6 گام برای تبدیل شدن به بیزینس کوچ حرفه ای

بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچ فردی است که دانش و تجربه راه اندازی و اداره کسب و کار را دارد و با تجاربی که از کار با بیزینس‌های مختلف کسب کرده به آنها کمک‌ می‌کند کسب و کارشان را رشد دهند و به بلوغ برسانند.

به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات با مدیران دیگر به عنوان یک کوچ جذاب است و افراد زیادی علاقه مند هستند که در این حوزه فعالیت کنند.

حساسیت یک مربی کسب و کار بسیار بالاست و گاهی یک مشاوره اشتباه میتواند یک کسب و کار را نابود کند. آنچه در حال حاضر‌ می‌بینیم این است که افراد زیادی برای فعالیت در این حوزه اقدام‌ می‌کنند بدون اینکه دانش و تجربه کافی در این حوزه را داشته باشند.

اگر علاقه مند به این حوزه هستید و میخواهید بیزینس کوچ شوید نکاتی که در ادامه عنوان‌ می‌شود میتواند به شما کمک کند.

چه کسانی میتوانند بیزینس کوچ شوند؟

کوچ بودن واقعا جذاب است و ممکن است هر فردی را ترغیب کند تا به این صنعت وارد شود. چه یک فرد که تازه در صنعت خود شروع به کسب و کار کرده چه فردی که تجربه‌ای چندین ساله دارد.

از طرفی چون محدودیت یا شرط قانونی برای ورود به این حوزه وجود ندارد همه افراد میتوانند وارد این حوزه شوند. این کار را برای پیدا کردن یک بیزینس کوچ متخصص کمی سخت میکند.

اگر شما هم دوست دارید که وارد صنعت کوچینگ کسب وکار شوید باید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا من میتوانم برای مشتریانم ارزش ماندگاری ایجاد کنم؟

اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید بهتر است هنوز به این حوزه وارد نشوید تا زمانیکه بتوانید با افزودن دانش و مهارتتان این ارزش را برای مشتریانتان ایجاد کنید. دوره‌های مربیگری و کوچینگ داخلی و در سطح جهانی وجود دارند که میتوانید با شرکت در این دوره‌ها دانش مرتبط را به دست بیاورید.

تجربه کار کردن در بیزینس‌های مختلف نیز میتواند به شما کمک کند که تخصص و مهارتتان را در مواجه با مشکلات مختلف افزایش دهید.

برای اینکه بیزینس کوچ شوید بعد از آموزش و کسب تجربه، کارتان را از مشاوره به کسب و کارهای کوچک شروع کنید. تعداد کسب و کارهای کوچک بیشتر از کسب و کارهای بزرگ است و اگر بتوانید در این حوزه خوب عمل کنید میتوانید سهم قابل توجهی از بازار را در دست داشته باشید.

بعد از اینکه دانش و مهارت کافی از کار با کسب و کارهای کوچک به دست آوردید اگر علاقه مند هستید، وارد صنایع بزرگتر شوید و کار در آن حوزه‌ها را تجربه کنید.

چطور بیزینس کوچ شویم؟

1. شناسایی مخاطبین

قبل از هر چیزی لازم است که مخاطبین خود را شناسایی کنید. شما میخواهید در چه حوزه‌ای فعالیت کنید؟ کوچینگ مالی، کوچینگ فروش و … ؟ هر چقدر که در یک حوزه متمرکزتر باشید احتمال موفقیت‌تان بیشتر است.  

مخاطب شما کیست؟

شناسایی مخاطبین به شما کمک میکند استراتژی بازاریابی و تبلیغات‌تان را هدفمند کنید و نیازهای آنها را بهتر بشناسید. اگر تازه کار هستید عدم شناخت کافی از مشتریانتان میتواند موقعیت شما را به خطر بندازد و جایگاه‌تان را از دست بدهید.

سوالاتی مانند اندازه کسب و کار، میزان درآمد، تعداد پرسنل، میزان تجربه مدیر کسب و کار و … در شناخت مخاطب به شما کمک میکند.

2. مشخص کردن چارچوب کسب و کار

چارچوب کار کردنتان را مشخص کنید. چه قواعد و قوانینی برای کار کردن دارید؟ چقدر زمان برای کوچینگ یک مجموعه‌ می‌گذارید؟ نحوه تعامل شما با مشتریانتان به چه صورتی است؟  و …

مثلا یکی از قوانینی که ما در بازاریابی پاشا برای قبول کردن کوچینگ یک مجموعه داریم این است که هر مجموعه‌ای قبل از اینکه با ما کوچینگ داشته باشد باید سه جلسه مشاوره بگیرید و اگر مواردی که در این جلسات گفته شد را اجرایی کرد میتوانیم قرارداد کوچینگ ببندیم.

جلسات بیزینس کوچ بازاریابی پاشا

3. استراتژی قیمت گذاریتان را مشخص کنید

یکی از دلایلی که مشتریان ممکن است شما را انتخاب کنند به خاطر قیمت خدماتی است که ارائه میدهید. از طرفی بهتر است که بر سر قیمت رقابت نکنید.

هزینه زمانی که برای مشتری صرف می‌کنید چقدر است؟ یک کف قیمتی برای ارزش هر ساعت خود در نظر بگیرید و از قیمت پایین‌تر نیایید. حتی اگر به خاطر این کار بعضی از مشتریانتان را از دست بدهید. البته در نظر داشته باشید گاهی ممکن است تخفیف برای مشتریان در نظر بگیرید یا حتی مشاوره رایگان نیز داشته باشید.

مثلا ما در بازاریابی پاشا برای مشتریانی که شناختی از ما ندارند یک جلسه معارفه 20 دقیقه‌ای رایگان در نظر میگیریم تا با ما آشنا شوند و ببینیم که در چه حوزه‌هایی میتوانیم به آنها کمک کنیم.

4. برندینگ

مردم شما را با نام برندتان میشناسند. این برند میتواند نام شما یا نام کسب و کارتان باشد. در حوزه بیزینس کوچینگ معمولا مربیان با نام شخصی(personal branding) برندشان را‌ می‌سازند.

برای برندینگ لازم است احساسات افراد را درگیر کنید

ساختن یک برند معتبر کار راحتی نیست به خصوص اینکه قرار باشد برند شخصی را به نام خودتان ایجاد کنید. در این شرایط حساسیت بیشتر است. برای ایجاد برند شخصی باید اعتماد سازی و شبکه سازی را به درستی انجام دهید.

چشم اندازتان را مشخص کنید و ارزش پیشنهادی که قرار است ارائه دهید را معرفی نمایید. چطور میخواهید به کسب و کارها کمک کنید و چه تفاوتی با سایر افراد دارید؟

تمام ارتباطات و محتوایی که منتشر می‌کنید یا ارائه میدهید باید هدفمند باشد و به ساخت برندتان کمک کند. ساخت برند شخصی معتبر به زمان نیاز دارد و نباید عجله کنید.

5. بازاریابی و تبلیغات

به اطرافتان نگاهی بیاندازید. حداقل یک برند جلوی چشمتان‌ می‌بینید. از خیابان‌ها که‌ می‌گذریم تبلیغات متفاوت و متنوع از هر کسب و کار‌ می‌بینیم. اگر جلوی چشم نباشید فراموش خواهید شد. برندهای بزرگ دنیا هم با وجود اینکه همیشه فروش دارند و مردم آنها‌ می‌شناسند لحظه ای از تبلیغات دست بر نمیدارند.

تبلیغات صحیح

اگر شما هم میخواهید موفق باشید باید تبلیغ کسب و کار و برندتان را کنید. خودتان را به مردم معرفی کنید و از تمایزتان با دیگران حرف بزنید و این تمایز را به آنها نشان دهید.

طبق اصول تبلیغ نویسی پیش بروید و بر بسترهایی که مخاطبین شما حضور دارند تبلیغ کنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی، بیلبورد، تولید محتوای متنی و .. . به روشهای مختلف محتوای آموزشی تولید کنید و آن را در اختیار مخاطبینتان قرار دهید.

6. بازخورد بگیرید و فرآیندها را بهبود دهید

اگر میخواهید پیشرفت کنید باید روند کاری که دارید و کارهایی که انجام میدهید را هموارد بهبود دهید و دانشتان را به روز کنید. از مشتریانتان بازخورد بگیرید. آیا از خدماتی که به آنها میدهید راضی هستند؟ از آنها بخواهید که انتقادات یا پیشنهادی دارند عنوان کنند. برای آشنایی بیشتر با فرآیند نظر سنجی مشتریان اینجا کلیک کنید.

خلاصه‌ای از آنچه که برای بیزینس کوچ شدن به آن نیاز دارید را عنوان کردیم. در فرآیند مربیگری به روز کردن دانش و کسب تجارب مختلف از کار با کسب و کارهای مختلف بسیار اهمیت دارد. بعد از کسب تجربه و دانش کارتان را با کسب و کارهای کوچک شروع کنید و با گرفتن بازخورد و اصلاح فرآیندها و آپدیت کردن دانشتان حوزه کسب و کارتان را گسترش دهید و اگر علاقه مند هستید به سمت کار کردن با کسب و کارهای بزرگ بروید.

اگر  نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *