کوه موفقیت در کسب و کار

کوه موفقیت در کسب و کار

در شکل فوق مواردی که باعث موفقیت تمامی افرادی که در کسب و کارهای مختلف جزو اولین‌ها هستند نشان داده شده است. اگر ما بخواهیم جزو اولین‌ها در حرفه خود باشیم راهی جز انجام امور فوق نداریم. به طور مختصر این موارد را شرح می‌دهیم.

هدف گذاری

اولین و مهمترین گام در حرکت به سوی موفقیت در کسب و کار تعیین اهداف میباشد. اهداف باید مشخص و قابل دست یافتن، زماندار، نه خیلی آسان نه خیلی سخت، مربوط با حرفه و تخصص ما و قابل اندازه گیری باشد.

جالب است که من در طول 15 سال از تدریسم در تمامی کلاسهایم اولین درس را با سوال از دانشجویان در زمینه تهیه اهداف مکتوب و نحوه هدفگذاری شروع میکنم.

از بین بیش از 3500 دانشجویی که تاکنون از آنها این پرسش را کرده‌ام 99 درصدشان نه اهداف مکتوبی داشتند و نه نحوه هدفگذاری را میدانستند. این نکته دلیل اصلی تمایز انسانها و جوامع توسعه یافته با بقیه میباشد.

نتیجه: در صورتی که بخواهیم از رقبا فاصله بگیریم و در جاده موفقیت در کسب و کار قرار بگیریم، اولین و مهمترین نکته داشتن اهداف بر اساس اصول درست هدفگذاری میباشد.

چطور هدف گذاری کنیم؟

فداکاری

بدون گذشت از بعضی از خواسته‌های آنی نمی‌توان به موفقیت‌های مورد نظر در اهدافمان برسیم(خواب کمتر، تلاش بیشتر در مسیر اهداف، تحمل برخی ناملایمات در کار و زندگی شخصی مثل همکاران و کارفرمایان بدقلق و ……)

کار سخت

هیچ موفقیتی و فاصله گرفتنی از رقبا بدون تلاش بی وقفه و سخت‌تر از دیگران میسر نخواهد شد. به طور مثال: مایکل جردن که بهترین بسکتبالیست دنیا بوده می‌گوید تفاوت من با نفر بعد از من در تعداد یک یا دو پرتاب موفق در 300 پرتاب بوده که این تنها در تمرینهایی بی وقفه میسر نمی‌گشت.

جالبتر این است که طبق تحقیقی اگر هر انسانی به طور موثر بیش از 10 هزار مرتبه یک فعالیتی را تمرین کند در آن بهترین خواهد شد. (به قول ادیسون استعداد 1 درصد و تلاش 99 درصد در کسب موفقیت اثرگذار میباشد)

بررسی‌ها نشان می‌دهد موفقترین انسانها بیش از 14 ساعت در روز کار مفید مرتبط با اهدافشان انجام میدهند. (تلفن شخصی، پرسه در شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام و تلگرام) ، چای خوردن، گپ زدن با همکاران و …. شامل 14 ساعت نمیشود)

کار عملی : برای تغییر لطفا این تمرین را تا فردا آخر وقت انجام دهید

تمامی کارهایی که در یک روز از زمان بیدارشدن تا زمانی که دوباره به خواب می‌روید را به مدت یک هفته یادداشت فرمایید.

سپس بررسی کنید که چند درصدشان در مسیر اهدافتان میباشد. آنهایی که مطابق با اهداف نیست را با تمرین و برنامه ریزی حذف نمایید.

اگر برای تعیین اهداف در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

نام(ضروری)

عادت‌های خوب

یکی از بهترین روشها برای تغییر به سمت موفقیت در کسب و کار تغییر عادت‌های بد گذشته است زیرا اگر آنها خوب بودند جایگاه کنونی ما باعث تامین رضایت ما میشد. پس بایستی مواردی که باعث فاصله ما از رقبا میشود را لیست کنیم و در تلاش برای تغییرشان از هم اکنون کوشا باشیم.

برای تغییر عادت بد حداقل 3 هفته تا 40 روز  بایستی به طور پیوسته از آن فاصله بگیریم تا عادت خوب جایگزین آن شود.(کتاب اثر مرکب از دارن هاردی)

ناامیدی

عامل هر شکستی است. باید تمرین کنیم که در هیچ شرایطی امید خود را از دست ندهیم. ضمنا در صورتیکه هدفگذاری را درست انجام دهیم به طور حتم ناامیدی در ما جایی نخواهد داشت.

اولین بار که تدریس در دانشگاه را شروع کردم بدلیل عدم تجربه تدریس و خجالتی بودن تا 15 دقیقه اول کلاس با ترس و لکنت زبان و عرق روی پیشانی در مقابل دانشجویان حاضر شدم. یک لحظه با خودم تصمیمی گرفتم. یا بایستی بر ترسم غلبه کنم و از این به بعد با تسلط و هر چه که آموخته‌ام شروع به آموزش به نحوی کنم که در دانشجویان لذت یادگیری را احساس کنم. در غیر اینصورت با بیان عذر خواهی و اعلام اینکه من به درد تدریس نمی‌خورم کلاس و دانشگاه را ترک کنم.

جالب این بود که پس از این تصمیم حالتی به من دست داد که تمام ترس و استرسها فروکش کرد. تمام داشته‌های علمی‌ام در رابطه با آن درس طوری به خاطرم آمد که تا وقتی که در تهران مقیم بودم در آن درس بعنوان بهترین استاد شناخته شدم و در آن درس جزو اولویت‌های دانشگاه در تدریس حساب میشدم.

شکست

لازمه هر موفقیتی شکست‌هایی است که ممکن است در مسیر به سمت موفقیت پیش آید. باید بدانیم که هر شکست پلی است به سمت پیروزی و موفقیت(درسهایی که اگر زندگی نامه تمامی انسانهای موفق را بخوانیم خواهیم آموخت)، پس تا می‌توانیم با اصولی که آموخته‌ایم از شکست جلوگیری میکنیم ولی اگر اتفاق افتاد از آن درس میگیریم که دیگر پیش نیاید.

به قول ادیسون از هزار اشتباهی که در مسیر یک اختراع برایم پیش آمد آموختم که هزار روش در نرسیدن به یک هدف وجود دارد.

شکست لازمه موفقیت است

ماندگاری

قط آنهایی مسیر موفقیت را طی میکنند که با همه مشکلات مسیر بمانند و بمانند و بمانند. تلاششان با هر سنگی در مسیرشان مضاعف شود و انگیزه‌شان چندین برابر و این تنها با دارا بودن اهداف و انگیزه‌های عالی اتفاق نمیافتد. بعضی افراد را میبینیم هر چند مدت یکبار شغل عوض میکنند(از 1 ماه تا 1 سال و بیشتر )در حالی که در شغل‌های مختلف حتی تا سه سال را میتوان زمان دستیابی به سوددهی در نظر گرفت. البته با توجه به شغل و سرمایه لازم میتواند متفاوت باشد.

در این رابطه آقای دارن هاردی(مدیر مجله موفقیت آمریکا و یکی از موفقترین انسانهای دنیا)داستانی تعریف میکند که به شخصه از آن زیاد سودبردم. ایشان می‌گوید در سن 22 سالگی برای موفقیت در سمیناری شرکت کردم و حین سمینار، مدرس را به ناهار دعوت کردم، در بین ناهار از ایشان پرسیدم اگر در یک جمله بخواهید مسیر موفق شدن را به من یاد دهید، آن چه میتواند باشد؟ در جواب ایشان فرمودند تا میتوانی شکست بخور

در کاری که میخواهی موفق بشوی از مشتریان، همکاران و … نه بشنو ولی با هر نه شنیدن بدان که یک گام به موفقیت نزدیکتر می‌شوی

برای تعیین اهداف کسب و کارتان نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید

دارن هاردی پس از این نصیحت بیان میکند که در کار املاک بودم. شروع کردم در روز به مشتریانی که احتمال نه گفتنشان به من زیادتر بود تماس تلفنی و حضوری گرفتم. در عرض 2 ماه در بین 42 فروشنده ملک نفر اول شدم در عرض 6 ماه در کل ایالتی که بودیم و در عرض دو سال بهترین و موفق‌ترین فروشنده ملک آمریکا شدم.

نتیجه بسیار مهم : مشکلات و پاسخ‌های منفی و سنگ‌های بین راه، پله‌های موفقیت ما هستند که به جای نا امید شدن باید با انرژی دوچندان و تدبیر آنها را پشت سر بگذاریم چون موفقیت بسیار نزدیکتر از آنی است که فکرش را میکنیم.

البته با اصولی که در فصل‌های بعدی بیان می‌کنیم میتوان بعضی از مراحل را زودتر پشت سر گذاشت و زودتر به سوددهی رسید.

بزرگترین دارایی در کسب و کار چیست؟

توانایی کسب درآمد است که شامل: دانش، مهارت، تجربه، تحصیلات، پیشینه کاری، ویژگیهای شخصیتی و فکری و رفتاری مانند شجاعت، نظم و انضباط و مداومت و پشتکار است. (برایان تریسی، کتاب:قدرت برنامه ریزی)

خلاصه

برای موفقیت در کسب و کارتان ابتدا اهدافی که میخواهید به آن دست یابید را مشخص کنید. کارهایی که انجام میدهید و بررسی کنید و ببینید چند درصد از آنها شما را به اهدافتان نزدیک میکند. آنهایی که مطابق با اهداف نیست را با تمرین و برنامه ریزی حذف نمایید. برای موفقیت لازم است که شکست را تجربه کنیم. بنابراین با کار سخت و تلاش به مسیرتان ادامه دهید و ناامیدی به دلتان راه ندهید.

اگر برای تعیین اهداف در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

نام(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *