برند چیست؟ استراتژی برند را چه کسی تعیین میکند؟

چطور برند سازی کنیم

رقابت بین برندهای مختلف باعث شده که کار انتخاب برای مشتریان سخت شود. شرکت‌ها در جست و جوی روش‌هایی هستند که به طور عاطفی با مشتریان ارتباط برقرار نمایند. بی همتا و غیر قابل جانشین گردند و روابط دائمی با مشتریان ایجاد نمایند. برند قوی حتی در بازار شلوغ هم خودش را نشان می‌دهد و مردم عاشق یک برند می‌شوند. به آن اعتماد و برتری‌اش را  باور می‌کنند.

فارغ از اینکه برند در آغاز کارش باشد، یک برند غیرانتفاعی باشد یا برند یک محصول؛ نحوه درک مردم از یک برند بر موفقیتش اثرگذار است.

مشتریان روزانه به طور میانگین در معرض بیش از شش هزار، آگهی بازرگانی و سالانه در معرض بیش از 25 هزار محصول جدید قرار می‌گیرند. برند‌ها کمک می‌کنند تا مصرف کنندگان از میان هر رده محصول و خدمات به بیشمار انتخاب دست بزنند.

برند سازی چیست؟

برند سازی فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می‌شود. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در آینده است. برند سازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند را نسبت به سایر برندها انتخاب نمایند. از جمله دلایل اهمیت برند سازی نزد شرکت‌ها تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دستیابی به مشتریان می‌باشد.

هویت برند

هویت برند معنا و جوهره اصلی یک برند است. شرکت با تعریف هویت برند خود تصویر ذهنی مطلوب از خود را به شرکا، رقبای تجاری، مشتریان و کارکنان ارائه می‌دهد. هویت بخشیدن به یک برند طی فرایندی صورت می‌پذیرد که در آن ابتدا یک برند تعریف می‌شود. سپس مرحله عینیت بخشی به برند با نمادها، لوگوها و با ترکیب رنگ‌های سازمانی اجرا می‌شود. فعالیت‌ها و تبلیغات سازمان با برند شکل گرفته هماهنگ می‌شود. هویت برند چیزی است که مصرف کننده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

استراتژی برند چیست

یکی از دوستان خود را در نظر بگیرید. تصورتان نسبت به او چیست؟ نام، اخلاق، ارزش‌ها و عقاید و در آخر خاطراتی که با او دارید را مرور کنید. همه این‌ها و موارد زیاد دیگری، هویت دوست شما را در ذهنتان شکل داده است. هویت برند یک سازمان نیز به همین صورت است.

 

با ذکر یک مثال بهتر متوجه این موضوع خواهید شد:  

یک سازمان برای خود مسئولیت تولید محصولاتی متمایز را تعریف کرده است. محصولاتی با ویژگی‌های منحصر به فرد. این سازمان با این روش به دنبال تعیین هویت خود است و نشان می‌دهد این سازمان چگونه می‌خواهد در بازار دیده شود.

هویت برند چارچوبی است که به یک شرکت یا سازمان کمک می‌کند تا شیوه‌ای که مردم در مورد محصول، خدمات یا وظایف آن احساس می‌کنند، شکل بگیرد. هویت برند شرکت، یک واکنش احساسی را با هدف تحریک اقدامات مثبتی که به نفع شرکت است، در یک دسته مصرف کننده خاص ایجاد می‌کند.

انواع برند:

هویت برند، پنج نوع است:

  • هیجان: هیجان مترادف با نگرش سبکبالانه، سرزنده و جوان است.
  • صداقت : صداقت با احساس مهربانی، توجه و گرایش به ارزش‌های خانوادگی برجسته می‌شود.
  • استحکام: استحکام مفاهیمی چون سختی، ناهمواری، خودرویی و تنومندی را به ذهن می‌آرود.
  • شایستگی: شایستگی، در ذهن یک مصرف کننده، به عنوان موفقیت، کامل بودن و تاثیرگذار بودن به حساب می‌آید.
  • فریبندگی: فریبندگی یک برند را برازنده، معتبر و گاه حتی متظاهر جلوه می‌دهد.

مشتریان بیشتر احتمال دارد از برندی خرید کنند که با شخصیت آنها هماهنگ باشد.

هویت برند شرکت نباید با تصویر پردازی آن اشتباه گرفته شود. تصویر سازی شرکت مجموعه‌ای از دارایی‌های خلاقانه است که مزایای قابل ملاحظه‌ای از برند آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. برعکس، هویت برند مستقیما باعث ایجاد ارتباط عاطفی در ذهن یک گروه مصرف کننده ایده آل می‌شود.

هویت برند چیست؟

استراتژی برند

ایده هماهنگ کننده‌ای است که تمامی رفتارها، اقدام‌ها و ارتباطات، حول آن شکل می‌گیرند. استراتژی برند در مورد تمام محصولات و خدمات صدق می‌کند و در طول زمان تأثیرگذار است. بهترین استراتژی‌های برند چنان متمایز و قدرتمند هستند که می‌توانند مسیر رقابت را منحرف سازند. چه مدیر عامل باشید، چه کارمند؛ صحبت در مورد استراتژی برند آسان است.

استراتژی برند بر مبنای یک چشم انداز شکل می‌گیرد، با استراتژی کسب و کار همسو است، در ارزش‌ها و فرهنگ شرکت ریشه دارد و منعکس کننده درک عمیقی از نیازها و ادراک مشتری می‌باشد. استراتژی برند تعیین کننده جایگاه یابی، تمایز، مزیت رقابتی و یک پیشنهاد ارزشی منحصر به فرد است.

چه کسی استراتژی برند را تعیین می‌کند؟

استرتژی به معنای باید‌ها و نباید‌هاست. برای تعیین استرتژی برند، معمولا یک تیم این کار را می‌کند نه یک نفر به تنهایی. استراتژی برند حاصل گفتمان گسترده میان مدیر عامل بازاریابی، فروش، تبلیغات، روابط عمومی، عملیات و توزیع است.جهت تدوین استراتژی اغلب از افراد خارج سازمان استفاده می‌شود که متفکرانی خلاق با تجربه استراتژیک هستند و به مشخص ساختن آنچه شرکت در این حوزه دارد، کمک می‌نمایند.

شرکت‌های جهانی اغلب استراتژیست‌های برند، متفکران و صاحب نظران مستقل، شرکت‌های بازاریابی استراتژیک و مشاوران برند را به خدمت میگیرند.

هدف استراتژی برند، هم راستاسازی چشم انداز سازمان با تجربه مشتریانش است.

برگرفته از کتاب هویت برند اثر آلینا ویلر

اگر برای تعیین استراتژی برند کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *