برند سازی مساوی است با بازاریابی عمیق

برندسازی

برند سازی به همان اندازه که برای کسب و کارهای بزرگ حائز اهمیت است برای مشاغل کوچک نیز تاثیر گذار و مهم است. شاید صاحب یک کسب و کار باشید که دنبال فضای بیشتری برای تبلیغ است. شاید یک بازاریاب اینترنتی تازه کار و جویای نام با رویای حکومت بر اینترنت باشید. مهم نیست چقدر با نفر بعدی فرق دارید شما یک چیز مشترک دارید می‌خواهید برندتان شناخته شود و سطح آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

مشتری بالقوه نیاز دارد قبل از اینکه به برندی اعتماد کند، داستان آن را بداند. باید داستان برند خود را به مخاطبین‌تان بگویید که به آن‌ها اجازه دهد شخصی که پشت آن برند است ببینند.

اهمیت برند سازی

یقینا از میان دو محصول هم تراز و با کیفیت، آن یکی که از برچسب برندی شناخته شده‌تر و محبوب‌تر برخوردار است شانس بیشتری برای فروش خواهد داشت. در واقع برند سازی نوعی بازاریابی عمیق و با تاثیر ماندگار و طولانی مدت است.

برای برندتان لوگو خوش ترکیب و منحصر به فرد طراحی کنید. لوگو باید ساده باشد و در واقع لوگو گویای داستان برندتان باشد. بسیاری از برندها، زمانی نام تجاری کوچکی بوده‌اند. تنها تفاوت آن‌ها با سایر رقبایشان سیاست‌های برند سازی محصولاتشان است.

معرفی برند

اگر برند شما یک شخص باشد شما چگونه آن را معرفی می‌کنید؟ آیا او یک زن است یا مرد؟ پیر است یا جوان؟ هوشمندانه است یا سرگرم کننده؟
تصور کردن کسب و کارتان به عنوان یک فرد می‌تواند به شما در تشخیص نوع تجربه‌ای که می‌خواهید به دست آوردید و آن را به مصرف کنندگان منتقل نمائید کمک می‌کند. با فکر کردن به BMW احتمالا کلماتی مانند “تکنولوژی بالا” و “کیفیت بالا” در ذهن ما نقش بسته خواهد شد. این شخصیت و هویت برند BMW می‌باشد.

bmwبرند

باید برای برندمان هویت تعیین کنیم. به عنوان مثال فرض کنیم قصد احداث یک کارگاه کفش دوزی داریم. در اولین گام باید توانایی و ایده‌های خود را بررسی کنیم و هویتی برای برند خود در نظر بگیریم. به عنوان مثال هویت برند کفش شما “زنانه است یا مردانه”، “اسپرت یا مجلسی”.

بعد از انتخاب هویت، تحقیقاتی در رابطه با مشتریان انجام می‌دهیم. از نظر مشتریان کفش اسپرت یا مجلسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ باید تعریف صحیحی از برند را در میان مردم رواج دهیم و به ارزش‌های هویت برند پایبند باشیم. این یکی از مهم‌ترین مواردی است که منجر به حفظ مشتریان و ایجاد وفاداری برندمان می‌شود.

برند سازی با انتخاب اسم مناسب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. یک اسم مناسب می‌تواند شرکت را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می‌تواند شرکت را به قعر بکشد. اسم شرکت نشان دهنده تجربه، ارزش، وجه تمایز محصولات و خدمات می‌باشد.

نام یک شرکت فراتر از یک نام صرف است و بخش بزرگی از برند شرکت شماست. نام برند رقبا را چک کنید و اسمی را انتخاب کنید که در میان رقبا شما را متمایز می‌کند.

از اسامی که تلفظ آن‌ها آسان باشد استفاده کنید و از دیگران بخواهید نام شرکت شما را تلفظ کنند. گاهی اوقات عاقلانه این است که اندکی کلی نگرتر باشیم تا مجبور نشویم نام شرکت را در آینده تغییر دهیم یا خود را محدود به فعالیت در همان زمینه اولیه بکنیم. برای انتخاب اسم، فرا منطقه‌ای فکر کنید. این به این معنا نیست که شرکت شما بایستی بر مبنای محدوده جغرافیایی شما باشد.

بزرگ بیاندیشید

همیشه به این فکر کنید برندسازی شما در آینده توسعه یافته و قصد صادر نمودن کالا و خدمات خود را به کشورهای دیگر را دارید. اسمی را انتخاب کنید که مجبور به تغییر نام برند خود نشوید. مثل محصولات ZAM ZAM که این برند تداعی کننده مفهوم خاصی در ذهن مخاطبان کشورهای عربستان ایجاد می‌نمود و از سوی دولت این کشور مجبور به تغییر آن به ZEM ZEM شدند.

این اتفاقات ضربه مهلکی به برندهای شناخته وارد می‌آورد، که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژی بسیار گردد.

برای برندینگ لازم است احساسات افراد را درگیر کنید

 

ارزش تصویر ذهنی برند

برندها هم برای مشتریان و هم برای خرده فروش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند. آن‌ها با مشتریان درباره تجربه خرید، از پیش اطلاعاتی فراهم می‌آورند که احتمالا هنگامی که مشتری این خرده فروشی بشوند با آن مواجه می‌شوند. همچنین آن‌ها بر اعتماد مشتریان به تصمیم‌هایشان برای خرید کالا از خرده فروشی تاثیر می‌گذارند.

برند تنها از یک عنصر تشکیل نمی‌شود. بلکه هم محرکی فیزیکی و هم محرکی احساسی است که برای ایجاد یک رابطه میان مصرف کنندگان و محصول یا خدمت استفاده می‌شود. ترکیبی از عناصر است که برای تعریف برند به شیوه‌ای سازگار، کارا و سبکی بصری (فراتر از لوگو) به کار میرود.

در کنار عناصر بصری، عناصر گفتاری مانند لحن و صدا نیز وجود دارند که به مشتریان شما می‌گویند مظهر و نشانه چه هستید و چه نوع محصولات یا خدماتی به هنگام داد و ستد با کسب و کار شما دریافت خواهند کرد.

چه یک موسسه خرده فروش فیزیکی باشید، چه یک کسب و کار اینترنتی و چه هر دو، نخستین تعاملی که یک مشتری با شرکت شما دارد، این است که برند شما را تعریف می‌کند. در نتیجه اطمینان از این موضوع حیاتی است که شما برند خود را به درستی تعیین جایگاه کرده باشید. آیا برند شما همچون مک دونالد سریع است؟ یا همچون وال مارت بر مبنای چانه زنی است؟

مخابره برند شرکت

مطمئن شوید که ارزش‌های برند شرکت شما در تمامی کانال‌ها بدون تناقض و هماهنگ مخابره می‌شوند. تنها فرض را بر این نگذارید که کارکنان شما از آنچه سازمانتان متعهد شده انجام دهد، آگاهند. به آنان بگویید و گاهی از طریق برنامه‌های آموزشی منظم آنان را مطلع سازید. به کارکنان برای رفتارهایی که نشان دهنده ارزش‌های شرکت شماست، جایزه بدهید و اطمینان یابید که آن رفتارهایی را که راهکار درست را دنبال نمی‌کنند، اصلاح کرده‌اید.

فراتر از آن، ساختار شرکت خود را پیرامون آن ارزش‌ها تشکیل دهید تا کارکنان خود را قادر سازید همان برندی را که برایشان تعریف کردید، پیاده کنند. آنچه را می‌خواهید برای مشتریان به تصویر بکشید، در نظر بگیرید. اطمینان یابید که زمان انتظار مشتری، رضایت مشتریان و تجربه مشتری را در نظر گرفته‌اید و کارکنان خود را برای عمل در چارچوب اهدافی که برای آنان تعریف کرده‌اید، آموزش دهید.

برندینگ عاطفی

فرآیند ارزش گذاری برند

برای به دست آوردن خلق ارزش پیچیده برند، یک شرکت باید 5 قدم کلیدی بردارد که عبارتند از: بخش بندی بازار، تحلیل مالی، تحلیل تقاضا، بهینه کاوی رقابتی و محاسبه ارزش و اعتبار برند.

مرحله نخست: شرکت باید بازارهای برند را بر حسب معیارهای کاربردی به دو قسمت گروه‌های مشتریان همگن و غیرهمگن تقسیم کند.

دوم: شرکت باید درآمدها و عایدی‌های دارایی‌های نامشهود را که در هر بخش مجزای تعیین شده در مرحله بخش بندی باز توسط برند ایجاد می‌شود، پیش بینی و مشخص کند.

سوم: شرکت باید تجزیه و تحلیل تقاضا انجام دهد.

چهارم: بهینه کاوی رقابتی شامل تعیین قوت‌ها و ضعف‌های رقابتی برند.

و مرحله نهایی محاسبه ارزش برند است. ارزش برند ارزش خالص فعلی درآمدهای پیش بینی شده برند است که توسط نرخ تنزیل برند، تنزیل می‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *