روش های متقاعد سازی مشتریان + کتاب متقاعد سازی

اصول متقاعد سازی مشتری

متقاعد سازی مشتریان یکی از بخش های مهم در مذاکرات فروش است که بسیاری از فروشندگان نسبت به آن آگاه نیستند و انجام نمیدهند. 40 درصد از زمان فروش فروشنده به اعتماد سازی، 30 درصد شناسایی نیاز، 20 درصد به ارائه پیشنهاد و 10 درصد زمان به قطعی سازی اختصاص دارد.

تکنیک های متقاعد سازی مشتری

الگوی متقاعد سازی خطی

یکی از روش‌های متقاعدسازی مشتریان در فروش متقاعد سازی به روش خطی است. این روش سه مرحله دارد:

ایجاد ارتباط موثر: در الگوی متقاعد سازی خطی ابتدا باید ارتباط موثر با مشتری برقرار کنید.

متقاعد سازی مشتریان

ارائه راه حل: در گام بعد باید بررسی کنید و ببیند که مشتری چه مشکل یا نیازی دارد و راه حل برای مشکلی که مشتری دارد ارائه دهید. با توجه به نیاز مشتری به او راه حل ارائه میدهیم.

پاسخ به سوالات: در نهایت باید به سوالات مشتری پاسخ دهید. اگر پاسخ مشتری به این سوال نه باشد کار ما تمام شده است و باید با او خداحافظی کنیم.

تفکری که در فروشندگی اشتباهی است و برخی از فروشندگان انجام میدهند:

!!!!!!!هر گاه خریداران در اقدام به خرید تردید کردند به فروش ادامه دهید. آن قدر مزایای محصولتان را بگویید تا آنها اقدام به خرید کنند

متقاعد سازی مشتریان بر مبنای دایره متقاعد سازی:

 ابتدا به واسطه امکاناتی که ایجاد کرده‌ایم شروع به ایجاد ارتباط با مشتری می‌کنیم. یعنی اولین کار در نحوه متقاعد سازی مشتری در نهایی کردن خرید، پیدا کردن روشی است که با مشتری ارتباط درستی برقرار کنیم. اول به مشتری نمی‌گوییم که مثلا این لیون 10 هزار تومان است میخوای بخواه نمیخوای نخواه.

نحوه متقاعد سازی مشتری

مشتری را تصور کنید که یک صندلی میخواهد و وارد مجموعه می‌شود و میگوید من یک صندلی میخواهم. ما هم قیمت جنس‌های مختلف را به او میدهیم و او هم می‌گویید قیمت شما گران است و نمی خرد. این همان الگوی اولیه است.

طبق الگوی دایره متقاعد سازی اول با مشتری صحبت‌های متعارف میکنیم. مثلا اگر قرار است صندلی بخرد قرار است کجا این صندلی را استفاده کند؟ چه رنج قیمتی مد نظرش است؟ یعنی پرسیدن سوالاتی که بفهمید مشتری دقیقا برای چه کاری، چه تعداد صندلی، با چه کیفیتی و چه مبلغی میخواهد.

یعنی تمامی گزینه‌هایی که برای مشتری مهم است با سوال پرسیدن از مشتری می‌پرسیم. یعنی اول ارتباط برقرار میکنیم و یک دفعه سر اصل مطلب نمی رویم. بعد از ارتباط اولیه با فهمیدن نیاز مشتری باید راه حل که شامل معرفی محصولاتی است که شما دارید و میتواند نیاز آنها را پاسخ دهد.

ما این الگو را در ویزیت‌های حضوری در بازاریابی پاشا به کار گرفتیم. تجربه ما نشان داده است که این روش بسیار موثرتر از روش خطی متقاعد سازی است. حتی افرادی که در ابتدای کار از آنها نه شنیدیم را دفعات بعدی مجددا ویزیت کردیم و توانستیم به نیازهای آنها نیز پاسخ دهیم.

یعنی با ارتباط مجدد موثر، شناسایی سوالات و جواب به آن سوالات آنها را متقاعد به خرید محصولاتمان کردیم. این الگو خیلی راحت ما را به جواب میرساند.

زمانی که اصول متقاعد سازی مشتری را به کار میبریم و به سوالات مشتری جواب میدهیم و به ما می‌گوید که میخواهم بررسی کنم، باید یک بهانه ای برای ارتباط مجدد ایجاد کنیم. مثلا بپرسیم تا کی میتونم از شما پیگیری کنم یا اینکه اگر نخریدید میتوانم به شما یک گزینه بهتر پیشنهاد دهم.

روش مذاکره با مشتری

در اجناس با قیمت بالا یا در حجم بالا معمولا در اولین مذاکره کمتر فروش اتفاق می‌افتد. ما باید بهانه ای برای ارتباط مجدد داشته باشیم. مثلا پیش فاکتور صادر میکنیم و بعد درخواست میکنیم که از آنها پیگیری کنیم. پیگیری را محدود به زمان می‌کنیم و اگر مشتری سوالی دارد بهتر است به صورت حضوری به سوالاتش پاسخ دهید.

تا زمانیکه مشتری شبهه یا سوالی دارد باید به سوالاتش پاسخ دهید. شما باید برای ارتباط عمیق‌تر با مشتری دنبال راه باشید.

حال اگر مشتری اصلا از ما خرید نکرد ارتباطی که با او ایجاد می‌کنیم دارای چندین حسن است. باعث میشود که در ذهن مشتری جای بگیریم(positioning) و برند ما برای او شناخته می‌شود. امکان دارد که ما را به خاطر پیگیر بودن به کسی معرفی کند.

روش متقاعد سازی مشتری ناراضی

تعداد کمی از مشتریان نارضایتی‌شان را از محصول/خدمات شما اعلام می‌کنند. از مشتریانمان بخواهیم که اگر ناراضی هستند آن را به ما انتقال دهند و اگر از ما راضی هستند آن را به دیگران انتقال دهند. زیرا اخبار دهان به دهان قویترین روش تبلیغ است.

زمانی که نتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید آنها به سراغ کسب و کارهای رقیب خواهند رفت. در صورتی که متوجه نارضایتی مشتری شدید در برابر نارضایتی مشتری مقاومت نکنید تا حساسیت ایجاد شده برای او دو چندان شود. متواضع باشید و سعی کنید به سرعت مشکل را رفع کنید.

حذف مشتری ناراضی

شاید مشکل به وجود آمده قابل حل نباشد اما همین پاسخگویی و پیگیری باعث می‌شود که تاثیر منفی کم شود و حتی باعث برگشت مشتری به مجموعه می‌شود.

زمانی که مشتریان ناراضی به این باور برسند که مجموعه شما به آنها توجه می‌کند و برای نظراتشان ارزش قائل است بیش از 50 درصدشان دوباره به مجموعه باز میگردند. این در حالی است که احتمال بازگشت مشتریان ناراضی در مجموعه‌هایی که نسبت به نظرات مشتریان بی تفاوت هستند حدود 20 درصد است.

نکات مهم در متقاعد سازی مشتری

  • اگر فروش را دوست نداشته باشید، خریداران متوجه می‌شوند.
  • اگر به ارزش کالای خود اعتماد نداشته باشید، خریداران متوجه می‌شوند.
  • اگر چیزی را در خریدار نمی‌پسندید، خریدار متوجه می‌شود.
  • اگر از فروش دست کشیده‌اید، خریدار متوجه می‌شود.

داشتن احساسات و نحوه برخورد خوب با مشتری جزو نکات مهم در متقاعد سازی مشتری است. احساسات و نحوه برخوردتان را جدی بگیرید زیرا همه آنها توسط مشتری قابل درک و انتقال هستند. تا زمانیکه شما خودتان نسبت به کالا/خدمات یا شغلی که دارید احساس خوب نداشته باشید نمیتوانید آن را به دیگران انتقال دهید و آنها را علاقه مند کنید که از شما خدمات بگیرند.

اگر به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *