کارآفرینی قبل از اینکه به پول زیاد نیاز داشته باشد نیاز به داشتن پشتکار قوی و دانش دارد. افرادی هستند که سرمایه خود را صرف ایجاد کسب و کار میکنند اما چون اصول کارآفرینی را نمیدانند موفق نمیشوند. اگر به کارآفرینی علاقه مند هستید اما نمیدانید که چطور میتوانید در این مسیر موفق شوید با ما همراه باشید.
5 اصلی که برای موفقیت کسب و کارتان باید آن را رعایت کنید
صداقت و شفافیت حتی اگر به ضررمان باشد
داشتن صداقت و شفافیت در کار بسیار مهم است و حس ایجاد اعتماد و راستگویی را در بین اعضا به وجود میاورد. در یک محیط کاری شفاف، اطلاعات آزادانه جریان مییابد و تصمیمات با نظرات همه طرفهای مرتبط گرفته میشود. در نتیجه سوء تفاهم کاهش میباد و تلاش جمعی برای پیشبرد اهداف مشترک افزایش مییابد.
کارمندان و شرکای شما زمانی احساس ارزشمندی و احترام میکنند که در جریان برنامههای شرکت باشند و از اهداف شما آگاه باشند.
اگر به عنوان مدیر در یک مجموعه فعالیت میکنید و اشتباه کرده اید طبق این اصل باید به اشتباهتان اعتراف و در صورت لزوم بابت آن عذر خواهی کنید. نشان دادن این قانون باعث رشد شخصی و حرفه ای شما و کارمندانتان خواهد شد و صداقت به عنوان یک فرهنگ برای آنها در میآید.
صداقت در مجموعه باعث میشود به جای اینکه در مجموعه به دنبال اشتباهات و مقصر باشید رویکرد حل مسئله و تعامل را در پیش بگیرید و رشد فردی و جمعی رقم بخورد.
در واقع صداقت و شفافیت در یک مجموعه به عنوان یک فضیلت نیست بلکه یک استراتژی برای ایجاد شفافیت در کار و موفقیت و پایداری بیشتر یک کسب و کار است.
شعار ما در بازاریابی پاشا “کار درست با انسانهای درست” است و در واقع یکی از شروطی که ما برای کار با کسب و کارهای مختلف داریم این است که در گفتار و عملکردشان صادق باشند تا بتوانیم به پیشبرد اهداف آنها بیشتر کمک کنیم.
انتخاب و حفظ شرکای عالی
اگر در کسب و کارتان شریک دارید یا میخواهید کسب و کاری شریکی ایجاد کنید ابتدا باید درباره ارزشها و اهدافتان به صورت شفاف با هم صحبت کنید. انتخاب و حفظ شرکای تجاری عالی مانند ایجاد یک تیم برنده است.
ایجاد و حفظ ارتباطات شفاف برای پیشگیری از سوء تفاهمها ضروری است. شرکایی را انتخاب کنید که نسبت به آنها اطمینان دارید و در کنار این اطمینان قرارداد یا چارچوبی مشخص کنید که افراد را ملزم به ایجاد شفافیت و صداقت کند.
قبل از اینکه همکاری را شروع کنید پیشینه افراد را بررسی کنید. آیا دستاوردهای قابل توجهی داشتند؟ با چالشها چگونه مواجه میشوند؟ با بررسی سابقه شرکا میتوانید به یک شناخت نسبی از آنها برسید.
هر رابطه به توجه و مراقبت نیاز دارد و شراکت نیز از این قضیه مستثنی نیست. جلساتی منظم با شرکایتان برای هماهنگی و مرور برنامهها داشته باشید و درباره رشد کسب و کار، حل چالشها و مشکلات کسب و کار با یکدیگر گفتگو کنید.
آنچه در یک رابطه شراکت مهم است داشتن قرارداد و چارچوب انجام کار است. فرقی نمی کند که با شریکتان رابطه خویشاوندی دارید یا یک دوست هستید. یک قرارداد همه چیز را بین شما شفاف میکند و از بسیاری از انتظارات و سوء تفاهمها پیشگیری میکند.
انتخاب و حفظ کارکنان عالی
مهمترین عناصر یک سازمان کارمندان آن هستند. یک تیم عالی کسب و کارتان را میسازد و کارمند بد کسب و کارتان را به نابودی میکشاند.
برای کارمندان چارچوب و قوانینی که باید در مجموعه رعایت کنند و به آن پایبند باشند را تعریف کنید. قواعد انسانها را در یک چارچوب قرار میدهد و در مجموعه نظم ایجاد میکند.
برای اینکه وظایف به درستی و به موقع انجام شوند باید شرح شغل را در اختیار کارمندان قرار دهید. بی نظمی و بلاتکلیفی افراد را سردرگم میکند و میزان بهره وری را در مجموعه کاهش میدهد.
برای جذب و نگهداری عالی باید اصول درست استخدام را بشناسید و چارچوبی که برای نگهداری و حفظ کارمندان عالی وجود دارد را شناسایی و آن را در مجموعه اجرا کنید.
اصول استخدام پرسنل
کارمندان هم سطح با کارمندان شما چه حقوق و مزایایی دریافت میکنند. اطمینان حاصل کنید که شرایط کاری شما برای کارمندان عالی جذاب است و امکان رشد فردی و پیشرفت شغلی برای پرسنل وجود دارد.
علم سیستم سازی کسب و کار
سیستم سازی یعنی خودکار سازی کسب و کار طوریکه انجام هر کار مستقل از شخص خاص باشد. برای انجام هر کاری یک فرآیند انجام کار تعریف شده باشد و قابل انجام توسط افراد مختلف باشد.
در واقع سیستم سازی یعنی حذف وابستگی نسبت به افراد و ایجاد سیستم برای انجام هر کاری.
در سیستم سازی مدیر کسب و کار بیشتر کار نظارت و تصمیم گیری را انجام میدهد و فعالیتهایی پرتکرار به افراد متخصص و متعهد واگذار میشود.
برای سیستم سازی هر بخشی در عین حال که به صورت مستقل مشغول فعالیت است یک مجموعه یکپارچه و واحد به نظر میرسد.
یکی از خدمات ما کمک به سیستم سازی کسب و کارهای مختلف است. تجربه ما نشان داده آنچه فرآیند سیستم سازی را برای بیزینسها سخت میکند پذیرش مدیر و کارمندان برای قرار گرفتن در یک چارچوب و انجام دادن کارها طبق روالی است که در مجموعه تعریف میشود.
سیستم سازی به مدیران کسب و کار اجازه میدهد که روی پیشرفت و توسعه کسب و کار متمرکز شوند و انجام کارها را به پرسنل شایسته واگذار نمایند.
مداومت سخت کوشی و صبر زیاد
انتظار نداشته باشید که در شروع کسب و کار سودآوری داشته باشید. کسب و کارهای کمی هستند که در همان شروع به سودآوری میرسند.
معمولا در 6 ماه یا یکسال اول بایستی هزینهها را از جیبتان بپردازید تا کسب و کارتان به سودآوری برسد. اگر بعد از گذشت این دوره به سودآوری نرسیدید حتما به مشاور کسب و کار مراجعه کنید تا اشکال کارتان را بررسی کند.
برای رشد کسب و کارتان تحقیق و رقبا را تحلیل کنید. چه اقداماتی میتوانید انجام دهید تا زودتر به سودآوری برسید و روی اهداف بزرگتر در کسب و کارتان متمرکز شوید.
کارآفرینی آرزوی افرادی زیادی است اما همه افراد موفق نمیشود که کسب و کاری با عمر طولانی ایجاد کنند. رعایت اصول و چارچوب کسب و کار و ایجاد تیمی متشکل از افراد عالی به رشد و توسعه کسب و کارتان کمک میکند.
محمدرضا پاشا مدیر بازاریابی پاشا با رعایت این 5 اصل توانست با 4 میلیون تومان 4 کسب و کار متفاوت را در طول 15 سال ایجاد کند که در حوزههای مختلف مشغول فعالیت هستند.
اگر برای راه اندازی کسب و کار نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.