خود استخدام نمایند.

مدیران باید عواملی که در کارمندان ایجاد انگیزه می‌کند یا به عنوان مانعی برای رشد تلقی می‌شوند را شناسایی کنند. شرکت‌هایی که در حوزه کاری خود موفق هستند بسیار کارآمد و سودآور هستند. در این شرکت‌ها اعتماد زیاد و احساس خوب در محیط کاری وجود دارد. با وجود چنین فضایی انگیزه کارکنان زیاد می‌شود و این محیط بهترین مکان برای کار کردن به شمار میرود. رقابت در چنین فضایی از نوع رقابت سالم است و هدف افراد رشد مجموعه و همکاران خواهد بود.

وظیفه یک مدیر در وهله نخست این است که چنین شرایطی را برای کار کردن افراد ایجاد کند. ایجاد احساس امنیت، آرامش و احترام در نهایت باعث رشد آن کسب و کار خواهد شد و نتایج درخشانی به همراه دارد. در کنار تمام این ویژگی‌ها یک مدیر باید به راحتی یک کارمند که برای مجموعه مفید نیست را اخراج کند. دوره مدیریت منابع انسانی و اصول سرپرستی یکی از دوره هایی است که به بیان نکاتی که در استخدام افراد باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم بیان شده است.

دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی و اصول سرپرستی

با رعایت اصول مدیریت منابع انسانی به آرامی استخدام و به سرعت اخراج کنید

از جمله قوانین استخدام خوب، استخدامی است که به تدریج و با رعایت اصول درست استخدام صورت پذیرد. برای اخراج کارکنان نیز زمانی که یک فرد در مجموعه شما کارآمدی لازم را نداشته باشد و شما به این اطمینان برسید. نگه داشتن افراد با این شرایط در محیط کاری کاملا اشتباه است و موجب فرسودگی شما و سایر کارکنان خواهد شد. شجاعت داشته باشید و اشتباه خود را در استخدام بپذیرید و آن فرد را به سرعت از مجموعه خود اخراج کنید.

قانون 3 در استخدام را همواره در نظر داشته باشید

برای انتخاب هر جایگاه شغلی حداقل سه نفر را در نظر داشته باشید. یعنی با سه نفر حداقل سه بار و در سه مکان مختلف مصاحبه داشته باشید. استخدام نباید بر مبنای احساس بلکه باید طبق معیارهای استخدام پرسنل صورت گیرد. شما باید افراد را محک بزنید و سپس فرد مناسب را انتخاب کنید. استخدام افراد صرفا بر اساس میزان علاقه آنها به شغل مورد نظر کار درستی نیست و باید انتخابی واقع بینانه داشته باشید. استخدام بر مبنای احساس بزرگترین اشتباه در جذب نیرو است که گاهی ضربه‌های جبران ناپذیری به  کسب و کارها می‌زند.

بهترین افراد را استخدام کنید

همواره برای کسب و کارتان به دنبال بهترین‌ها باشید. پرسنل جزو مهمترین ارکان یک کسب و کار است و باید افرادی که می‌توانند برای مجموعه شما مفید باشند را انتخاب کنید: ریچارد برانسون در این باره می‌گوید:

یک شرکت واقعاً از چه چیز تشکیل شده است. شما اگر یک هواپیمای بویینگ بخرید، درست همان هواپیمایی خواهد بود که خطوط هواپیمایی آمریکا، کانادا و انگلستان می‌خرند. پس فرق شرکت‌ها در چیست؟ شرکت با آدم‌هایی معنی پیدا می‌کند که داخل هواپیما و در اداره کار می‌کنند. آن‌ها هستند که شرکت را می‌سازند. یا این شرکت را استثنایی می‌کنند یا متوسط…

بنابراین سازمان شما را پرسنل شما تشکیل می‌دهد. سازمان تان را با انتخاب بهترین‌ها در زمره برترین‌ها قرار دهید.

مصاحبه موثر چیست؟

بسیاری از مدیران آشنایی را روند استخدام نیرو ندارند و به همین دلیل انتخاب‌های خوبی نخواهند داشت. داشتن ایده و سناریو برای مصاحبه بسیار مهم است. سوالاتی که در مصاحبه مطرح می‌شود، واکنش مصاحبه شونده، زبان بدن و … همه جزو عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

به عنوان مدیر منابع انسانی ابتدا شرایط آرامی را برای مصاحبه کننده فراهم و به او کمک کنید که در جوی آرام مصاحبه را پشت سر بگذارد. هدفتان از مصاحبه را بیان کنید و بگویید که این مصاحبه برای شناخت بیشتر و پیدا کردن نقاط مشترک همکاری صورت می‌پذیرد. اگر درباره استخدام فرد مورد نظر مطمئن شدید می‌توانید به دنبال قانع سازی برای خوب بودن شرکت و موقعیت شغلی بروید.

در انتخاب پرسنل دقت کنید تا انتخابی شایسته داشته باشید

شما قبل از نهایی کردن استخدام باید چند سوال را از خودتان بپرسید:

سوال آیا فرهنگ شما و محیط کار با فرهنگ فردی که قصد استخدامش را دارید همخوانی دارد؟

سوال آیا این موقعیت شغلی می‌تواند او را خوشحال و راضی نگه دارد؟

سوال احساس خوبی نسبت به این فرد دارید؟

سوال تصور کنید که قرار است زمانی طولانی با او همکاری کنید، آیا باز هم او را استخدام می‌کنید؟

با دانستن اصول مدیریت منابع انسانی و اصول سرپرستی و در نظر گرفتن این نکته که استخدام نامناسب بسیار بدتر از استخدام نکردن است. قادر خواهید بود که افرادی که برای مجموعه شما مناسب هستند و می توانند بیشترین کارایی را داشته باشند، استخدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *