طراحی و چیدمان فروشگاه به عوامل متعددی از جمله اندازه فروشگاه، نوع محصولات و بازار هدف شما بستگی دارد. مشتریان شما زمان دارند که در فروشگاه شما وقت صرف کنند یا تنها میخواهند کالای مورد نظرشان را بخرند و سریع خارج شوند.
طراحی چیدمان فروشگاه و رعایت اصول چیدمان فروشگاه ها و نحوه کنار هم قرار گرفتن محصولات مختلف تاثیر بسزایی در میزان فروش دارد. برای جذب مشتری به فروشگاه تبلیغات و هزینههایی زیای صرف میشود. بنابراین باید در نحوه چیدمان محصولات در فروشگاه به گونهای عمل کنید که مشتری بیشترین میزان خرید را داشته باشد.
چیدمان ویترین
اولین چیزی که یک مشتری در حال عبور را به سمت فروشگاه شما جذب میکند ویترین فروشگاه است. بسیاری از ما وقتی یک ویترین خاک گرفته و بی نظم را میبینیم به راحتی از کنار آن عبور میکنیم و انگیزهای برای وارد شدن به آن نداریم.
این در حالی است که یک ویترین جذاب شما را وادار میکند که وارد فروشگاه شوید. ویترین میزان ورودی مشتریان رهگذر به فروشگاه شما را تعیین میکند.
سرعت حرکت مشتری در فروشگاه را کنترل کنید
مشتری میخواهد در فروشگاه سریع خریدش را انجام دهد و برود؟ شما میتوانید با رعایت اصول چیدمان محصولات فروشگاهی این سرعت را کنترل کنید و او را ترغیب کنید تا زمان بیشتر در فروشگاه شما سپری کنند و با محصولات جدید آشنا شوند.
مشتریان برای خرید یک محصول خیلی زود تصمیم میگیرند. قرار دادن محصولات کلیدی جلوی فروشگاه به تصمیم گیریشان کمک میکند.
مسیر مشتری را تعیین کنید
میخواهید مشتریان چه مسیری را در فروشگاه شما داشته باشند؟ نحوه چیدمان محصولات در فروشگاه ها تعیین میکند که مشتری چقدر از فروشگاه شما را ببیند. اگر میخواهید که همه بخشها دیده شوند باید چیدمانتان را درست انتخاب کنید.
حتما در فروشگاههای مواد غذایی دیدهاید که اقلام ضروری مانند تخم مرغ و شیر در بخش انتهایی قرار دارند و مشتری برای رسیدن به آنها یکبار در فروشگاه میچرخد و شانس دیدن محصولات دیگر را دارد.
در فروشگاههای بزرگ لباس نیز اگر اصول چیدمان فروشگاه زنجیرهای رعایت شده باشد ابتدا بخش لباس مردان قرار میگیرد و بعد زنان و در انتها لباس کودکان قرار میگیرد تا مشتری همه لباسها را ببیند و احتمال خریدش افزایش مییابد.
مشتریان در فروشگاهها معمولا به سمت راست حرکت میکنند
اغلب مردم راست دست هستند و همین باعث میشود مسیر حرکتشان به سمت راست باشد. فروشگاهها اگر اصول چیدمان فروش را از سمت راست شروع کنند میتوانند فروش بیشتری را تجربه کنند. نمایشگر فروشگاهها نیز باید در سمت راست قرار گیرند تا توجه بیشتری را به خود جلب کنند.
استفاده از رنگ و برند در فروشگاهها
رنگها و برندها دو ویژگی هستند که توجه افراد را در چیدمان محصولات در فروشگاه جلب میکند. میتوانید در فروشگاهتان برای محصولات برند یک بخش مجزا در نظر بگیرید یا از رنگ خاصی برای برجسته کردن یک بخش از فروشگاه استفاده کنید تا مشتریان به آن بخش توجه کنند.
برخی از برندها برای فروش بیشتر در فروشگاههای بزرگ طریقه چیدمان فروشگاه را در بخشی که مربوط به برند خودشان است را نیز انجام میدهند. حتی از پروموتر برای افزایش فروش در فروشگاه ها استفاده مینمایند. شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید.
در نظر گرفتن جایی برای استراحت مشتریان
اگر فروشگاه بزرگی دارید بهتر است جایی را برای استراحت در نظر بگیرید. این بخش باعث میشود که مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه بمانند و محصولات بیشتری را ببینند.
در فروشگاههای بزرگ زنجیرهای که انواع مختلف کالا را ارائه میدهند بخشهای مختلف با شکستهایی که محصولات در بخش بعدی قابل دیدن نباشند از هم مجزا میشوند تا برای کاربران جذابیت ایجاد کند و آنها را ترغیب کند تا بخشهای مختلف فروشگاه را ببینند.
انواع چیدمان فروشگاهی
چیدمانهای مختلفی برای فروشگاهها وجود دارد که چیدمان خطی و قفسهای جزو روش های متداول چیدمان فروشگاهی هستند: چیدمان خطی، چیدمان حلقهای، چیدمان زاویه دار و … . با توجه به فضای موجود، نوع مشتریانتان و مواردی که در ادامه بیان میکنیم، میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
چیدمان شبکهای برای فروشگاههایی که از یک محصول برندهای مختلفی دارند و برای فروشگاههایی که مشتریان قدیمی دارند، مناسب است. به خاطر سهولت در رفت و آمد در این نوع چیدمان محصولات ، این طرح برای فروشگاههایی که بیشتر افراد مسن در آن رفت و آمد میکنند خوب است.
برای فروشگاههایی با محصولات کم و فروشگاههایی که مشتریان جوان دارند، چیدمان طرح آزاد که راهروها و قفسهها به صورت تصادفی کنار هم قرار میگیرند، انتخاب خوبی است. اگر میخواهید مشتریان همه محصولات را ببینند، چیدمان حلقهای را انتخاب کنید.
مواردی که عنوان شد را میتوانید در چیدمان مغازه کوچک نیز به کار ببرید. در این مغازهها معمولا تعداد محصولات کمتر است اما میتوانید برای دسترسی بهتر محصولات این روشها را به کار ببرید.
انتخاب چیدمان محصولات در فروشگاه به اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، کسب و کارتان از چه نوعی است، محصولاتتان چیست و آیا مشتریان زمان کافی دارند که در فروشگاه بچرخند یا خیر وابسته است. برای فروشگاههای مواد غذایی و دکور خانه میتوانید از چیدمانهای خطی قفسهای، حلقهای، شبکهای و مورب استفاده کنید.
تاثیر چیدمان در فروش را نمیتوان انکار کرد و طراحی و چیدمان فروشگاه میتوانید با توجه به رفتار مشتریان تغییر کند و کالاها یا بخشی از دکور آن عوض شود. اگر متوجه شدید مشتریان با چیدمان محصولات فروشگاه ارتباط برقرار نمی کنند آن را تغییر دهید.
اگر به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.