مهمترین نکاتی که هر کارآفرینی باید بداند

امروزه تب استارت آپ‌ها و کارآفرینی، تمام جوامع را درگیر خود کرده و جوانان ناامید از مشاغل دولتی، به مراکز خصوصی پناه می‌برند و یا خود اقدام به راه اندازی کسب و کار می‌کنند و این فکر نه تنها بد نیست، بلکه ستودنی است.

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها

حدود 80% کسب و کارهایی تازه راه اندازی شده متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و عدم انتخاب درست در دو سال اول با شکست مواجه می‌شوند؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم هوشمندانه قدم برداریم باید چشم اندازی منطقی، متناسب با توان و دانش و سرمایه خود ترسیم نماییم. به همین منظور در ادامه به بررسی گام‌های اولیه جهت راه اندازی یک کسب و کار می‌پردازیم.
«عشق چیزی است که حرکت را لذت بخش می‌کند»

استارتاپ

اولین و مهمترین عامل برای راه اندازی یک کسب و کار «عشق» به آن کار است. استیو جابز در یکی از کنفرانس‌هایش گفت:

شما باید نسبت به کاری که می‌کنید، حس خیلی خوبی داشته باشید. درست است و علتش این است که ایجاد کسب و کار سخت است و اگر نسبت به آن احساس نداشته باشید، تسلیم می‌شوید. اگر کاری را دوست نداشته باشید، از انجام آن لذت نبرید و واقعا عاشقش نباشید، رهایش می‌کنید. اگر عاشق کارتان نباشید شکست می‌خورید.

آیا هر روز صبح به عشق آن کار از خواب برمیخیزید؟ آیا حتی تصور کسب و کارتان قلب‌تان را به تپش می‌اندازد؟ در کلاس‌هایی که در زمینه فروش برگزار می‌کنیم معمولا این سوال را از شرکت کنندگان می‌پرسیم:«اگر شغلی به شما پیشنهاد شود که سه برابر شغل فعلی درآمد داشته باشید، آیا حاضرید شغلتان را رها کنید؟» افراد زیادی پاسخ می‌دهند که علاقه مند به رها کردن شغلشان و رفتن به سوی علایقشان هستند.

مهمترین نکاتی که برای موفقیت در کارآفرینی باید بدانید

روی یک کار متمرکز باشید

پرداختن همزمان به چند کار، کارایی و عملکرد را پایین می‌آورد؛ علاوه بر آن احساس فشار ذهنی ناشی از کارهای عقب مانده فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شغلی را انتخاب کرده‌اید که شاخه‌های متعددی دارد بهتر است در ابتدا یک شاخه را انتخاب نمایید و در آن متخصص شوید. برای مثال اگر قصد راه اندازی یک آتلیه عکس برداری را دارید می‌توانید از عکس برداری کودکان و نوزادان آغاز به کار نمایید و در آن مهارت کسب کنید.

برای موفقیت باید روی کارتان متمرکز باشید

هر کارآفرینی باید رقبای خود را بشناسد

یکی از اصول کارآفرینی این است که رقبایتان را بشناسید. رقبایتان چه کسانی هستند؟ نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟ مثلا بدانید شرکت x در قسمت فروش خوب است، دانش کافی در زمینه محصولات دارد اما روابط عمومی ضعیفی دارد یا موقعیت مکانی مناسبی ندارد. شرکت y موقعیت مکانی مناسبی دارد، تجربه و سابقه کاری درخشانی دارد اما قیمت محصولاتش بالاست و گروه خاصی توانایی خرید محصولات یا خدماتشان را دارند.

از خود بپرسید زمانی که شما شروع به فعالیت کردید چرا مشتریان باید در میان رقبا شما را انتخاب کنند؟ چه چیز شما را به عنوان کارآفرین از رقبایتان متمایز می‌کند؟ پشت میز جای کوتاهی است برای شناخت بازار، وارد بازار شوید و آن را تحلیل کنید.

درباره نقاط قوت خود صحبت کنید، مهارت‌های ویژه خود را مشخص کنید و درباره آنچه که شما دارید و دیگران فاقد آن هستند، صحبت به میان آورید.
دوره ده تکنیک پیروزی بر رقبا یکی از دوره‌های بسیار مناسب برای شناخت رقبا است. ده تکنیک موثر برای سبقت گرفتن از رقبا در این دوره بیان شده است. رعایت کردن این تکنیک ها شما را از رقبایتان متمایز می کند و راه را برای پیشرفتتان هموار خواهد کرد.

دوره ده تکنیک پیروزی بر رقبا

در این حوزه باید چه مهارت‌هایی را کسب کنید

داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در صورتی که مرتبط با حرفه شما باشد بسیار عالی است اما کافی نیست. مهارت در اثر تجربه به وجود می‌آید. اشکالی ندارد که مدتی وارد بازار شوید و در صنف کاری خود حتی به عنوان یک شاگرد آغاز به کار کنید. براساس تحقیقات انجام شده برای راه اندازی یک کسب و کار موفق فرد باید ده هزار ساعت آموزش ببیند که این عدد معادل 7 سال است. اگر عاشق کارتان باشید این کار را انجام می‌دهید. شاید تصور کنید سال‌ها طول می‌کشد تا مهارتتان را بالا ببرید اما حقیقت این است که رفتارهای ساده‌ای مانند یک ساعت مطالعه در زمینه تخصصی‌تان و شرکت در دوره‌های آموزشی به شما کمک می‌کند تا دانش خود را افزایش دهید.

محل تامین سرمایه را مشخص کنید

برای راه اندازی یک کار شما به یک سرمایه اولیه نیاز دارید. نخست مشخص کنید این مبلغ چه مقدار است ؛ برای پیش بینی این مبلغ می‌توانید از کسانی که در آن زمینه کاری فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.سپس بدانید این مبلغ از چه منبعی باید تأمین شود. آیا باید وام بگیرید؟ اسپانسر جذب کنید یا شخصی را به عنوان شریک تجاری انتخاب کنید.
نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که بدانید چه زمانی کسب و کار شما به سودآوری خواهد رسید و هزینه‌هایی که انجام داده اید جبران شده است. اطلاعات مالی خود را بالا ببرید.
در دوره مدیریت مالی و حسابداری ما به صورت مفصل مفاهیم مالی مربوط به کسب و کارها را بیان کرده‌ایم و می‌توانید دید خوبی نسبت به مسائل مالی کسب و کارتان به دست بیاورید.

چه کسانی در این مسیر می‌توانند کمک کننده باشند

دو فکر بهتر از یک فکر است! وجود یک مشاور می‌تواند روند توسعه کار را سرعت ببخشد. بعضی از رقبا می‌توانند راهنمایی‌های مفیدی ارائه دهند؛ البته نباید از همه آنها این توقع را داشته باشید. از کسانی راهنمایی بگیرید که در حوزه خود جزء افراد موفق هستند و آنها را الگو قرار دهید. طبق قانون علت و معلول بررسی کنید در حرفه شما افراد موفق چه کسانی هستند و چه کردند تا به موفقیت برسند.

از شکست نترسید و اقدام کنید

همانطور که استیو جابز بیان می‌کند:« باید جسارت اجرایی کردن ایده‌هایتان را داشته باشید، وگرنه همیشه جهان پر بود از ترسوهای خوش فکر.» شما به خاطر دانسته‌ها و ایده‌هایتان پاداش نمی‌گیرید بلکه عمل به دانسته‌هاست که مورد تشویق قرار می‌گیرد. غرق در برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل نشوید. وقتی اقدام می‌کنید مسائل و مشکلات آسان‌تر می‌شوند، بسیاری از مواردی که زمانی گیج کننده و مبهم به نظر می‌رسیدند شفاف و واضح می‌شوند. حتی اگر شکست هم خوردید بپذیرید که شکست بخشی از فرآیند کارآفرینی است.
دارن‌هاردی در کتاب «دیوانگان ثروت ساز» اشاره می‌کند که در قطار کارآفرینی شکست، عقب نشینی، ناامیدی و موانع را باید تجربه کنید. همه ما شکست می‌خوریم. این که چقدر سریع بتوانیم از جا بلند شویم، موضوعی است که باعث تفاوت ما می‌شود. تلاش کنیم که دوره نقاهت را کم کنیم و سریع‌تر بلند شویم.
امیدواریم مطالبی که به اشتراک گذاشته شده تا حدی شما را برای قرارگرفتن در مسیر کارآفرینی مصمم کرده باشد در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم وبینار چالش‌های کارآفرینان را تهیه کنید. در این سمینار به بررسی نکات اساسی پیش روی کارآفرینان پرداخته‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *