چطور هدف گذاری کنیم تا به اهدافمان دست یابیم؟

هدف گذاری چیست

ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه هر دو در رسیدن اهداف درست به ما کمک می‌کنند و زودتر از آنچه فکر می‌کنیم در تحققشان ما را یاری خواهند رساند. آنچه در تحقق اهداف اولویت دارد هدف گذاری درست است.

ضمیر خودآگاه: شامل قدرت ذهن ما در تحلیل منطقی امور در جهت رسیدن به اهداف به ما کمک می‌کند.

ضمیر ناخودآگاه: مثل خلبان خودکار در هواپیما است که همیشه در جاهایی که خودمان قدرت و یا تمرکز درستی بر امور نداریم فرمان مغزمان را بدست می‌گیرد و با کمک گرفتن از تمام دانش و تجربه‌ای که آموخته‌ایم و تحلیل آنها (پردازش 4 میلیارد اطلاعات در لحظه و سرعت بالاتر از سرعت نور و قدرت به عظمت تاثیر گذاری بر کائنات بدون محدودیت زمانی و مکانی)به کمکمان می‌آید و باعث تاثیر در اطراف‌مان در جهت رسیدن به اهداف می‌شود.

مثال ارتباط ذهن با دنیای واقعی

تحقیقی در رابطه با قدرت ذهن انجام شد که کمی وحشتناک بود ولی جالب:

خرگوش مادری با شش فرزند را در یک آزمایشگاه به دستگاه‌هایی وصل کردند که کوچکترین تغییر در فرکانس‌های مغز و ضربان قلبش قابل ردیابی بود و شش فرزندش را به یک غار دیگر بردند و سوار زیردریایی کردند و در عمق آب هر یک ساعت یکی از بچه‌ها را کشتند (متاسفانه آزمایش وحشتناکی بود) (برگرفته از سمینار قدرت جذب آقای جک کنفیلد) جالب است که بدانیم با هر بار کشتن بچه خرگوشها در همان لحظه وحشتناک فرکانس‌ها و ضربان قلب خرگوش مادر به شدت افزایش می‌یافت و از این آزمایش به این نتیجه رسیدند که قدرت ذهن مکان و زمان نمی‌شناسد.

همه ما با مواردی شبیه این برخورد کرده‌ایم. به طور مثال یکی از همکاران ما در یک مسافرت بین شهری تصادف کرد و در همان لحظه مادر ایشان یک شوکی در منزلش با 100 کیلومتر فاصله از مکان وقوع برایش ایجاد شد و وقتی که به ایشان زنگ زد ابراز نگرانی نمود که بدلیل حاد نبودن موضوع ایشان حرفی نزد. شاید شما نیز مشابه چنین تجربیاتی را داشته باشید که نشان دهنده قدرت ذهن و ناخودآگاه ماست.

پس اگر اهداف مکتوب داشته باشیم و در برنامه روزانه‌مان زمانهایی را بر آنها متمرکز شویم علاوه بر ذهن هوشیار ما، قدرت ذهن ناخودآگاهمان نیز به کمکمان خواهد آمد.

اگر برای هدف گذاری در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام(ضروری)

گام اول در هدف گذاری: تعیین اهداف به صورت مکتوب

100 آرزویی که تا پایان عمر خود می‌خواهید به آنها دست یابید را به ترتیب اهمیت از دید خود بنویسید:

1-برج ایفل را  از نزدیک ببینم

2-خانه ای ویلایی با امکانات ……… داشته باشم

3-اتومبیل ………… بخرم

4-خانواده ای سالم و مهربان داشته باشم

5-به دور دنیا سفر کنم

6-در کل کشورهای دنیا در زمینه کسب و کار سخنرانی کنم

و ………………………

ابتدا باید بدانیم که هر انسانی 8 وجه مختلف در زندگیش دارد و بایستی در همه این زمینه‌ها هدف گذاری و برنامه ریزی نماید. این وجه‌ها شامل:

  • کسب و کار
  • مالی
  • روابط عاطفی
  • روابط و دوستان
  • تفریحات و سبک زندگی
  • ورزش و سلامتی
  • اقدامات معنوی و خدمت به دیگران
  • رشد فردی
تعیین اهداف در کسب و کار و زندگی

اگر فقط در برخی از این وجوه درست عمل کنیم و مابقی را جدی نگیریم در واقع چرخ زندگیمان پنچر است و بایستی طوری هدف گذاری نماییم که همه موارد فوق را در برنامه زندگی خود در نظر بگیریم.

چگونه اهداف درست در هر وجه انتخاب کنیم؟

نکته ای که در هدف گذاری بایستی بدانیم این است که اهداف ما بایستی دارای این مشخصات باشند:

دقیق و مشخص: افزایش درآمد، رکورد زدن فروش، کاهش وزن

قابل سنجش مثل(عددی باشد): افزایش درآمد تا دو برابر، کاهش وزن تا 5 کیلوگرم

دست یافتنی: درآمد 100 برابر تا  1 ماه دیگر(اشتباه است)

هر موقع اهدافی که مشخص کردیم در ما شور و شوق عمل کردن ایجاد نکند نشان‌دهنده این است که یا خیلی غیر واقعی(رویایی) انتخاب شده یا خیلی بی ارزش یا نامربوط با تخصص ما است.

مربوط: اهداف بایستی با تخصص و مهارت ما مربوط باشد مثلا شنا بلد نیستیم می‌خواهیم قهرمان دنیا شویم

زماندار: اهداف حتما باید مشخص شوند تا کی بایستی به آن برسیم. تا 1 ماه، یکسال، 3 سال و ……

نکته: فعل جمله‌های هدف گذاری ما باید قطعیت رسیدن به هدف را نشان دهد و نبایست هیچ تردیدی را در آن حس کرد.

جمله اشتباه:

  • می خواهم به 10 میلیون تومان درآمد ماهانه تا پایان سال برسم.

جمله درست:

  • من تا پایان سال به 10 میلیون تومان درآمد ماهانه خواهم رسید.
  • مثالهایی از اهداف اشتباه:
  • من می‌خواهم پولدار شوم
  • درآمدم خیلی افزایش یابد
  • موفق شوم در کار و زندگی
  • در دانشگاه بهترین باشم
  • بهترین فوتبالیست باشم
  • بهترین نانوا باشم
  • قویترین سوپرمارکت شهر باشم
  • بهترین رستوران باشم
  • …….

نمونه‌ای از اهداف درست:

باید نوشته ما طوری باشد که تصویر آن هدف که اتفاق افتاد را هم اکنون در آن زمان ببینیم و این تصویر را هر روز بارها تکرار کنیم و تمام پنج حسمان را در رابطه با آن هدف درگیر کنیم تا حدی که با تمام وجود تمام فعالیتهای روزانه‌مان را در رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی نماییم.

  1. تا سه سال آینده درآمد ماهانه‌ام 5 برابر است.
  2. تعداد مشتریانم تا سال بعد 2 برابر است.
  3. تا 3 سال دیگر اتومبیل لکسوس مدل 0000 را دارم.
  4. در دانشگاه تا پایان ترم جزو 3 نفر اول هستم.
  5. در منطقه ….. نوشهر جزو سه فروشگاه اول شهر تا یکسال بعد هستم.
  6. تا 3سال آینده در غرب استان مازندران جزو 10 فروشگاه اول در حرفه خود هستم.
  7. تا 5 سال آینده مالک خانهدر منطقه …. نوشهر، ویلایی با متراژ 500 متر حیاط 1000 متر و تمام امکانات شامل استخر و …………… هستم.
  8. تا پایان سال 1399 تعداد 3 شعبه در منطقه ….. دارم.
  9. تا 5 سال دیگر در زمینه صادرات محصولات حرفه خود به کشور …… مشغولم.
  10. ………………………………………

لطفا برگردید به 100 هدفی که تعیین کردید و همه این 5 مورد را در رابطه با آنها اصلاح نمایید.

در تحقق بخشیدن به اهداف کسب و کارتان دچار مشکل شده‌اید؟

فرم زیر را تکمیل کنید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند:

نام(ضروری)

هدف گذاری در کسب و کار شامل سه بخش است:

اهداف بلندمدت: یعنی 3 تا 5 سال آینده به چه جایگاهی در بازارمان، چه میزان فروش، سهم بازار و… برسیم؟

مثال: در سوپرمارکت مثالهای قبلی اهداف بلند مدت می‌تواند شامل رسیدن به 70 درصد سهم بازار، افزایش فروش و سود به میزان 5 برابر، ایجاد 6 شعبه در نقاط شلوغ شهر و …… باشد.

اهداف میان مدت: یعنی 1 تا 3 سال آینده به چه جایگاهی در بازارمان، چه میزان فروش، سهم بازار و… برسیم البته در راستای رسیدن به اهداف بلند مدت

مثال: در یک تا 3 سال آینده سهم بازار به 40 درصد، افزایش فروش و سود به میزان 2 برابر، ایجاد 2 شعبه در چند نقطه شهر و ….. باشد.

اهداف کوتاه مدت: یعنی زیر یک سال به چه جایگاهی در بازارمان، چه میزان فروش، سهم بازار و… برسیم. البته در راستای رسیدن به اهداف میان مدت

مثال: در یک سال آینده افزایش سهم بازار به 10 درصد، افزایش فروش و سود به میزان 2 برابر، گسترش فضای داخل فروشگاه به 200 متر و … باشد.

یعنی اگر از جمعیت 60.000 نفره بالقوه که می‌توانند از ما خرید بکنند ما 5 درصد ایشان یعنی به 3000 نفر کالا می‌فروختیم حالا بایستی تا یکسال آینده به 6000 نفر برسند و اگر 100.000.000 تومان سود کردیم حالا باید تا یکسال دیگر به  200.000.000 تومان برسانیم و اگر فضای فروشگاه ما 100 متر بود به 200 متر تبدیلش کنیم.

لطفا در بخش نظرات با توجه به مطالب خود چند هدفی که می‌خواهید برسید را بنویسید تا ما درستی آنرا به شما اعلام کنیم و سپس بر آن اساس اقدام کنید و مابقی اهداف خود را مکتوب نمایید. 

اگر برای هدف گذاری در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *