چه عواملی موانع موفقیت هستند؟

همه ما عقاید و باورهایی داریم که از کودکی به خاطر نوع تربیت و فرهنگ جامعه در ما شکل گرفته است. نوع گفتگو، برخورد، واکنش نشان دادن به رفتارها و … عواملی تاثیر گذار در این نوع عقاید بودند. به همین دلیل معمولا افراد یک خانواده عقاید و باورهایی نزدیک به هم دارند. همین عوامل ممکن است که تحریک کننده یا موانع موفقیت در افراد باشد.

عقاید و باورها مهمترین موانع موفقیت

عقاید و باورهای ما تاثیر گذارترین عامل در موفقیت یا شکست‌های ماست. اگر در کارگاه‌های موفقیت شرکت کرده باشید متوجه خواهید شد اولین مسئله‌ای که مورد بررسی قرار می‌گیرد باورها و عقاید شماست. در واقع سخنران با این کار سعی می‌کند که تلنگری به شما وارد کند تا باورها و عقایدتان را واکاوی کنید. موانع موفقیت و عوامل بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های ما عقایدی است که از کودکی در ما شکل گرفته‌اند. رازهای درآمد میلیاردی یکی از کارگاه‌هایی است که بازاریابی پاشا آن را با حضور دکتر احمد روستا برگزار کرد و نکات ارزشمندی در آن بیان شده است.

باورها مهم ترین عوامل در عدم موفقیت

 

جملات منفی رایج بین افراد

پولدارها خونشان رنگین تر است

فقیر همیشه فقیرتر و پولدار پولدارتر می‌شود

طرف گنج پیدا کرده وضعش خوب شده

تا بوده همین بوده

پول چرک کف دسته و …

شاید این جملات به ظاهر شوخی به نظر برسند اما در واقع اینطور نیست و قدرت کلماتی که بر زبان جاری می‌کنیم بسیار زیاد است. تکرار این جملات باورهایی در ذهن ایجاد می‌کند که ما را از دست یافتن به بسیاری از چیزهایی که می‌خواهیم باز می‌دارد.

یک کودک که متولد می‌شود مانند یک کاغذ سفید نانوشته است که در ابتدا اطرافیان نویسنده‌های آن هستند. بنابراین بهتر است زمانی که نسبت به این مسئله آگاه شدید به گذشته نگاه کنید و بازنگری در این نوشته‌ها داشته باشید تا خودتان بتوانید مسیرتان را بسازید.

بیش از 15 سال تدریس شاهد وجود این باورها در افراد بوده ام و تلاش کردم تا با داستان سرایی، فشار نمره، تشویق و … این باورها را تغییر دهم. افراد کمی این تغییر را پذیرفته‌اند و در مسیر تغییر گام برداشته‌اند. اگر به قابلیت‌های ذهنمان باور داشته باشیم تمام مشکلات حل و موانع موفقیت رفع خواهند شد.

جایگزین‌هایی برای استفاده از عبارات منفی وجود دارد. پیدا کردن این جایگزین‌ها اصلا سخت نیست و کافی است مثبت نگری پیشه کنید تا اتفاقات مثبت را شاهد باشید.

جایگزین‌های مناسب برای عبارات منفی

اشتباه (ایجاد باور منفی)  /  درست (ایجاد باور مثبت)

ندو میافتی  /  بدو اگر افتادی باز هم بلند شو

انسان درستکار کم است / آدمی سرشتش روی درستکاری است

تو زنگ نزن اشتباه شماره می‌گیری /  سعی کن شماره بگیری من مواظب هستم

خرید را شما انجام نده کلاه سرت میگذارند  /  خرید را با نظارت ما انجام بده تا یاد بگیری

تو نمی توانی به آرزوهات برسی /  تو به هرچه بخواهی با تلاش خواهی رسید

در جمع نظر نده شاید حرف اشتباهی بزنی /  نظرت را بگو حتی اگر اشتباه است

اکثر پولدارها از راه خلاف به اینجا رسیدند /  هر کس درست کار و تلاش کند حتما موفق می‌شود

به قدرت ذهن ایمان بیاورید

عفاید و باورها مهم ترین موانع موفقیت

قدرت ذهن ما بسیار زیاد است و ما تنها از 2 درصد این نعمت استفاده می‌کنیم. ذهن این قدرت را دارد که تمام هستی را در جهت خواسته‌های درست و مثبت به حرکت در آورد. اگر ما از کودکی نسبت به این قدرت آگاهی داشتیم بهتر می‌توانستیم اتفاقات زندگی را در دست بگیریم، موانع موفقیت را از بین ببریم و به سمت رسیدن به اهداف خود گام برداریم.

خاطره ای که از این اتفاق در ذهن من از قدرت ذهنم در کودکی وجود دارد اتفاقی است که برایم افتاد. در سه ماه تابستان به روستای زانوس می‌رفتیم و در کوه و جنگل بازی می‌کردیم. حصاری از چوب‌ها، تیغ‌های جنگلی و تنه درختان زمین‌ها را از هم جدا می‌کرد و به سختی می‌توانستیم از بین آنها عبور کنیم. برای عبور از این موانع گاهی مجبور به تغییر مسیر نیز می‌شدیم.

ما هر روز از مسیرهای سخت عبور می‌کردیم تا اینکه یک روز هنگام عبور از راهی با یک گله گوسفند مواجه شدیم. ناگهان پنج سگ گله با تمام سرعت و پارس‌های وحشتناک به دنبال ما دویدند. نفهیمدم چطور آن مسیرهای سخت را بدون هیچ آسیب و حتی خیس شدن(افتادن در داخل آب) تا خانه که بیش از 5 کیلومتر با ما فاصله داشت طی کردم. اما حالا که به قدرت ذهن آگاه شدم متوجه شدم که اگر همیشه فکر کنیم که خطری ما را تهدید می‌کند و سگ‌های وحشی به دنبال ما هستند، قابلیت‌های واقعی ما بروز می‌کند. سگ شما چه می‌تواند باشد؟

چه چیزی درونتان قوای درونیتان را تماما به کار می‌گیرد و شما را برای دست یافتن به اهدافتان یاری می‌کند. از این نیرو کمک بگیرید و در راستای رسیدن به خواسته‌هایتان تلاش کنید. باورهای منفی که دیگران در وجود شما رشد داده‌اند را از بین ببرید و در مسیر موفقیت گام بردارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *