چطور در رقابت با رقبا پیروز شویم؟

برای رقابت در بازار باید نقاط قوت خود را شناسایی و روی آنها متمرکز شوید. زمانی که شما کالا/ خدمات خود را با یک مشخصه خاصی به بازار عرضه می‌کنید، رقابت با رقبا افزایش می‌یابد. در نتیجه رقبا برای کسب سهم بازار بیشتر تلاش می‌کنند.

یک قانون وجود دارد و این است که وقتی در یک حوزه “سودی زیادتر از حد بازار” وجود داشته باشد رقبا به آن بازار هجوم خواهند برد تا کالا/خدماتشان را ارائه دهند. مثلا زمانی که بازار املاک صعودی باشد افراد زیادی به این عرصه هجوم می‌آورند و شروع به خرید، فروش و ساخت و ساز در این حوزه می‌نمایند.

با این روند به زودی بازار اشباع و قیمت‌های بالایی که زمانی سرمایه گذاران را جذب کرده بود پایین می‌آید و باعث می‌شود که از سرمایه گذاری پشیمان شوند و کارشان را ترک کنند. در ادامه تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کند بر رقبایتان پیروز شوید و از  آنها پیشی بگیرید را به شما معرفی خواهیم کرد.

چطور بر رقبا پیروز شویم

4 قانون برای رقابت با رقبا و دوام در شرایط اقتصادی بد

قوانین نانوشته زیادی برای دوام و حفظ سرمایه در بازار وجود دارد. تکنیک‌های پیروزی بر رقبا بسیار گسترده‌اند و در ادامه ما چند مورد از آنها را بیان می‌کنیم:

شماره یک رقبایتان را وسوسه نکنید

زمانی که سود در یک بخش بازار از میزان قابل توجهی بالاتر باشد افراد به آن حوزه ورود می‌کنند. هر اقدامی که باعث شود حواس‌ها از میزان سود احتمالی یا واقعیتان کم شود، حضور شما در بازار پررنگ‌تر و طولانی‌تر خواهد بود. اگر رقیب شما درباره کسب و کارتان پرسید می‌توانید بگویید که “یک مبارزه دائمی و بازار بسیار پیچیده‌ای است و برای به دست آوردن درآمد سخت تلاش می‌کنید.”

شماره دو در رقابت با رقبا جلب توجه نکنید

برای ورود به یک بازار سودآور جلب توجه نکنید. بدون سر و صدا وارد بازار شوید و به گونه‌ای رفتار کنید که وارد بخش کوچکی از بازار شده‌اید. همانند آیفون که بی سر و صدا وارد بازار شد و رقبا نسبت به آن بی توجه بودند تا اینکه سهم قابل توجهی از بازار را به دست آوردند و دیگر برای انجام هر کاری دیر شده بود.

اقدام دوم این است که وقتی به سود زیادی رسیدید آنقدر این مسئله را بزرگ نکنید و درباره آن صحبت نکنید. شما تنها زمانی باید موفقیت‌های خود را فریاد بزنید که از رقبا بسیار پیشی گرفته باشید.

بسیاری از کسب و کارها بسیار پر قدرت و با سر و صدای زیادی وارد بازار می‌شوند. این شرکت‌ها خود را قوی و بزرگ نشان می‌دهند و با این روش می‌خواهند رقبا را کنار بزنند. این استراتژی بعضی مواقع بسیار جوابگوست و باعث موفقیت این افراد می‌شود و رقبا به دنبال بازر دیگر و فروش و سود در جای دیگری می‌روند.

شماره سه درباره برنامه‌هایتان با کسی صحبت نکنید

وقتی یک محصول جدید یا فرصت ویژه‌ای در بازار به وجود می‌آید درباره آن با کسی صحبت نکنید. فروش میلیاردی آی پد را می‌توان یک نمونه از این رازداری دانست. شرکت اپل قبل از عرضه محصولات به بازار درباره آنها هیچ صحبتی نمی کند و همین یکی از دلایل موفقیت این شرکت است. استراتژی نظامی تحت عنوان “تجمیع ارتشهایتان” درباره همین مسئله است که در آن دشمنان نباید نسبت به استراتژی شما آگاه باشند. ناپلئون از این استراتژی استفاده می‌کرد و توانست با تجمیع ارتشش در نبردهای بزرگ پیروز شود و موفق‌ترین و طولانی‌ترین دوره‌های نظامی تاریخ را رقم بزند.

ناپلئون ارتشش را به صورت جدا از هم  و در مناطق مختلف پخش کرد تا آنها را برای نبردهای بزرگ آماده کند. هنگام شروع نبرد همه آنها در کمتر از 24 تا 48 ساعت در حالی که کاملا آماده بودند برای نبرد جمع می‌شدند. ناپلئون توانایی غلبه بر همه ارتش‌های اروپا را داشت زیرا می‌توانست قدرت خود را تا هنگامی که به آن نیاز داد مخفی نگه دارد.

می‌توانید ناپلئون را در این زمینه الگو قرار دهید و قدرت خود را از چشم رقبا مخفی نگه دارید و تنها زمانی که به آن نیاز دارید قدرت نمایی کنید. غافلگیری در علوم نظامی یکی از مهمترین استراتژی‌ها برای پیروزی است.

شماره 4 توجه رقبا را منحرف کنید

به دنبال روشی باشید که با استفاده از آن توجه رقبا را از محصولات/خدمات دور نگه دارید. یکی از روش‌ها این است که آنها را به بخش کم سود اما پر فروش تجارتتان معطوف کنید. می‌توانید آنها را به سمت بازار کم سود هدایت کنید. یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی رازداری درباره محصولات پر سود است.

بسیاری از افراد دوست دارند که موفقیت‌های خود را بر سر زبان‌ها بیندازند و درباره آن حتی زیاده روی نیز می‌کنند. این افراد با اعلام بخش پر سود، بازار کار را برای خودشان سخت‌تر می‌کنند و رقبا را علاقه‌مند برای ورود به این عرصه می‌نمایند. در نتیجه میزان فروش و سودآوریشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است که دیگر مانند سابق در این عرصه موفق نباشند.

نتیجه گیری

ایجاد یک کسب و کار دشوار است اما نگهداری آن دشوارتر است. برای رقابت با رقبا و مقاومت در بازار در شرایط مختلف اقتصادی لازم است قانون بازار را بشناسید و در آن رقابت کنید. فعالیت بدون ایجاد حاشیه در بازار، حساس نکردن رقبا، صحبت نکردن درباره برنامه‌هایتان و رازداری جزو اصول اولیه برای رقابت است. 10 تکنیک پیروزی بر رقبا یکی از دوره‌هایی است که ما در بازاریابی پاشا برای کمک به مدیران در نظر گرفته‌ایم. در این دوره ما نکات کلیدی که به شما برای نگهداری و حفظ کسب و کارتان کمک می‌کند را بیان کرده‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *