تبلیغ نویسی چیست؟
تبلیغ نویسی روشی موثر برای افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان بالقوه(lead) و فروش بیشتر است. هدف از تبلیغات تاثیر گذاری روی مخاطبین با هدف اطلاع رسانی، متقاعد کردن آنها یا تاثیر گذاری روی رفتارهایشان است.
چگونه تبلیغ نویسی کنیم؟
صرفا تبلیغ کردن کافی نیست. با توجه به هزینه بالای تبلیغات، باید تبلیغی موثر داشته باشید تا اهداف شما از تبلیغات را تحقق دهد.
هدفتان از تبلیغ را مشخص کنید: با تبلیغ کردن به دنبال چه چیزی هستید: جذب مشتری جدید، شناساندن برند، فروش یک محصول خاص یا …
مخاطبین خود را شناسایی کنید: مخاطبین شما چه کسانی هستند، چه خواستههایی دارند، در چه جاهایی حضور دارند؟ این اطلاعات به شما کمک میکند تا تبلیغاتتان را متناسب با جامعه هدفتان تعریف و آن را در مکانهایی که آنها حضور دارند منتشر کنید.
عنوان جذاب: کاربران اول عنوان تبلیغات را میخوانند. مهم است که در عنوان پیام را مستقیم به مخاطب مخابره کنید و مزیتی که برایش دارد را کاملا شفاف بیان نمایید.
برای اینکه عنوان جلب توجه کنید باید از واژههای قدرتمند استفاده کنید، در عنوان گارانتی و تضمین به مخاطبینتان بدهید و افراد صاحب صلاحیت در عنوان آگهی بهره بگیرید.
دلایلی که مخاطبین باید از شما بخرند را بیان کنید: چرا مخاطبین باید از شما خرید کنند. دلایل شما باید برای مخاطبین کاهش ترس، جلب توجه ،کاهش درد و کسب لذت، درآمد و صرفه جویی و تحقق آرزوهایشان را تداعی کند.
پیشنهاد ویژه خود را ارائه دهید: مردم پیشنهاد را میخرند نه محصولات. یک پیشنهاد ویژه به مشتریان بدهید که نتوانند نه بگویند. پیشنهاد ویژه یعنی ارائه یک مزیت بزرگ و تعریف یک محدودیت.
دعوت به اقدام(CTA): حال که مردم تبلیغ شما را دیدند و خواندند چه کاری باید انجام دهند. شماره تماس، QRcode سایت یا محصول یا آدرس محل هر کدام که هدف شما را برآورده میکند را در تبلیغاتتان بگنجانید.
از واژههای قدرتمند در تبلیغات استفاده کنید: کلمات احساس را منتقل میکنند. کلماتی مانند بهترین، قدیمی ترین، اولین و… جزو کلمههای بی هویت در تبلیغات هستند که اثربخشی تبلیغ را کم میکنند. در عوض کلماتی مانند آسان، شگفت انگیز، تضمینی، سریع و … جزو کلمههایی قدرتمند در حوزه تبلیغات میباشند.
استفاده از تصویر در تبلیغات: گاهی یک تصویر از هزاران کلام تاثیر گذارتر است. اگر تصاویر یا ویدئو در تبلیغات به مخاطبین در درک بهتر پیام و هدف شما کمک میکند حتما از آن استفاده کنید.
در تبلیغات ادعا کنید: ادعا مخاطبین را به خواندن ادامه مطلب ترغیب میکند. در ادعا شما یک مشکل را مطرح میکنید، راه حلهای ممکن آن را بیان و تمایزی راه حلتان را به مخاطبین نشان میدهید.
برای اینکه ادعای شما متمایز باشد باید نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی کنید و محصولات و ادعای رقبا را تحلیل نمایید.
برای نشان دادن اینکه راه حل شما از همه راه حلها بهتر است باید کاملا مشخص بگویید که مثلا محصول x مشکلy را حل میکند.
کپی رایتینگ (copywriting) در تبلیغات چیست؟
کپی رایتینگ تبلیغ نویسی در دنیای تجاری است که با استفاده از کلمات و محتوای کلامی تلاش میشود تا مخاطب اقدام مورد انتظار ما را انجام دهد. کپی رایتر کسی است که کار کپی رایتینگ را انجام میدهد.
تکنیک های کپی رایتینگ و مهارت کپی رایتینگ با قدرت نویسندگی بالا به دست میاید و فرد کپی رایتر باید مخاطبین و حوزه کاریش را به خوبی بشناسد و قدرت نویسندگی بالایی داشته باشد.
در کتاب تبلیغاتی که ما میشناسیم به آخر خط رسیده است نوشته سرجیو زیمن کتاب فوت و فن تبلیغ نویسی است که اصول و تکنیک های تبلیغ نویسی را بیان میکند و اطلاعات زیادی را در حوزه تبلیغات در اختیار شما قرار میدهد. این کتاب تبلیغ نویسی در ده فصل ارائه شده است که بخشهای مختلف یک تبلیغ را تحلیل و بررسی میکند.
هنر تبلیغ نویسی در اختصار است. یعنی با کلماتی کم مفهومتان را به مخاطب منتقل کنید و او را ترغیب کنید تا از خدمات/محصول شما استفاده کند.
اسرار تبلیغ نویسی
برنامه ریزی کلید موفقیت در تبلیغات است. برنامه ریزی در تبلیغات 5 گام دارد که عبارتند از :
- محصول شما چیست؟
- قول چه چیزی را میدهید؟
- مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
- هدف شما از تبلیغات چیست؟
- بودجه تبلیغاتی شما چقدر است؟
چگونه تبلیغ نویس شویم؟
دانش مرتبط: البته مدرک لازمه تبلیغ نویس شدن نیست اما تحصیلات مرتبط میتواند شما را در این مسیر بهتر کمک کند.
یادگیری اصول تبلیغات: نمیتوانید تبلیغ نویسی حرفه ای شوید مگر اینکه اصول درست تبلیغات را بشناسید. شناسایی مخاطبین، نوشتن متن جذاب، برنامه ریزی برای اجرای تبلیغات و اجرای کمپین را باید بدانید.
ایدههای خلاقانه و مهارت: خلاقیت بخش حذف ناپذیر تبلیغات است و مخاطبین بیشتر جذب تبلیغاتی میشوند که ایدههای خلاقانه و جذابی داشته باشند. استفاده از عناصر بصری و متنی که جامعه هدف شما را نشانه بگیرد و برند شما را بر سر زبانها بیندازد. آشنایی با آخرین تغییرات این حوزه میتواند به ایجاد تبلیغات خلاقانه کمک کند.
تجربه: تا تبلیغ را اجرا نکنید و بازخورد نگیرید نمیتوانید ببینید که چه تاثیری روی مخاطبین شما دارد. اجرای تبلیغات مختلف دید متفاوتی از حوزه تبلیغ نویسی به شما میدهد و فوت و فن تبلیغ نویسی را برایتان بیشتر آشکار میکند.
شبکه سازی: در رویدادهایی که مرتبط با تبلیغ نویسی است شرکت کنید و با افراد ارتباط برقرار کنید. شبکه سازی فرصتهای جدید شغلی را در اختیارتان قرار میدهد.
نمونه کار: اگر تجربه زیادی ندارید داشتن نمونه کار به شما کمک میکند تا تخصصتان را در این حوزه نشان دهید. پروژههای مشابه در کارتان را ببینید و مشابه آنها را اجرا کنید.
همواره در حال یادگیری باشید: سبکهای مختلفی در تبلیغات همواره در حال اجراست که از ایدهها و تکنولوژیهای جدید استفاده میشود. با شرکت در دوره های تبلیغ نویسی و کارگاهها مهارتهای خود را به روز نگه دارید.
پروژههای فریلنسری: میتوانید با پروژههای فریلنسری شروع کنید. سایتهای مختلفی امکان برداشتن پروژههای فریلنسری را در اختیارتان قرار میدهند. کسب دانش و مهارت برقراری ارتباط با کارفرماها و مذاکره برای دریافت پروژه و رزومه نویسی در این بستر به دست خواهید آورد.
نمونه تبلیغ نویسی دوره آموزشی تبلیغ نویسی
آیا میدانستید خودتان میتوانید تبلیغی بنویسید که فروشتان را دو برابر کند؟
به جای اینکه
با تبلیغات نادرست پولتان را دور بریزید.
لذت افزایش فروش با تبلیغات را بچشید.
نمونه تبلیغ نویسی آرایشگاه
اگر تا تاریخ … رزروتان را قطعی کنید، دو هدیه از ما دریافت میکنید:
پاکسازی پوست که باعث روشن شدن و لایه برداری پوست میشه
رنگ موی سال که با آن احساس خاص بودن میکنید.
تبلیغ نویسی چگونه است و چطور تبلیغ نویس شویم. ما به این سوالات پاسخ دادیم. اگر میخواهید که این راه را به صورت عملی طی کنید و برای یادگیری تبلیغ نویسی به فیلم آموزشی نیاز دارید، پیشنهاد ما مشاهد دوره تبلیغ نویسی است. اصول درست و روش نوشتن تبلیغات جذاب در این دوره به صورت کامل بیان شده است. این دوره برای شروع کار تبلیغ نویسی بسیار مناسب میباشد.