چهار عامل تاثیرگذار در مدیریت منابع انسانی در ایران

کارکنان جزو عناصر کلیدی در یک سازمان هستند و عملکرد آنها عملکرد کل سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه مدیریت منابع انسانی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و مشکل منابع انسانی مشکل رایج اغلب کسب وکارهاست. مشکلات منابع انسانی بسیار گسترده است و شامل رفتار درست با کارکنان، آموزش مداوم آنها، فراهم کردن زمینه رشد و .. می‌باشد. اگر کارمندان احساس رضایت نسبت به یک مجموعه داشته باشند این احساس خوب به مشتریان منتقل خواهد شد و زمینه رشد مجموعه را فراهم می‌کند.

ترغیب کارکنان به فروش بیشتر زمانی محقق می‌شود که کارکنان انگیزه کافی برای این کار داشته باشند. شما به عنوان مدیر یک سازمان یا مدیر یک بخش می‌توانید الهام بخش کارکنان در فروش و بازاریابی باشید. برخی از شرکت‌های بزرگ و موفق برای ایجاد انگیزه فروش علاوه بر تشویق کارکنان، ستارگان فروش را به تیم فروش اضافه می‌کنند. در ادامه چهار نکته مهم که به مدیریت منابع انسانی و افزایش بازدهی پرسنل و در نتیجه افزایش عملکرد مجموعه و فروش بیشتر خواهد شد، اشاره میکنیم:

چهارچوب کلی برای کار کردن درمجموعه خود را مشخص کنید

برای پرسنل مشخص کنید که هدف شما چیست و در مجموعه به دنبال چه چیزی هستید. الویت‌هایتان را مشخص و آنها را به صورت مشخص برای پرسنلتان بیان کنید. مثلا اگر در فروش هدف اول شما خلق حس و تجربه خوب برای مشتریان است. به پرسنل خود تاکید کنید که تجربه خرید لذت بخش برای مشتریان برای شما جزو الویتهاست. مشتری باید در هر صورت از شما راضی باشد و این جزو اصول اولیه کار کردن در مجموعه شماست. برای اطمینان از اینکه آیا این کار به درستی انجام میشود یا خیر می‌توانید از مشتریان نظر سنجی کنید. مشتریان وقتی توجه شما را ببینند حساسیت روی قیمت برایشان کمتر خواهد شد و به خاطر احساس خوب به دنبال شما خواهند بود.

درصد فروش برای کارکنان در نظر بگیرید

کارکنان را در میزان سود خود سهیم کنید تا برای رشد بیشتر مجموعه شما انگیزه کافی داشته باشند. وقتی کارمند شما ببیند که در سود شما سهیم است احساس بهتری خواهد داشت، هر چند این سود در شروع کار کم باشد. درصد فروش برای تیم فروش انگیزه ایجاد می‌کند و با رقبت بیشتری برای فروش تلاش می‌کند. برای درآمد کارکنان محدودیت تعریف نکنید و قوانین محدود کننده برای این کار نداشته باشید. در واقع این کار یک نوع سنجش نیز به شمار می‌رود و می‌توانید کارکنانی که در فروش قویتر هستند را نیز شناسایی کنید.

برخی از اختیارات را به کارمندان واگذار کنید

تصور کنید که برای انجام هر کاری کارمندان بخواهند از شما اجازه بگیرند. واقعا سخت خواهد شد و شما وارد حاشیه  می‌شوید و نمیتوانید به امور مهم بپردازید. اگر هم اکنون نیز درگیر این چرخه هستید توصیه ما این است که حتما روش خود را عوض کنید و به پرسنل خود اعتماد و تفویض اختیار کنید. یعنی هر کار را به فرد مناسب واگذار کنید. افراد معمولی با 50 درصد ظرفیتشان کار می‌کنند و با تفویض اختیار می‌توانید از 50 درصد دیگر ظرفیت آنها استفاده کنید. در دوره جامع سیستم سازی کسب وکارهای کوچک ما روش درست واگذاری و اهمیت آن را شرح داده‌ایم.

از نظرات همکاران استفاده کنید

افراد مختلف دیدگاه‌های مختلفی نسبت به نحوه برخورد، عرضه محصول و … دارند. نظر سنجی از همکاران می‌تواند شما را با بخشی از این دیدگاه‌ها آشنا کند. بنابراین خوب است که شما به صورت منظم جلساتی داشته باشید و در آن پیشنهادات یا انتقادهای کارکنان خود را نیز جویا شوید. حتی افراد می‌توانند مشکلات خودشان را بیان کنند و از سایر اعضا برای پیدا کردن راه حل کمک بگیرند. تشکیل این جلسات می‌تواند برخی از تعارضات را نیز حل کند.

ضرورت تشکیل جلسات هفتگی با کارکنان

ما در مجموعه بازاریابی پاشا جلسات منظم هفتگی برای شنیدن نظرات همکاران تشکیل میدهیم. در این جلسات پیشنهادات یا انتقادات در خصوص بهبود عملکرد افراد و مجموعه مطرح می‌شود و درباره مسائل مختلف با هم گفتگو می‌کنیم. همچنین هر کدام از کارکنان جلسات خصوصی با مدیریت دارند و سوالات یا مشکلات خود را مطرح می‌کنند.

دوره مدیریت منابع انسانی و اصول سرپرستی یکی از دوره‌هایی است که ما در بازاریابی پاشا برای کمک به مدیران در جهت مدیریت صحیح پرسنل تهیه کرده‌ایم. این دوره به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا از ظرفیت کارکنان به شیوه‌ای درست برای پیشبرد اهدافشان استفاده نمایند.

جمع‌بندی

یکی از روش‌های افزایش فروش در شرکت‌ها ایجاد احساس خوب در کارمندان است. این احساس خوب از روش‌های مختلفی همچون توجه به کارمندان، مشارکت دادن آنها در سهمی از فروش، تعریف فرهنگ سازمانی و کمک گرفتن از نظرات آنها اتفاق می‌افتد. سازمان‌ها و شرکت‌های موفق نه تنها کارکنان را تشویق به فعالیت و فروش بیشتر می‌کنند، بلکه همواره تلاش می‌کنند ستارگان فروش را به تیم فروش خود اضافه کنند. نکته جالب این است که هفتاد تا نود درصد (70% تا 90%) فروش توسط ستارگان فروش انجام می‌شود. شما نیز می‌توانید از این روش ضمن افزایش بهره‌وری کارکنانتان و مدیریت منابع انسانی در ایران، میزان فروش در شرکت را نیز افزایش دهید و با این روش اهداف خود را محقق کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *