جمع آوری اطلاعات و داده در کسب و کارهای کوچک مرسوم نیست و معمولا مدیران کسب و کار نسبت به آن بی توجه هستند. رشد سریع تجاری باعث شده تا کسب و کارهای کوچک برای انطباق با این شرایط دچار چالش شوند و رشد آنها را دشوار کرده است.
محدود بودن منابع، عدم توانایی در تصمیم گیری درست به خاطر نداشتن اطلاعات دقیق و نداشتن دادههای مرتبط به کسب و کار جزو مهمترین عوامل هستند که باید به آنها توجه کرد.
هوش تجاری یک ابزار قدرتمند برای غلبه به این ضعفهاست که میتواند به کسب و کارهای کوچک نیز کمک کند.
در هوش تجاری از فناوری و راه حلهای نرم افزاری برای تبدیل دادههای خام به دانش معنادار که به تصمیم گیری بهتر کمک میکند، استفاده میشود.
این دانش به شما اجازه میدهد تا تصمیمات را بر اساس دادههای واقعی نه بر اساس حدس و گمان اتخاذ کنید. بعلاوه میتوانید یک نقطه متمایز نسبت به رقبا ایجاد کنید.
مزایای استفاده از هوش تجاری در کسب و کارهای کوچک
افزایش قدرت تصمیم گیری و عملکرد تجاری: تجزیه و تحلیل دادهها به مشاغل کوچک اجازه میدهد تا درک خوبی از نقاط ضعف و قوت خود به دست بیاورند.
با تمرکز روی نقاط قوت میتوانید یک نقطه تمایز رقابتی ایجاد کنید و با شناخت نقاط ضعف میتوانید روی آنها کار کنید و وضعیتشان را بهبود دهید.
کشف الگوی مصرف کنندگان: طبق اطلاعاتی که ابزارهای هوش تجاری با داشتن روند مصرف کالاها و ابزارهای تحلیلی به شما میدهند، مدیران میتوانند الگوی تقاضاهای بعدی را با دقت بیشتری شناسایی کنند و بر مبنای آن تصمیمات درستی را برای موجود کردن کالاها متناسب با نیاز مشتریان انجام دهند.
بررسی فرآیندهای کسب و کار: تهیه فرآیندهای کسب و کار برای انجام درست کارها در هر بیزینسی ضروری است. ابزراهای هوش تجاری فرآیندهای کسب و کار را در اختیار شما قرار میدهند.
داشتن اطلاعات دقیق درباره عملکرد فروش، بازخورد گرفتن از مشتریان و تحلیل فعالیتهای کسب و کار به شما اجازه میدهد که با آخرین تغییرات بازار همگام باشید.
افزایش قدرت تصمیم گیری: هوش تجاری از دادههای خام دانش را استخراج و در اختیار شما قرار میدهد. در نتیجه به جای اینکه تصمیم گیریها را بر مبنای حدس و گمان انجام دهید هوش تجاری به شما اجازه میدهد تا با تحلیل اطلاعات موجود تصمیم گیری کنید و در نتیجه تصمیمات واقعیتری بگیرید.
نمونههای از هوش تجاری در کسب و کارهای کوچک
استفاده از هوش تجاری در هر کسب و کار کاملا وابسته به آن کسب و کار است. اما عمدتا در موارد زیر هوش تجاری کاربرد دارد:
- استفاده از هوش تجاری در تحلیلهای مالی
- تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتری
- تشخیص بهینه سازی عملیات
- شناسایی فرآیندهای درون کسب و کار و بازار
- شناسایی محبوبترین محصولات
- شناسایی مشکلات کسب و کار
کاربردهای مختلف هوش تجاری در کسب و کارهای کوچک
ساده سازی فرآیند فروش: ابزارهای BI گزارش خودکار از عملکرد فروش به شما ارائه میدهند. با تحلیل دادههای فروش میتوانید استراتژی فروش را اصلاح یا مجددا آن را تعریف کنید.
تحلیل مالی: هوش تجاری برای تحلیل مالی کسب و کارها امکاناتی را در نظر گرفته است که به آنها اجازه پیگیری معیارهای مالی را میدهد. با این تحلیلها میتوانید وضعیت مالی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر رسیدن به اهداف هستید یا خیر.
شناسایی محبوبترین محصولات: با ابزارهای تحلیلی میتوانید روند کالاهای مصرفی در یک مجموعه را بررسی و محصولاتی که بیشترین خرید را داشتند، شناسایی کنید. تحلیل محبوبترین کالاها باعث میشود تا نیازهای مخاطبین را به درستی شناسایی و کالاها را تهیه کنید.
بررسی رضایت مشتریان: ابزارهای هوش تجاری به شما اجازه میدهد میزان رضایت مشتریان را بررسی کنید. دلایل نارضایتی آنها را شناسایی کنید و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را انجام دهید.
یکی از مشکلات رایج در کسب و کارهای کوچک نداشتن اطلاعات دقیق از وضعیت جاری کسب و کار، نداشتن اطلاعات دقیق از خواست و نیاز مشتریان و تحلیل نکردن دادههای مربوط به آنهاست.
هوش تجاری به کسب و کارهای کوچک کمک میکند تا مشکلات را شناسایی کنند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق کسب و کار را به آنها میدهد. در نتیجه مدیران میتوانند با اطلاع دقیق از وضعیت موجود و نیازهای مشتریان، هدف گذاریهای بعدی را برنامه ریزی کنند.
اگر در کسب و کارتان نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.