افزایش فروش با بو و رنگ

اثر حس بویایی روی فروش

شاید تا به حال فکر نکرده باشیم که حس بویایی در رفتار خرید مشتری چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد. 75 درصد احساسات ما به بویی که حس می‌کنیم بستگی دارد. اگر صاحب فروشگاه هستید باید بدانید بویی که از فروشگاه شما به مشام می‌رسد به اندازه دکوراسیون فروشگاه میتواند در خریدها تأثیرگذار باشد. بسیاری از فروشگاه‌ها برای افزایش فروش با بویی که در فروشگاه ایجاد میکنند موفق میشوند مشتریان را به خرید ترغیب کنند.

قدرت بویایی ده هزار بار مؤثرتر از چشایی است، با این حال کمتر از 3 درصد شرکت‌های موفق دنیا از این حس در تبلیغات، برندسازی و فروش خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از مردم به طور شفاف، بوی ماشین نو را به خاطر دارند. آیا فکر می‌کنید این موضوع اتفاقی است؟ خودروسازان باهوش در آخرین مرحله تولید، اسانس خاصی را در داخل خودرو پخش می‌کنند تا خریدار در اولین هفته‌های استفاده از آن خودرو، حس خوبی داشته باشد.

حتی برخی از شرکت‌ها بوی خاصی را به عنوان بخشی از برند خود ثبت می‌کنند. فرودگاه سنگاپور از یک بوی ثبت شده برای معرفی برند خود استفاده می‌کند. بو یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند بخشی از حافظه را فعال کند و افزایش فروش با بو یکی از راه‌های موثر است.

گاهی به یک مهمانی می‌رویم و احساس می‌کنیم بوی آن خانه بسیار آشناست. این بو به سرعت خاطرات مربوط به زمان‌های گذشته را برای ما زنده می‌کند و شاید به یاد اتفاقاتی بیفتیم که به فراموشی سپرده شده بود.

تحقیق مجله business research  نشان میدهد که بوها و رایحه‌های مختلف پیوند عمیقی با خاطرات ما دارند. اگر فروشگاه‌ها بتوانند روی خاطره درستی دست بگذارند، تمایل خریدار به خرید بیشتر خواهد شد. بویی که در یک فروشگاه استشمام می‌شود می‌تواند به طور ناخودآگاه احساس ما را نسبت به یک محصول عوض کند و اگر به درستی استفاده شود، تجربه خرید بهتری را خلق می‌کند و باعث افزایش فروش با بو خاطره انگیز خواهد شد.

اهمیت بو و رایحه در ذهن مشتری

با گسترش پدیده عطر درمانی ( استفاده از بوها در کاهش فشارهای روحی التیام دردها و ایجاد وضعیت روانی مثبت در افراد ) بسیاری از محصولات به مواد عطری و خوشبو آغشته می‌شوند . یکی از بزرگترین تولید کنندگان شمع در ایالات متحده می‌گوید: آنچه باعث بالا رفتن سرعت رشد در کسب و کار شمع شد، امکان تهیه شمع‌های معطر بود.

شرکت بریتانیایی کانتر مبل، مبل معطری عرضه می‌کند که بالش‌های آن نیز معطر است، موقع جابه جا شدن بر روی آن­ها بوی گل رز، سنبل و وانیل به مشامتان می‌رسد.

ایجاد بوی خوب برای افزایش فروش

یکی از طراحان داخلی در مورد علت این گرایش و اشتیاق مردم امروز نسبت به محصولات معطر، دیدگاه جالبی را مطرح کرد. او می‌گوید محیط‌های تصنعی امروز باعث گرایش انسان‌ها به سمت طبیعت شده است. پنجره‌های شامه نواز ادارات، شرکت‌ها، هتل‌ها و خانه‌های مجهز به سیستم کاملا هواساز حکایت از آن دارند که انسان سرگشته از محیط‌های ساختگی به دنبال بازگشت به طبیعتی است که سال‌ها است او را از آن جدا ساخته‌اند و دوست دارد به بوهایی پناه ببرد که او را به یاد طبیعت بیندازد.

بر اساس یک پژوهش میدانی دریافتند که مشتریان در قسمت‌هایی از فروشگاه که بوی یک ماده خوشبوکننده به مشام می‌رسد بیشتر از قسمتهای دیگر که فاقد بو هستند توقف خواهند داشت. بر پایه این مطالعه بسیاری از شرکت‌ها مواد شامه نوازی را خاص فروشگاه‌های خود طراحی کردند و برای افزایش فروش با بو توانستند به نتایج خوبی برسند.

اثر حس بویایی و بینایی بر رفتار خریدار

افزایش فروش با بو!

یک فروشگاه لباس تصمیم گرفت از بوی وانیل استفاده کند و فروشش در چند ماه دو برابر شد!

یک رایحه خوب می‌تواند بخشی از هویت کسب و کار ما باشد. اگر همیشه از یک اسانس خاص استفاده کنیم، پس از مدتی مشتریان با استشمام آن بوی خاص، ناخودآگاه به یاد برند ما می‌افتند.

بوی قهوه!

تحقیقات زیادی در مورد بوی قهوه انجام شد که نشان می‌دهد باعث فعال‌تر شدن حافظه کوتاه مدت می‌شود. همچنین احساس خوب و لذت بخشی در شخص ایجاد می‌کند. اگر قرار است مذاکره مهمی انجام دهید، پذیرایی با قهوه باعث می‌شود مطالب در ذهن طرف مقابل بهتر ثبت شود.

تاثیر بوی قهوه روی مذاکره

رنگ و شکل ظاهری

بسیار مهم است که ظاهر محصولات ما حس خوبی به مخاطب منتقل کند. بسیاری از شرکت‌ها اهمیت بسته بندی را دست کم می‌گیرند. اطلاعاتی که از طریق بینایی منتقل می‌شود تأثیر قابل توجهی بر احساس مخاطب از محصول یا خدمت شما دارد.

اهمیت رنگ

انتخاب رنگ مناسب نیز اهمیت دارد. رنگ‌ها می‌توانند بر نحوه خرید ما تأثیر بگذارند. مقاله‌ای که در سایت « لایف هکر» منتشر شد، نشان داد که پیشخدمت‌هایی که لباس قرمز می‌پوشند، اغلب انعام بیشتری دریافت می‌کنند و رنگ قرمز حتی بر میزان خریدهای آنلاین هم تأثیر می‌گذارد.

رنگ یکی از مواردی است که به آسانی از یاد مشتری نمی‌رود. با واژه «ایرانسل» چه رنگی در ذهن تداعی می‌شود؟ نکته مهم آن است که وقتی رنگی را انتخاب کردیم در تمامی‌تبلیغات و اقلام بازاریابی از آن رنگ به عنوان رنگ غالب استفاده کنیم تا پس از مدتی آن رنگ، بخشی از هویت کسب و کار ما شود. رنگ باید با نوع محصولات یا خدمات ما همخوانی داشته باشد. مدتی قبل یک شرکت تولید آب معدنی در ایران از رنگ قرمز در محصولاتش استفاده کرد. قرمز رنگی گرم است و نمی‌تواند سرد و خنک بودن را تداعی کند. بنابراین انتخاب مناسبی برای آن محصول نبود.

راهکارهای مختلفی برای افزایش فروش توصیه می‌شود. همه این راهکارها صرفا به هزینه نیاز ندارند. گاهی با ایجاد یک تغییر کوچک میتوان نتایج چشم گیری را در فروش رقم زد. ایجاد بوی خوش و خاطره انگیز یکی از این روشهاست. تحقیقات نشان میدهد که با ایجاد احساس خوب در مشتری میتوان آنها را نسبت به مجموعه و برند وفادار نگه داشت و شما میتوانید این کار را به سادگی و با ایجاد بوی خوش در مجموعه‌تان انجام دهید.

برگرفته از: کتاب بازاریابی عصبی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *