در اداره کسب و کارتان مشکل دارید؟ آیا میخواهید راه حلهایی برای رایجترین مشکلات کسب و کارهای کوچک بدانید؟ عموما کسب و کارها با مشکلات مشابهی مواجه هستند. ما این مشکلات را در قالب 7 مشکل رایج در کسب و کارها دسته بندی کردیم. با دانستن این مشکلات میتوانید با آمادگی بیشتر کسب وکارتان را مدیریت کنید.
داشتن کسب و کاری کوچک و مستقل رویای خیلیهاست. بعضی از کسب و کارهای کوچک بدون توجه به شرایط همیشه رو به جلو حرکت میکنند و پیشرفت دارند. کلید موفقیت در کسب و کار ایجاد کسب و کاری سیستماتیک است که بدون وجود شما نیز کار کند و رشد داشته باشد.
دانستن چالشهای کسب و کارهای کوچک و داشتن یک استراتژی برای غلبه بر آن به مدیران کسب و کار به خصوص افرادی که تازه کسب و کاری را شروع کردهاند کمک میکند تا راحتتر بیزینسشان را مدیریت کند و به رشد و توسعه آن کمک نمایند. این مشکلات بر اساس گزارش سالانه Guidant برای کمک به کسب و کارهای کوچک منتشر شده است.
1. استخدام، حفظ کارکنان و کیفیت کار
چالش کیفیت کار و بهره وری کارکنان توسط بیش از 55 درصد صاحبین مشاغل کوچک به عنوان مشکل رایج در کسب و کارها ذکر شده است و یکی از چالشهای مهم برای مشاغل است. کمبود سرمایه به عنوان اولین چالش کسب و کارها شناخته میشود.
کسب و کارهای زیادی با چالش کمبود نیروی منابع انسانی مواجه هستند و زمان زیادی را صرف جذب نیروی انسانی میکنند.
رعایت اصول استخدام و جذب افراد
بیش از 55 درصد از مشاغل با چالش جذب و نگهداری منابع انسانی مواجه هستند. در حال حاضر چالش نیروی انسانی به یکی از بزرگترین چالشها برای سازمانها تبدیل شده و جای خود را به چالش کمبود سرمایه داده است.
کارمندان تاثیر مستقیمی روی کیفیت خدماتی که ارائه میدهید، دارند. استخدام اشتباه هزینههای زیادی دارد. رعایت اصول استخدام یکی از مهمترین مواردی است که برای جذب افراد مناسب و حفظ آنها باید مد نظر قرار دهید. کارمندان در صورتی که با محیط کار سازگار نباشند محل کار را ترک خواهند کرد. ترک کارمندان بهره وری محیط کار را تحت تاثیر قرار میدهد.
استخدام
اگر کسب و کار کوچکی هستید که به دنبال جذب کارمند جدیدی هستید ابتدا باید بررسی کنید که هدف شما از جذب این فرد جدید چیست؟ این فرد چه نقشی باید در سازمان شما ایفا کند و چه مهارتها و تواناییهایی داشته باشد. یک شرح شغل داشته باشید و افرادی با این مهارتها و قابلیتها جذب کنید.
کسب و کارهای کوچک اغلب از کارمندان میخواهند که کارهای مختلف را انجام دهند و یک وظیفه مشخص برای آنها وجود ندارد. اما مهم است که این وظایف را تفکیک کنید و با یک چشم انداز روشن کار را شروع کنید در غیر اینصورت تلاش شما برای استخدام هدر میرود. برای پیشگیری از این مشکل برای نقشی که در حال حاضر نیاز به نیروی کار دارید، فرد مناسب را استخدام کنید.
برای جذب بهترینها باید رقابتی عمل کنید. حقوق و مزایای رقابتی در صنعت خودتان پیشنهاد دهید.
حفظ کارمندان
حقوق و مزایا رقابتی یک استراتژی کلیدی برای حفظ پرسنل نیز به شمار میرود. محل کار را به مکانی مناسب برای کارمندان تبدیل کنید. هزینههای کمک درمانی یکی دیگر از امکاناتی است که میتوانید برای کارمندانتان در نظر بگیرید.
ایجاد احساس ارزشمندی و قدردانی از کارمندان یکی دیگر از کارهایی است که باعث ایجاد وفاداری میشود. پاداش به کارمندان، کارت هدیه و… جزو استراتژیهای قدردانی به شمار میروند.
2. تغییر عملکرد در پاسخ به شرایط بازار
اختلال در زنجیره تامین یکی دیگر از مشکلاتی است که کسب و کارها با آن مواجه هستند. افزایش قیمتها نیز این مسئله را تشدید کرده است. برای حل این مشکل و باقی ماندن در شرایط نوسان بازار، باید برنامه ریزی هوشمندانه ای انجام شود.
تغییر مدل کسب و کار متناسب با نیاز مشتری یکی دیگر از راهکارهای حل مشکل زنجیره تامین است. مثلا رستورانهایی که در طول همه گیری ویروس کرونا تحویل درب منزل را به خدماتشان اضافه کردند توانستند موفق تر عمل کنند.
با تمرکز کردن بر آنچه مشتریان نیاز دارند میتوانید موقعیت خود را در بازار بهبود دهید. گرفتن بازخورد از مشتریان به شما کمک میکند تا روی نیازهای مشتریان سرمایه گذاری کنید و موقعیت کسب و کارتان را بهبود دهید.
3. کمبود سرمایه
کمبود سرمایه یکی دیگر از چالشهای کسب و کارهاست. کسب و کاری که میخواهد خودش را گسترش دهد یا سرمایه گذاری روی یکی از بخشها برای ایجاد یا توسعه انجام دهد و نیاز به سرمایه اولیه دارد اما آن را در اختیار ندارد.
در واقع سرمایه و نقدینگی رگ حیات یک کسب و کار است و نبود آن به عنوان یک تهدید برای کسب و کار به شمار میرود. گرفتن وام یکی از روشهایی است که میتوانید برای افزایش نقدینگی استفاده کنید. گرفتن وام برای کسب و کارهای کوچک کمی ساده است.
بسته به صنعتی که در آن فعالیت میکنید میتوانید از منابع دیگری همچون سرمایه گذار خارجی نیز بهره ببرید. امروزه کسب و کارها در قالب استارتاپ شروع به فعالیت میکنند و غالبا از سرمایه گذار خارجی در شروع کار استفاده مینمایند.
مدیریت سرمایه یکی از موارد مهمی است که باید در کسب و کارتان انجام دهید. ارزیابی مستمر شرایط مالی به مدیریت سرمایه کمک میکند. اگر در حال برنامه ریزی سرمایه گذاری تجاری هستید، روی بخشهایی که در برابر رکود مقاومتر هستند، تمرکز کنید. با این حال، اگر ارزیابی شما نشان میدهد که کسب و کار شما ممکن است تحت تاثیر شرایط منفی قرار گیرد، باید خلاقیت به کار ببرید.
برای موفقیت در کسب و کار جریان نقدی خود را عاقلانه مدیریت کنید. این مسئله میتواند برای صاحبان کسب و کار چالش برانگیز باشد. با توجه به اینکه نمی توان شرایط کسب و کار آینده را پیش بینی کرد بهترین کار این است که ذخایر نقدی داشته باشید. محصول/ خدماتتان را مرور و بازنگری کنید تا فقط بر موفقیتآمیزترین آن تمرکز کنید. بررسی کنید و ببینید آیا میتوانید هزینههای کارکنان، محل کار و سایر هزینهها را کاهش دهید.
4. مدیریت
تقریبا 23 درصد کسب و کارهای کوچک مشکل مدیریت بخشهای حسابداری، حقوق و دستمزد و .. را دارند. درست عمل کردن این بخشها برای حفظ جریان نقدینگی ضروری است. بدون یک سیستم حسابداری، کسب و کارتان با مشکلات جدی مواجه میشود و مدیریت آن را با اختلال جدی مواجه میکند.
در بحث حقوق و دستمزد چنانچه قوانین را رعایت نکنید با مشکلات جدی در مدیریت کسب و کار و درگیری با سازمانهایی نظیر بیمه و مالیات مواجه میشوید.
برای حل چنین مشکلاتی میتوانید از برون سپاری استفاده کنید یا اگر برایتان ممکن است یک فرد برای امور مالی و حقوق و دستمزد استخدام کنید. شرکتهای زیادی هستند که خدمات حسابداری را انجام میدهند و میتوانید از این شرکتها نیز برای دریافت خدمات مالی استفاده کنید. در دوره مالی و حسابداری بازاریابی پاشا ما برخی از این موارد را بیان کردهایم.
5. مدیریت زمان
راه اندازی یک کسب و کار مستلزم مجموعهای از تخصصها و فعالیتهای متعدد در هر زمینهای از کسب و کار است. در شروع کار ممکن است که لازم باشد خودتان کارهای زیادی را انجام دهید. گاهی در نقش مدیر عامل، گاهی فروشنده، گاه توسعه دهنده محصول و … . وقتی این مسئولیتها را به صورت همزمان به عهده داشته باشید کار مدیریت زمان سختتر میشود.
برای حل مشکل رایج در کسب و کارها در حوزه مدیریت زمان لازم است که اهداف خود را هوشمندانه(SMART) تعیین کنید. اهداف هوشمندانه خاص(Specific)، قابل اندازه گیری(Measurable)، جذاب(Attractive)، واقع بینانه(Realistic) و زمانبندی شده(Time-based) هستند.
وظایف را طوری تنظیم کنید که باعث تحقق اهدافتان شوند. هر کاری را که انجام میدهید لیست کنید و آنها را با توجه به اهداف شرکت و زمانی که باید به آنها اختصاص دهید، اولویت بندی کنید.
اهداف بلند مدت را به وظایف خاص تقسیم کنید و یک چارچوب زمانی برای آنها تعیین کنید. برای مثال، اگر نیاز به استخدام یک کارمند جدید در ابتدای سه ماهه آینده دارید، مراحل میتواند شامل نوشتن شرح شغل، ارسال شغل، بررسی رزومه، انجام بررسی سوابق، مصاحبه با چند نفر و انتخاب فرد مناسب باشد. در واقع بهتر است که برای تکمیل هر کار یک زمان واقعی تعیین کنید.
لیست کارهای خود را بر اساس اولویت مشخص کنید. کارهای انجام نشده را انجام دهید و وقتی کارهای انجام نشده باقی مانده است استرس نداشته باشید. همیشه یکسری وظایف ناتمام وجود خواهند داشت. این مسئله بخشی از ماهیت تجارت است.
پس از چندین هفته، مدیریت زمان را با استفاده از لیست کارهایتان تجزیه و تحلیل کنید.
آیا مجموعهای از وظایف وجود دارد که به طور مداوم انجام نمیشود؟
اگر چنین است، راه حلهای مرتبط را در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد برخی از وظایف را به کارمندان فعلی محول کنید یا پرسنل جدید استخدام کنید. اگر بخشهایی از کسب و کارتان را میتوانید برون سپاری کنید و آنها را خودکار کنید، این کار را انجام دهید. واگذاری کارها میتواند به رشد کسب و کارتان کمک کند و ایدههای تجاری برای کسب و کارتان ایجاد شود.
آیا مشکل زمانیتان مربوط به ایجاد وقفههای مداوم در کسب و کارتان است؟ برای حل این مشکل به هر کاری زمانی خاص اختصاص دهید و تلاش کنید تا در زمان تعیین شده آن را انجام دهید. تلفن و دستگاههای دیجیتالی که موجب حواس پرتی میشود را از خودتان دور کنید و جلساتی که لازم نیست برگزار نکنید.
اگر به صورت دائمی به برخی از کارها نمیرسید بررسی کنید و ببینید که آیا آنها ضروری هستند یا خیر. بررسی کنید که فعالیتها به کارآمدترین شکل ممکن برگزار میشوند؟
6. بازاریابی و تبلیغات
اکثر کسب و کارها نسبت به بازاریابی و تبلیغات بی توجه هستند و بخش بزرگی از بازار را به همین دلیل از دست میدهند. بازاریابی و تبلیغات به عنوان یک مشکل رایج در کسب و کارهاست و به عنوان یکی از چالشهای ترند در کسب و کارهای کوچک به شمار میرود که 19% کسب و کارها با آن درگیر هستند. برای حل این مشکل باید مشخص کنید که چه حوزهای از بازاریابی و تبلیغات برای استراتژی را نیاز دارید.
آیا مشتریان برای دستیابی به شما مشکل دارند؟ مشتریان شما بیشتر دوست دارند که به صورت فیزیکی به شما دسترسی داشته باشند یا اینکه در شبکههای اجتماعی فعالیت بیشتری دارند؟ آیا مشکل شما حفظ فروش مشتریان است؟
تبلیغات و برنامههایی که برای مشتریان در نظر گرفتهاید را با پیامک یا روشهای دیگر تبلیغاتی به آنها ارسال کنید. میتوانید با هزینهای کم کمپینهایی برای پاداش به مشتریان وفادارتان در نظر بگیرید. اگر چالش شما توسعه بازاریابی و تبلیغات است، هیچ زمانی مانند زمان حال برای برون سپاری بهتر نیست. افراد خلاق به صورت آنلاین کار میکنند. برای استراتژیها و ایجاد محتوا می توانید از افراد فریلنسر نیز استفاده کنید.
7. مدیریت و تامین مزایا
مزایا بخش مهمی از هر کسب و کاری است. بسیاری از مدیران حتی حقوق اولیه کارمندان را نادیده میگیرند و به مزایا نیز توجهی ندارند. حقوق اولیه همچون بیمه، مرخصی، و … و مزایایی مانند بن خرید، خدمات سلامت، امکان کار از راه دور و … . برای جذب کارمندان خوب لازم است که حقوق اولیه را پرداخت کنید و مزایایی را برای پرسنلتان در نظر بگیرید. برای اینکه با حقوق اولیه کارمندان آشنا شوید میتوانید از مشاور حقوقی بهره بگیرید. همچنین در سایت اداره کار میتوانید قوانین مربوط به استخدام پرسنل را مطالعه کنید.
جمع بندی
برخی از مشکلات در بین کسب و کارها مشترک است. راه حل هایی عمومی برای حل این مشکلات معرفی شده است که می توانید آنها را برای حل سریعتر مسائل به کار ببرید. ما 7 مشکل رایج در کسب و کارها که عبارتند از استخدام، حفظ و افزایش بهره وری کارکنان، تغییر عملکرد به شرایط بازار، کمبود سرمایه، مدیریت کار و زمان، بازاریابی و تبلیغات و مدیریت و تامین مزایا. راهکارهایی را نیز برای حل این مشکلات به صورت مختصر بیان کردیم.