راز افزایش فروش 2 تا 5 برابری در کسب و کارها

راز افزایش فروش 2 تا 5 برابری

افزایش فروش مهمترین دغدغه صاحبین کسب و کارهاست. برای افزایش فروش روشهای مختلفی توصیه می‌شود که مهمترین آنها را در ادامه ذکر میکنیم. قابل ذکر است که دانستن این موارد به تنهایی کافی نیست و استمرار در انجام آن برای افزایش فروش 2 تا 5 برابری ضروری است.

کلید اول افزایش فروش 2 تا 5 برابری: قانون 5 برنده

در صورتی درآمد و فروشمان همیشه تصاعدی است و رشد 5 برابری خواهید داشت که قانون 5 برنده را در ذهنمان و در عملکردمان رعایت کنیم. فرقی نمی‌کند که کارمند باشید یا مشتری، تامین کننده یا صاحب کسب و کار. رعایت این اصول برای شما رشد 5 برابری را به همراه دارد. این پنج اصل در موفقیت عبارتند از تامین منافع:

  • کارمندان
  • مشتریان
  • جامعه
  • صاحب فروشگاه
  • تامین کنندگان

شما به عنوان مدیر یک فروشگاه یا صاحب یک کسب و کار علاوه بر رشد مجموعه تان باید به فکر رشد کارمندانتان نیز باشید. باید حداقل‌های قانون کار را برای آنها رعایت کنید. زیرا کارمندان برای ما درآمد ایجاد می‌کنند و در رشد سازمان ما دخیل هستند بنابراین باید این رشد را آنها نیز تجربه کنند.

هم اکنون نیز کسب و کارهای زیادی هستند که حقوق اولیه کارمندان را رعایت نمی‌کنند و برای ساعات طولانی کار نصف حقوق کار را نیز به پرسنل خود نمیدهند. وقتی دلیل را از آنها جویا می‌شویم می‌گویند عرف جامعه این است و بهانه تراشی میکنند.

چطور به کارمندان انگیزه دهیم؟

این اتفاق برای کسی که می‌خواهد فروش 2-5 برابری را تجربه کند و تفکر رشد دارد نباید خود را درگیر چنین مسائلی کند. زیرا با این کار خودش تفکر برنده بودن را زیر سوال میبرد.

اگر کارمند شما برای شما سود ایجاد می‌کند و منافع شما را تامین می‌کند و برنده بودن را برای ما ایجاد میکند باید آنها هم در این سود شریک باشند.

مشتریان ما باید چیزی بیشتر از آنچه می‌پردازند دریافت کنند. کسی که صاحب کسب و کار است باید ارزش افزوده برای مشتریانش ایجاد کند و مشتریان احساس کنند که خدماتی بیشتر از انتظارشان دریافت کرده‌اند.

ما در کنار تامین منافع خودمان، مشتریان و کارمندان باید منافع جامعه را نیز در نظر بگیریم. ما وقتی در شهر یا منطقه ای کار میکنیم حق نداریم برای کاهش هزینه‌های خودمان به اطرافمان آسیب برسانیم و تنها منافع خودمان را تامین کنیم.

تمرین: هر روز تامین منافع این 5 دسته را برای خودمان و کارمندانمان تکرار کنیم.

کلید دوم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: تعیین تعداد فروش در ماه

بالای 90 درصد کسب و کارها عدد فروشی در ماه تعیین نکرده‌اند و در واقع هدفگذاری مشخصی برای فروش ماهانه خود ندارند. مثلا ما تعیین میکنیم که در ماه باید به فروش 100 میلیون در ماه برسیم. بنابراین هدف ما می‌شود فروش 100 میلیون در ماه. حال با توجه به این عدد تعداد متوسط کالاها یا خدماتی که باید در ماه بفروشیم را تعیین میکنیم. مثلا اگر کالای ما 50 هزار تومانی است باید 2000 عدد کالا بفروشیم.

حال اگر بخواهیم به هر مشتری 3 کالا بفروشیم باید 626 بار در ماه بفروشیم(3/2000) که روزانه باید به 26 نفر (626 تقسیم بر 26 روز کاری)کالا فروخته شود. حال شما قرار است در روز برای جذب 26 مشتری تلاش کنید.

آیا شما تاکنون برای رسیدن به چنین عدد مشخصی تلاش کرده‌اید؟ تجربه ما نشان داده است تعداد افرادی که برای رسیدن به چنین عددی تلاش کرده‌اند بسیار کم هستند.

تا زمانیکه نتوانید این عدد را به صورت مشخص تعریف کنید نمیتوانید برای اهدافتان درست تلاش کنید.

تمرین: با استفاده از این مثال تعداد مشتریان روزانه خود را برای دست یافتن به اهداف خود تعیین کنید.

آقای جو جرارد یکی از افرادی است که رکورد فروش اتومبیل در گینس را زد. روزی 13 اتومبیل!

تعداد مشتریان روزانه بسته به نوع کار ما می‌تواند متفاوت باشد. مثلا کسی که قیمت کالایش کمتر از 10 هزار تومان است در مقایسه با فردی که قیمت کالایش 10 میلیون تومان است تعداد فروش متفاوتی دارد.

سوالاتی که هر روز باید از خودتان بپرسید تا به عدد تعیین شده در فروش روزانه‌تان برسید عبارتند از:

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

کجا حضور دارند؟

چرا باید از ما بخرند؟

روزانه زمان مشخصی را برای پاسخ دادن به این سوالات در نظر بگیرید. با ارائه خدمات خاص مشتریان دلیل برای خریدن افراد ایجاد کنید.

راهکارهایی عملی برای افزایش فروش

کلید سوم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: پیدا کردن مشتریان

ما باید در لیست مشتریان گذشته 20 درصد از آنها را بیابیم که 80 درصد درآمد ما را تعیین میکنند. یعنی اجرای قانون 20-80 در فروش.

برای کسب چنین اطلاعاتی باید یک سیستم حسابداری مشخصی داشته باشید که بتوانید اطلاعات مشتریانی که از تعداد عدد مشخصی از شما بیشتر خرید کرده‌اند را پیدا کنید. این مشتریان وفادار هستند. حال باید تلاش کنید که مبلغ خرید این مشتریان را افزایش دهید. باید به دنبال راهکارهایی باشید که مبلغ خرید آنها را افزایش دهید. تنوع خرید کالای آنها را افزایش دهید. آنها را نسبت به محصولات جدیدتان آگاه کنید. تناوب خرید را بیشتر کنید و ارجاع خرید بیشتر ایجاد کنید. فروش ارجاعی یعنی از این 20 درصد مشتریان وفادار بخواهید که 3 نفر مثل خودشان را به ما معرفی کنند. از آنها بخواهید که در صورت مقدور بودن برایشان معارفه اولیه را نیز خودشان انجام دهند.

این روش برای جذب مشتریان بسیار مناسب است. ما در بازاریابی پاشا نیز چنین اتفاقی را تجربه کرده‌ایم. مشتریان وفاداری که ما را به افراد دیگران معرفی کرده‌اند و حتی گارانتی بازگشت وجه نیز داده‌اند. این اتفاق برای ما بسیار خوشایند بود و توانستیم از این طریق نیز رقم فروشمان را افزایش دهیم.

اگر ما بتوانیم روی چنین افرادی کار کنیم و از آنها خواهش کنیم ما را معرفی کنند. بسیار گزینه عالی است. این روش هم روی افزایش فروش 2-5 برابری کالا و هم خدمات کارایی دارد. هر چند اجرای آن در فروش خدمات سخت‌تر است.

تمرین: از امروز چه کارهایی برای مشتریان 20 درصدی خود انجام دهیم که از ما بیشتر خرید کنند یا سهم بیشتری در فروش ما ایجاد نمایند؟

مسئله مهم این است که باید مشتریان را بر اساس نوع کالایی که خرید میکند ثبت کنید. حتما سیستم حسابداری داشته باشید تا بتوانید در آخر ماه گزارش کار بگیرید و 20 درصد مشتریانی که 80 درصد فروش شما را تشکیل میدهند پیدا کنید.

کلید چهارم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: برنامه فروش بیشتر به 1 تا 5 کیلومتری‌های جدید

یکی از موارد مهمی که ما روی آن خیلی تاکید داریم و در دوره تبلیغ نویسی نیز به آن اشاره کرده‌ایم فروش به افرادی است که در فاصله کمتر از 5 کیلومتر از ما قرار دارند. این افراد مشتری‌های بهتری برای ما خواهند بود. مثلا فروشگاه افق کوروش از این استراتژی برای فروش بیشتر استفاده کرده است. با این متن که “سلام همسایه ….”. آنها برای افراد نزدیک به خودشان تخفیف در نظر گرفتند و با تبلیغ آن را اعلام کردند. فروشگاه افق کوروش با این استراتژی فرانچایز کرده و توانسته سهم فروش خود را افزایش دهد.

ما با استفاده از این استراتژی می‌توانیم در بسترهای مختلف سهم فروش خود را افزایش دهیم. در شبکه‌های اجتماعی از لوکیشن استفاده کنیم، در فضای اینترنت کسب و کارتان را در گوگل یا سایتهای دیگری که کسب و کارها را ثبت می‌کنند استفاده کنید.

شما حتی می‌توانید افرادی که در فاصله فکری نزدیکی نسبت به شما قرار دارند را بیابید و برای افزایش فروش 2-5 برابری به آنها تلاش کنید. مثلا در شبکه اجتماعی اینستاگرام میتوانید با دنبال کردن افراد مرتبط به کسب و کارتان مشتری‌های بیشتری را جذب کنید.

در فروش تلفنی باید لیست مشتریان اطراف خود که در زمینه کاری شما فعال هستند، را در بیاورید. آنها را در قیف فروش قرار دهید و روزانه با ده مشتری جدید تماس بگیرید و پرزنت خوبی از مجموعه تان به آنها ارائه دهید. در هفته بسته به نوع کسب و کار 5 مذاکره حضوری با مشتریانی که در حوزه شما فعالیت می‌کنند داشته باشید.

بروشور، بنر و بیلبورد جزو گزینه‌های دیگری است که ما با استفاده از آنها می‌توانیم به افراد نزدیک به خودمان بفروشیم.

خبرسازی نیز برای جذب افرادی که در اطراف ما هستند روش مناسبی برای افزایش فروش است. خبرسازی یعنی از الگوهای تبلیغ نویسی استفاده میکنیم و اخباری ایجاد میکنیم که مشتریها مشتاق میشوند ما را پیگیری نمایند.

کلید پنجم فروش 2 تا 5 برابری: اصول تبلیغ نویسی و برنامه تبلیغات مداوم

اصول تبلیغ نویسی را در قالب یک دوره درآورده‌ایم و آن را به صورت یک محصول در اختیار افراد علاقه مند قرار داده‌ایم. ما باید از اصول تبلیغ نویسی استفاده کنیم تا بتوانیم به هدف خود برسیم.

تبلیغ و ارتباطات

یعنی برای رسیدن به افرادی که ما را نمیشناسند اما به خدمت ما نیاز دارند باید اصول تبلیغ نویسی را بلد باشیم. باید برنامه تبلیغات داشته باشیم. آیا شما برنامه مدون برای تبلیغات دارید؟

با 5 اصل تحلیل رقبا، تیتر حرفه ای، مخاطب هدف مشخص، ریسک معکوس و تکرار تبلیغ در تبلیغ نویسی رعایت شود. مثلا ما در بازاریابی پاشا برای تامین ریسک معکوس گارانتی بازگشت وجه در نظر گرفته ایم.

تبلیغ را باید آنقدر تکرار کنید که مخاطب شما مثلا با ده بار دیدن تبلیغ شما مواجه شوند و ملزم شود که به شما مراجعه کند تا درباره خدمات/کالای شما آگاه شود و علت این استمرار تبلیغ را بفهمد. یعنی شما باید در تبلیغات به این فکر کنید که در ذهن مشتری تبدیل به یک برند در حوزه ای که در آن فعالیت می‌کنید، شوید.

تمرین: طبق اصول تبلیغ نویسی برنامه اجرایی تبلیغات ماهانه تنظیم و اجرایی نمایید.

کلید ششم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: ارتعاش احساس خوب برای افزایش فروش

اگر ما احساس بد را به کائنات، اطرافیان، خودمان و مشتریان منتقل کنیم، نتیجه این خواهد شد که فروش کاهش می‌یابد یا فروش نخواهیم داشت. پروفسور لوید استاد دانشگاه‌هاروارد اعلام کردند قرن 21 قرن ارتباطات است. یعنی افرادی که صد در صد ارتباط درستی بتوانند برقرار کنند ثروتمندهای قرن 21 هستند.

افرادی که بتوانند به راحتی و به درستی با مخاطب هدفشان ارتباط برقرار کنند. شاید کیفیت و قیمت محصول شما در مقایسه با سایر رقبا خیلی خوب نباشد اما احساس خوبی که در دیگران و مشتری ایجاد می‌کنید می‌تواند شما را متمایز کند. ارتعاش احساس خوب از طریق تمرین‌هایی که در ادامه آن را ذکر میکنیم می‌تواند افزایش یابد:

تمرین آینه: تمرین آینه به شما کمک میکند که احساس خوبی در خودتان ایجاد کنید و این احساس خوب را به دیگران نیز انتقال دهید.

افزایش اعتماد به نفس با تمرین آینه

مطالعه انگیزشی و مهارتی روزی نیم تا یک ساعت و نیم: مطالعه روزانه به شما احساس رضایت می‌دهد. زمانی که مطالب مرتبط با کسب و کارتان و مطالب انگیزشی را مطالعه کنید مغزتان تا صد برابر ایده پرداز می‌شود.

تمرین دیدن نکات مثبت

مثبت نگری یک مهارت است که باید آن را یاد بگیرید. وقتی وارد جمعی می‌شوید اول نکات مثبت را ببیند و بگویید. اگر دوستی را میبینید خوبی‌های او را بگویید. با قضاوت یا منفی گویی درباره دیگران علاوه بر اینکه ممکن است ارتباطمان را خراب کند احساس منفی نیز ایجاد می‌کنید.

تمرین حذف قضاوت دیگران

غیبت کردن را از دایره ارتباطاتتان حذف کنید.

عدم دیدن اخبار و تلویزیون

برای ایجاد احساس مثبت از گوش دادن و دیدن اخبار منفی اجتناب کنید.

حذف دوستان منفی

دوستانی که زمانی که با آنها سپری می‌کنید چیزی به شما اضافه نمیکند.

نتیجه رعایت چنین مواردی این است که هر روز به انسان کاملتری تبدیل می‌شوید. بسیار مهم است که پنج نفر اطرافتان را درست انتخاب کنید. آیا این افراد به شما چیزی اضافه میکنند؟

تمرین: روزانه مواردی که گفته شد را رعایت کنید و تغییر آن را در زندگی احساس کنید.

این موارد را هم خودتان و هم کارمندانتان باید رعایت کنند. زیرا آنها باید رشد کنند تا مجموعه شما نیز رشد کند.

کلید هفتم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: یادگیری فنون حرفه ای مذاکره

ما باید بدانیم که چطور با دیگران وارد مذاکره شویم. چه مواردی را باید رعایت کنیم؟ تا چه زمانی نباید ادامه دهیم؟ چه زمانی باید به مشتری تخفیف بدهیم و چه زمانی خیر؟ آداب مذاکره و آداب ارتباط با مشتریان دنیای بزرگی است که ما در دوره فنون فروش و مذاکره بخشی از آن را بیان کرده‌ایم. چند تمرین ساده را در ادامه برای رعایت اصول فنون و فنون مذاکره بیان میکنیم:

افزایش عزت نفس و اعتماد بنفس

اولین کلید برای اینکه کالا/خدماتمان را به دیگران بفروشیم این است که خودمان عزت نفس بالایی داشته باشیم. خودمان و شخصیتمان را قبول داشته باشیم و دوم محصول و خدماتمان. 10 روز تا تاثیرگذاری آقای رابینز می‌تواند کمک بزرگی به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس و هم مذاکره حرفه ای بسیار تاثیر گذار است.

شناخت محصولات و خدمات

شناخت محصول و خدمت خودمان روزی یک ساعت

یکی از مشکلات رایج اکثر صاحبین کسب و کارها و فروشنده‌ها این است که پرزنت خوبی از کالا/خدمات خود ارائه نمیدهند. روزی یک ساعت به بررسی و تسلط بر خدمات/محصولاتتان بگذارید. آنقدر مسلط باشید که مشتریان متوجه تخصص و تسلط شما شوند و این یک برگ برنده برای شما خواهد بود.

بررسی اطلاعات مشتری قبل مذاکره

با هر کسی وارد مذاکره میشوید ابتدا اطلاعات اولیه در رابطه با او کسب کنید. از طریق پیج اینستاگرام، اینترنت، دوستان و … . این مسئله را شما کمک میکند که مذاکره را با موفقیت پیش ببرید.

قانون 10 ثانیه قبل مذاکره

با هر فردی که میخواهید صحبت کنید حتی پشت تلفن، آنقدر آمادگی و حضور ذهن خوبی داشته باشید که فرد مقابل احساس خوبی از شما بگیرد. برای اینکه این اتفاق بیفتاد باید از قانون 10 ثانیه استفاده کنید. قبل از اینکه وارد جلسه شوید 10 ثانیه به خودتان فرصت دهید و چند نفس عمیق بکشید. یکی از قشنگترین خاطره‌های زندگیتان را مرور کنید و بعد وارد مذاکره شوید. این روش را حتی کوچ بین المللی گوگل پیشنهاد داده است. این کار باعث می‌شود که هوش هیجانیتان را چند برابر زیادتر کنید و قابلیت تحلیلتان چند برابر شود.

کلید هشتم فروش 2 تا 5 برابری: تمرین مهارتهای عصبی کلامی

علم nlp را آقای تونی رابینز در کتاب به سوی کامیابی به آن اشاره کرد که برگرفته از صحبت‌های اساتید دیگر نیز بود. اگر میخواهید جزو سه درصدی باشید که ده برابر هم صنف‌های خود درآمد دارند باید این علم را یاد بگیرید. این عمل روی سه حوزه کار میکند. این کتاب می‌گوید آدمهایی که ما با آنها در ارتباطیم شنیداری، تصویری یا لمسی هستند.

ما در شروع ارتباط با یک فرد باید توپ را در زمین طرف مقابلمان بندازیم. مثلا میپرسیم “امکان دارد توضیحاتی در رابطه با چیزی که میخواهید ارائه دهید؟

وقتی فرد مقابل صحبت میکند ما به عنوان فردی که مهارتهای عصبی-کلامی را یاد گرفتیم با توجه به نوع نگاه، تن صدا، گام صدا، نوع صحبت کردن، ایستادن، راه رفتن و … را بررسی کنید.

روش برقراری ارتباط موثر با مشتریان

باید چند مورد از آنها را تقلید کنید و شبیه به او رفتار کنید. بعد از 4-5 دقیقه ببینید که این فرد با شما همراه می‌شود یا خیر. اگر شد ما موفق شدیم از مهارت‌های عصبی، کلامی استفاده کنیم. حلال میتوانیم تاثیر گذاری بیشتری داشته باشیم. این روش را ابتدا در خانواده تمرین کنید و بعد برای ارتباط با مشتریان اقدام کنید.

قانون 5-3-2-1 می‌گوید اگر میخواهید در یک حوزه متخصص شوید باید 5 کتاب بخوانید، 3 فیلم یا صوت ببیند و 2 سمینار و یک کارگاه حرفه‌ای در این زمینه ببیند.

کلید نهم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: دانش اصول سرپرستی

یعنی ما نمیتوانیم تنهایی 5 برابر کنیم فروشمان را. باید تیم بسازیم و آن را گسترش دهیم. برای گسترش تیم باید علم سرپرستی را بدانید. علم سرپرستی یعنی باید بدانیم چطور افراد نخبه را استخدام کنیم و پرورش دهیم که عملکردهایی بهتر از ما داشته باشند.

چگونه آنها را پرورش دهیم که بتوانند افراد حرفه ای را آنها نیز پرورش دهند. چطور در کارمندان ایجاد انگیزه کنیم. چه کنیم که پرسنل از ما علاقه مندتر باشند.

استخدام انسانهای حرفه ای گران است و اگر آنها را جذب کنیم هم ممکن است که با فرهنگ سازمانی ما همخوانی نداشته باشند. بنابراین بهتر است که افرادی مناسب را جذب و آنها را پرورش دهید. روش جذب و استخدام پرسنل را به صورت یک دوره آماده کرده‌ایم و آن را تحت عنوان دوره مدیریت منابع انسانی و اصول سرپرستی تدوین کرده‌ایم. وظایف هر فرد باید تعیین شود و هر فرد بداند که مسئول انجام چه کاری است.

تحقیقات نشان داده است که 95 درصد رشد کسب و کارها به واسطه کارمندان است. یعنی ما نمیتوانیم فروشمان را 2-5 برابر کنیم در حالیکه کارمندانمان رشد نداشته باشند.

آموزش-کارمندان-توسط-محمدرضا-پاشا

کلید دهم افزایش فروش 2 تا 5 برابری: قدرت نقدینگی

اکثر صاحبین کسب و کارهای کوچک مشکل نقدینگی دارند. یک مشکل اساسی وجود دارد و این است که صاحب کسب و کار سیستم حسابداری ندارند. علت این مسئله این است که اکثر صاحبین کسب وکارها از ورود به این حوزه ترس دارند و اطلاعات کافی ندارند.

در حالیکه با یک آموزش مختصر از یک متخصص حسابداری میتوانید در زمان کوتاهی اصول اولیه حسابداری و مدیریت را یاد بگیرید و بودجه بندی مجموعه را به درستی انجام دهید. در این صورت می‌توانید به راحتی مشکل چکهای برگشتی، کسری نقدینگی، اشتباهات فاحش و مشکلات زیادی که نقدینگی را کاهش میدهد پیشگیری کنید.

برای بودجه بندی نقدی میتوانید از دوره مدیریت مالی که ما در بازاریابی پاشا ان را تهیه کرده‌ایم نیز استفاده کنید.

ده نکته کلید برای افزایش فروش 2-5 برابری بیان شد. بازی برد-برد بین فروشنده، خریدار و مصرف کننده، تعیین هدف فروش به صورت عددی، فروش به مشتریان قبلی، فروش به افرادی که در نزدیکی ما قرار دارند، رعایت اصول تبلیغات، ارتعاش احساس خوب، یادگیری فنون حرفه ای مذاکره، افزایش مهارتهای ارتباطی nlp، فراگیری اصول سرپرستی و قدرت نقدینگی مهمترین موارد در افزایش فروش هستند.

مسئله مهم در رابطه با این روشها این است که این روشها را باید به صورت بلند مدت انجام دهید و اینکه بخواهید آنها را فقط چند روز انجام دهید اصلا کافی نیست. اتفاقاتی که بعد از تکرار این روشها می‌افتد تصاعد است که در کتاب اثر مرکب دارن‌هاردی نیز به آن اشاره شده است. تلاش سخت نتیجه اش موفقیتهایی بی انتهاست.

اگر برای فروش و بازاریابی مجموعه‌تان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *