با بازاریابی معنوی برای مشتریان ارزش خلق کنید

فروش و بازاریابی یکی از بخش‌های مهم در هر کسب و کاری است. روش‌های متفاوتی برای فروش کالا/خدمات وجود دارد که به کارگیری آنها موجب بهبود فرآیند فروش خواهد شد. شرکت‌های بزرگ بیشترین تمرکز خود را روی بخش فروش و بازاریابی معطوف و تلاش می‌کنند که این بخش را بهبود دهند. در واقع اصل نیز باید بر همین مبنا باشد. ما یک کسب و کار ایجاد می‌کنیم تا کالا/خدمات ارائه کنیم و آن را به فروش برسانیم. یکی از روش‌هایی بازاریابی که علاوه بر فروش محصول به خلق ارزش برای مشتریان منجر می‌شود، بازاریابی معنوی است.

بازاریابی معنوی یکی از مباحث حوزه بازاریابی است که دکتر جو ویتالی آن را مطرح کرد. در این روش علاوه بر توجه به جنبه‌های مادی در بازاریابی به جنبه‌های معنوی آن نیز توجه می‌شود. اینکه شما چه چیزی را به عنوان ارزش معنوی به کاربرانتان عرضه می‌کنید بسته به نوع کسب و کار شما دارد.

در ادامه مواردی که می‌تواند به شما کمک کند تا برای مشتریان شما ارزش به شمار رود و به رشد بازاریابی معنوی شما کمک کند، بیان خواهیم کرد. با تلفیق این موارد و راهکارهای خود می‌توانید روش مناسب و منحصر به فرد کسب و کارتان را بیابید.

کالا/خدمات شما به رشد شخصی کمک می‌کند؟

یکی از مواردی که روی مشتریان بسیار تاثیر گذار است خلق ارزش برای آنهاست و منجر به سودآوری خواهد شد. محصول/خدمات باید چالش‌های روزانه مشتریان را هدف قرار دهد. برای مردم بسیار جذاب است که ببینند کسب و کار شما به رشد شخصی افراد اهمیت می‌دهد و به سمت آن متمایل خواهند شد. می‌توانید مشکلات جامعه را بررسی و آنهایی که مرتبط با کسب‌و‌کار شماست را بیابید. سپس به دنبال ارائه راهکاری موثر برای آنها باشید. در دوره فنون فروش و مذاکره اصول اولیه فروش موفق بیان شده است و مواردی که برای برخورد با مشتریان باید به آن توجه کنید را بررسی نموده‌ایم.

به ارزشهای عمیق توجه داشته باشید

کاری کنید که محصول/خدمات شما ارزش‌های معنوی که خلق کرده‌اید را نشان دهد. مثلا شرکت Subaru که یک عرضه کننده اتومبیل است که برای مشتریان ارزش لذت را خلق کرده است. مشتریان احساس می‌کنند که با سوار شدن این اتومبیل بسیار لذت خواهند برد. در واقع پیام برند شما می‌تواند ایجاد احساس ارزشمندی در مشتریان باشد طوریکه احساس کنند چیزی بزرگتر از خودشان هستند. شما می‌توانید بررسی کنید و ببینید که چطور می‌توانید شادی، عشق، صلح، رشد و سایر ارزشهای انسانی را برای مخاطبانتان به وجود بیاورید؟ چطور محصول شما می‌تواند فراتر از یک محصول باشد؟

خرید اینترنتی از دیجی کالا یک مثال در بازار ایران است. افراد تراکنش‌های چندین میلیونی خود را در سایت و بدون شناخت از فردی که در پشت آن نشسته است انجام می‌دهند. این مسئله نشان دهنده احساس امنیت عمیقی است که دیجی کالا توانسته است در بین مخاطبان خود ایجاد کند. کاربران بدون دغدغه خرید خود را انجام می‌دهند و کالای خود را درب منزل تحویل می‌گیرند. ایجاد احساس امنیت از خرید اینترنتی مهمتر از محصولی است که دیجی کالا توانسته آن را ارائه کند.

مجموعه شما چقدر نسبت به اجتماع احساس همدلی و مشارکت دارد؟

هر کسب و کاری یک مسئولیت اجتماعی دارد. کمک به خیریه، گسترش فرهنگ درست، نشر دانش در بین مردم و .. جزو مسئولیتهایی است که می‌توانید برای کسب و کارتان تعریف کنید. انجام این کارها تصویر خوبی از شما در بین افراد به جای می‌گذارند و دوست دارند که یکی از مصرف کنندگان شما باشند تا سهمی‌ در انجام این امور خیریه داشته باشند.

در کسب و کار خود زبانزد باشید

مشتریان دوست دارند که ارزشی که خلق کرده‌اید را با دیگران به اشتراک بگذارند و برای دوستان خود آن را بیان کنند. مثلا مکان مناسب، یک سایت با کیفیت بالا و .. نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهد شما برای مشتریان خود ارزش قائل هستید و حس خوب را به آنها منتقل می‌کند. با این موارد شما آگاهی، کیفیت خدمات و خرد خود را به مشتریان نشان می‌دهید و برای آنها ارزش آفرینی می‌کنید.

چطور بازاریابی معنوی را در کسب و کار خود واقعیت ببخشیم؟

کلید موفقیت در بازاریابی معنوی، آگاهی است. اینکه بدانید چطور و چگونه می‌توانید به مشتریان خود منفعت برسانید سوالی است که باید همواره از خود بپرسید.

به سخنان مشتریان ایده آل خودتان گوش دهید و تلاش کنید تا به صورت شهودی خواسته‌ها و احساسات آنها را درک کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نیازهای آنها را درک کنید و بتوانید به آنها کمک کنید.

تعامل با مشتریان و تحقیق بازار به شما برای نزدیک شدن به جامعه و تلاش برای ایجاد احساس مثبت در آنها کمک خواهد کرد. با تمرکز روی این موارد می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید و نیازهای سطح بالاتر آنها که درک و احترام است پاسخ دهید. با ایجاد این احساس شما در واقع کار بازاریابی معنوی را به درستی انجام داده اید و رسالت کسب و کار خود را انجام داده اید. فنون فروش 2 (متقاعد سازی مشتریان) یکی از دوره‌های غیر حضوری بازاریابی پاشاست که در آن روش‌هایی که می‌توانید ارتباطات سازنده با مشتریان ایجاد کنید را شرح داده‌ایم.

بازاریابی معنوی به شما کمک می‌کند که علاوه بر محصول/خدمات که به کاربران ارائه می‌دهید ارزش برای آنها بیافرینید. در واقع مخاطبان شما به خاطر ارزشی که شما برای آنها خلق کرده اید به سوی شما خواهند آمد نه صرفا خرید کالا یا دریافت خدمت. بنابراین مهمتر از آنچه به بازار عرضه می‌کنید احساسی است که برای مشتری به وجود می‌آورید. تعامل با مشتریان و تحقیق بازار به شما کمک می‌کند که ارزش‌های مشتریان را درک کنید و با ایجاد احساس آرامش، امنیت، شادی و … اعتماد آنها را جلب و آنها را به مشتریان دائمی‌خود تبدیل کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «با بازاریابی معنوی برای مشتریان ارزش خلق کنید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *