مخاطبین هدف هر کسب و کاری افرادی هستند که برای دریافت خدمات/محصولات شما مناسب هستند و به راحتی برای دریافت خدمات از شما هزینه میکنند.
بنابراین اگر میخواهید که کار فروش را راحت تر کنید و هزینههای کسب و کارتان را مدیریت کنید تا این افراد را جذب کنید باید ابتدا آنها را بشناسید.
هر بیزینسی باید زمان ایجاد کسب و کار بازار هدفش را بشناسد و فعالیتهای بازاریابی و برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه کسب و کار را برای این مخاطبین انجام دهد. این افراد در بعضی از علایق و ویژگیها مشترکی هستند.
روشهای شناسایی بازار هدف
روشهای مختلفی برای شناسایی بازار هدف وجود دارد که در ادامه آن را بیان میکنیم:
1) چه چیزی میخواهید به مشتریانتان ارائه دهید؟
مشتریان چه خدمات/محصولی میتوانند از شما دریافت کنند که نیازشان را برطرف کند. کدام یک از نیازهای مشتریان را برطرف میکنید؟ فکر کردن به ارزش پیشنهادی باعث میشود بیشتر به خدمات/محصولاتتان فکر کنید و درک بهتری از نیازهای مخاطبینتان داشته باشید.
دانستن ارزش پیشنهادیتان به شما کمک میکند که بهتر محصولتان را بشناسید و آن را بازاریابی کنید.
2) دادههای به دست آمده از مشتریان را بررسی کنید
امروزه ابزارهای مختلف برای ارزیابی رفتار خریداران محصول وجود دارد که به شما کمک میکند کار تحلیل را راحتتر انجام دهید.
این دادهها را میتوانید از بسترهای مختلفی از جمله وب سایتها، فرمها، شبکههای اجتماعی و .. به دست بیاورید.
3) مخاطب ایده آل خود را تعریف کنید
تعریف کردن مخاطب ایده آل به شما اجازه میدهد تا بازار هدفتان را به درستی بشناسید. برای شناسایی این مخاطبین باید به این سوالات جواب دهید.
چه کسی محصول شما را میخرد؟
مشتری دوست دارد چه محصول/خدماتی از شما دریافت کند.
چه زمانی مخاطبین از محصولات شما استفاده میکنند؟
مخاطبین شما کجا هستند؟
چرا باید محصول یا خدمات شما را دریافت کنند؟
با پاسخ دادن به این سوالات میتوانید کار شناخت مخاطب را تا حد زیادی پیش ببرید.
4) مشتری ایده آلتان را مشخص کنید
با محدود کردن مخاطبین میتوانید بازار مورد نظرتان را هدف قرار دهید. میتوان مشتریان را بر مبنای چهار مولفه جمعیت شناختی، روانشناختی، رفتاری و محل جغرافیایی تعریف کرد.
در بحث جمعیت شناختی مشتریان با مشخصاتی مانند سن ، جنسیت، تحصیلات و … تعریف تفکیک میشوند.
با ویژگیهای روانشناختی همچون نوع شخصیت، علایق، نگرش و باورها میتواند افراد را از هم تفکیک کرد. مشتریان شما چه سبک زندگی دارند و در اوقات فراغت معمولا چه کاری انجام میدهند. با جواب دادن به این سوالات میتوانید به ارزشهای مشتریانتان پی ببرید.
رفتار مخاطب شما معمولا برای هزینه کردن و تعامل به چه صورت است؟ برای شناخت رفتار مشتریان به تعاملات آنها در مواجه به افراد یا برندها توجه داشته باشید.
مشتریان شما معمولا در کدام منطقه جغرافیایی حضور دارند؟ آیا آنها در یک شهر محدود هستند یا میتوانید در اقسا نقاط جهان مشتری داشته باشید.
5) از مشتریان سوال بپرسید
برای اینکه مخاطب هدفتان را شناسایی کنید از افراد سوال بپرسید. این سوالات را باید از مشتریان سابقتان، مشتریان فعلی و مشتریان ایده آلتان بپرسید.
از مشتریان قدیمیتان بپرسید که چرا از شما خرید میکنند و چه چیزی باعث شده که پایبندی به شما را حفظ کنند.
نظرسنجی از مشتریان را انجام دهید و ببیند که دیدگاهی درباره خدمات/محصولات شما دارند. ابزارهایی مانند crm به شما اجازه میدهند که اطلاعات مربوط به مشتریان را ذخیره و آنها را تحلیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نظرسنجی اینجا کلیک کنید.
اگر تازه کسب و کاری ایجاد کردید و هنوز مشتری قدیمی یا فعلی ندارید از افرادی که قرار است مشتری شما باشند نظر سنجی کنید.
روش های جذب مشتری
6) اهدافی که قرار است روی آنها رقابت کنید را بازبینی کنید
یکی از کارهایی که قبل از ایجاد کسب و کار باید انجام دهید شناسایی رقبا است. رقبای شما چه بخشی از بازار را هدف قرار داده اند و بهتر است شما کدام بخش را هدف قرار دهید. اگر هر دو یک بازار هدف دارید تمایز شما با رقیبتان چیست.
شناسایی درست رقبا کار شما را راحت تر میکند و بعضی از هزینهها را کاهش میدهد.
7) ایجاد پرسونای مخاطب
بعد از شناخت مشتری یک پرسنا(persona) از مخاطبتان ایجاد کنید که شامل ویژگیهای مشتری، علایق و عادات خرید اوست.
ایجاد پرسونای مخاطب به شما این امکان را میدهد تا تصویر واضحی از مشتری به دست بیاورید و ببیند که چه خدمات/محصولات شما میتواند به نیازهایشان پاسخ دهد.
هر چقدر در شناسایی مشتریان هدفتان دقیق تر عمل کنید احتمال موفقیت برنامههای بازاریابیتان بیشتر است.
چرا باید بازار هدف را شناسایی کنیم؟
شما نمیتوانید همه نوع محصول را برای همه مخاطبین ارائه دهید. کسب و کاری موفق است که بداند چه محصولی را باید برای کدام مشتری عرضه کند.
در اینصورت میتواند هزینهها را مدیریت کند و توجه را روی پاسخ به نیاز بخش خاصی از مخاطبینش معطوف کند. بعد از شناخت مخاطب با روشهایی که عنوان شد یک پرسونا از مخاطبین خود تهیه کنید و نیازهای این مخاطبین را پاسخ دهید.
پرسونای مخاطبین را میتوان در حین فعالیت نیز اصلاح و بازنگری کنید تا به یک چارچوب مشخص برای ارائه خدمات به مشتریانتان برسید.
اگر برای شناسایی مخاطب هدف به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.