یکی از مشکلات کسب و کارها در کشور عزیزمان ایران این است که صاحبین کسب و کارها، بیشترشان افراد متخصصی هستند که خود، کاری را شروع کردند. پس از مدتی که توانستند با خدمات و محصولات عالی جذب مشتری انجام دهند و به اصطلاح سرشان شلوغ شد، ناچار به جذب نیرو شدند. غالبا این افراد با اصول مدیریت آشنا نیستند و تجربه نشان داده که نیاز به افزایش مهارت مدیر در این کسب و کارها احساس میشود.
با توجه به مشغلههای زیادی که این مدیران برای خود ایجاد کردند زمان این را نداشتند که اصول درست انتخاب، استخدام، آموزش و رشد کارکنان را بیاموزند و در نتیجه بدون تجربه علمی و عملی تبدیل به مدیر یک کسب و کار گردیدند.
اکثر این افراد برای اینکه دچار مشکل نشوند به سراغ دوستان دیگر خود که آنها هم به همین شیوه مدیر شده بودند رفته و از آنها در رابطه با نحوه جذب کارمند، نحوه پرداخت حقوق، نحوه فرار از قوانین کار و …. راهکار گرفته اند. بر این اساس اصولی را برای خود تدوین نمودند که باعث مشکلات زیر برای آنان شده است:
1 – کارمندان عالی (صادق، باهوش و با انگیزه) بعد مدتی که کار را یاد میگیرند در فصلهای اوج سفارشات مشتریان، محل کار را به بهانههایی ترک میکنند.
2- کارمندان بی علاقه و بی انگیزه معمولا ماندگار میشوند و کارهای بسیار معمولی را انجام میدهند.
3- صاحب کسب و کار به این نتیجه میرسد که هیچ فردی بهتر از خودش از عهده کارهای مهم بر نمیآید.
4- مشغله کاری صاحب کسب و کار بیشتر میشود و وقت آزاد ندارد.
5- ……….
خوب راهکار چیست ؟
ابتدا اصول درست انتخاب و استخدام را بیاموزد تا بتواند کارمند عالی (برنده) را جذب کند. در این مقاله موضوع بحث اصول جذب و استخدام نیست.
توضیح : سه نوع کارمند میتوان استخدام کرد:
- برنده (کسی که اهداف یک دقیقهای برایش مشخص کنی تمام است)
- کسی که با امکان تبدیل به برنده شدن استخدام کنی و آموزش دهی
- فردی که دو گزینه اول را ندارد و فقط باید دعا کنی که شاید تبدیل به برنده شود.
مدیر پس از استخدام بایستی، از دو اصل زیر و سه راز که در کتاب مدیر یک دقیقه ای اشاره شده کمک بگیرد تا بتواند به نحو درست از اصول مدیریت و سرپرستی استفاده کند و به مشکلاتی که در ابتدا اشاره کردیم بر نخورد.
دو اصل بسیار مهم که هر مدیر بایستی در کسب و کار رعایت کند :
اصل توجه به نتایج :
مفهوم توجه به نتایج بدین مفهوم است که هر فردی که در مجموعهای استخدام شد در ابتدا اهداف کسب و کار به روشنی برایش تعریف شود و مشخص شود که وظایف ایشان در محقق شدن نتایج به ریز شامل چه فعالیتهایی است و نحوه ارزیابی نیز برایش مشخص شود.
اصل توجه به کارکنان :
دومین نکته کلیدی این است که مدیر برعکس اکثر صاحبین کسب و کار، دنبال یافتن نکات مثبت اجرایی کارکنان باشد و به ایشان اعلام نماید(خصوصا در اوایل کار) تا باعث ایجاد احساس خوب، افزایش انگیزه و رشد کارمند در مسیر اهداف از پیش تعیین شده گردد.
افرادی که در مورد خود احساس خوبی دارند نتایج خوب به دست میآورند
سه رازی که هر مدیر بایستی در کسب و کار بر آن اساس اقدام نماید:
راز اول، اهداف یک دقیقهای برای کارکنان مشخص کنیم:
بر سر هدف هایتان توافق کنید.
ببینید که رفتار خوب مطابق با اهداف دقیقا چگونه است.
هر کدام از اهداف را روی یک برگه با حداکثر 350 کلمه یادداشت کنید.
اهداف را مکرر بخوانید و هر بار فقط یک دقیقه برای خواندنش وقت صرف کنید.
هر چند وقت یکبار، یک دقیقه در روز عملکردتان را بررسی کنید.
ببینید رفتارتان با اهدافتان متناسب است؟ و اگر نبود اصلاح کنید.
اصولی ساده که باعث میشن کارمندانت با دل و جان کار کنند
راز دوم، تشویق یک دقیقهای:
صادقانه به افراد بگویید که آنها را در جریان این که چطور کار میکنند قرار خواهید داد.
افراد را بلافاصله تشویق کنید.
به افراد بگویید که چه کاری را درست انجام دادهاند.
به انها بگویید در مورد این که کارشان را صحیح انجام دادهاند چه احساس خوبی دارید و این که چقدر کارشان به سازمان و سایر پرسنل کمک کرده است.
لحظهای سکوت کنید تا آنها احساس کنند که شما چه احساس خوبی دارید.
آنها را تشویق کنید تا همان کار را بیشتر انجام دهند.
با آنها دست بدهید یا آنان را لمس کنید طوری که برایشان آشکار شود که شما از موفقیتشان در سازمان حمایت میکنید.
راز سوم، توبیخ یک دقیقهای:
توبیخ یک دقیقهای زمانی میتواند مؤثر باشد که :
از قبل با کلماتی قاطع به افراد گفته شود.
نیمه اول توبیخ
افراد را بلافاصله توبیخ کنید.
اشتباهاتشان را به آنها بگویید.
با کلماتی قاطعانه به افراد بگویید در مورد اشتباهی که مرتکب شدهاند چه احساسی دارید.
برای چند ثانیه سکوت آزاردهنده بکنید تا احساس شما را کاملا درک کنند.
نیمه دوم توبیخ
با آنها دست بدهید یا آنها را طوری لمس کنید که متوجه شوند صادقانه در کنارشان هستید.
به آنها یاداوری کنید که تا چه اندازه برای شما ارزشمند هستند.
دوباره تاکید کنید که در موردشان نظر خوبی دارید. ولی در این شرایط از نوع عملکردشان راضی نیستید. و به این دقت کنید که زمانی که توبیخ تمام شد، دیگر تمام شده است.
خلاصه
دو مورد از مهمترین اصولی که مدیر باید آنها را در کسب و کارش رعایت کند عبارتند از اصل توجه به نتایج و اصل توجه به کارمندان. یعنی مدیر نقش هر فردی را برای دست یافتن به اهداف مشخص کند و زمانی که ویژگیهای مثبتی در کارمندان میبیند آنها را تشویق کند و بیان کند. طبق کتاب مدیر یک دقیقهای مدیران باید بتوانند خیلی راحت اهداف را تعریف کنند، کارمندان را سریع تشویق و درصورت لزوم آنها را توبیخ کنند.
با تشکر و احترام
محمد رضا پاشا زانوسی
منبع : تجارب 20 سال کار در بازار ایران و کتاب مدیر یک دقیقه ای از کنت بلانچارد و اسپانسر جانسون
اگر برای مدیریت پرسنل در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.