چطور ریسک شکست کسب و کار را به حداقل برسانیم؟

چطور نرخ شکست را در کسب و کار کاهش دهیم

شاید کمتر کسی باشد که نخواهد کسب و کاری داشته باشد و خودش مدیر و کارمند خودش باشد. معمولا تصویری که ما از ایجاد یک کسب و کار در ذهنمان تصور می‌کنیم بسیار خیال پردازانه است.

در نظر نگرفتن شرایط بازار، ظرفیت‌ها و توانمندیهایمان برای رقابت در بازار، عدم شناخت محصولات/خدمات جزو مهمترین و شناخته شده‌ترین عواملی است که افراد آن را در نظر نمی گیرند و همین عوامل باعث شکست در کسب و کارشان می‌شود.

آماری تکان دهنده از ورشکستگی کسب و کارها نشان میدهد که فعالیت در بازار آنگونه که بسیاری از ما تصور می‌کنیم نیست.

تنها 65 درصد از استارت آپ‌ها طول عمر 15 ساله دارند.

حدود 90 درصد آنها بعد از شروع، شکست می‌خورند. 10 درصد در سال اول شکست می‌خورند.

70 درصد استارتاپ‌ها در طول سال‌های دوم تا پنجم شکست می‌خورند.

نرخ شکست استارتاپ ها

شانس موفقیت استارتاپ‌هایی که برای اولین بار توسط صاحب بیزینس راه اندازی شده است، 18 درصد است.

دلایل عمده شکست استارتاپ‌ها:

42 درصد استارت آپ‌ها به دلیل عدم عرضه محصول مورد تقاضا به بازار شکست می‌خورند.

۲۲ درصد به دلیل نبود استراتژی‌های مناسب برای بازار شکست می‌خورند.

82 درصد از استارت آپ‌ها به دلیل مشکلات جریان نقدی در سال 2018 تعطیل شده‌اند.

دلایل مختلفی مانند کمبود بودجه، کمبود منابع مناسب، مدیریت نامناسب، برآورده نکردن نیازهای مخاطبان و کمبود نقدینگی در شکست استارت آپ‌ها نقش دارد.

نرخ شکست استارت آپ‌ها در تمام صنایع، تقریبا یکسان است.

نرخ شکست در کسب و کارهای کوچک

تنها 78.5 درصد از کسب و کارها در سال اول فعالیت خود دوام می‌آورند.

21.5 درصد از کسب و کارهای کوچک در سال اول شکست می‌خورند.

حدود 50 درصد از کسب و کارها تا سال پنجم میتوانند دوام بیاورند.

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط تنها یک سوم از همه کارآفرینان می‌توانند تولد 10 سالگی خود را جشن بگیرند.

نرخ شکست کسب و کارهای کوچک در نیم قرن اخیر حدود 30 درصد کاهش یافته است. یعنی اگر همین حالا بخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید 30 درصد شانس موفقیت بیشتری نسبت به اواخر دهه 70 دارید.

اسکات شین، استاد دانشگاه معتقد است که هوش صاحبین کسب و کار روی موفقیت‌شان تاثیر گذار است. در واقع، امروزه کارآفرینان به منابع بسیار بیشتری برای یادگیری دسترسی دارند و همین مسئله شانس موفقیت‌شان را افزایش می‌دهد.

کمبود سرمایه را به عنوان بزرگترین چالش 33 درصد از صاحبان مشاغل کوچک میتوان نام برد.

صاحبان مشاغل زیر 30 سال بیشتر در معرض شکست هستند.

نرخ شکست در کسب و کارهای مختلف

استارتاپ‌ها  90%

کسب و کارهای جدید  70%

اسکیل آپ‌ها (scaleup) 75%

استارتاپ‌های یونیکورن  99.9%

دانستن دلیل شکست کسب و کارها به ما کمک میکند تا اشتباهات آنها را تکرار نکنید و کسب و کارتان را آگاهانه شروع، مدیریت و حفظ کنید.

مهمترین فعالیت‌های حیاتی در کسب و کار

شناسایی فعالیت های کلیدی در کسب و کار به شما کمک میکند تا تمرکز و سرمایه‌تان را روی بهبود فعالیت‌های این بخش‌ها متمرکز کنید و از اشتباهات رایج دور بمانید.

فعالیت‌های حیاتی در کسب و کارهای مختلف متفاوت است اما همه آنها نقاط مشترکی نیز دارند. مثلا برای کسب و کارهای خدمات با کسب و کارهایی که کالایی ارائه میدهند اولویت‌ها ممکن است جابه جا شوند. در کار خدمات خرید، یک فعالیت کلیدی نیست در حالیکه در مشاغلی که خرید و فروش کالا انجام میدهند، خرید کالا یک فعالیت مهم به شمار می‌رود.

  • حسابداری

صاحب کسب و کاری را تصور کنید که میزان سود، زیان، سرمایه و گردش حساب مجموعه را نداند. نمیتوان انتظار داشت که چنین بیزینسی بتواند مدت زمان زیادی دوام بیاورد. باید یک حسابدار حرفه‌ای حساب‌های مالیتان را بررسی کند و گزارش کاملی از وضعیت مالی، موجودی، چک‌ها و .. در اختیار شما قرار دهد. شاید در شروع کار نتوانید حسابدار استخدام کنید. در این شرایط میتوانید کار حسابداری را برون سپاری کنید و از شرکت‌ها و افراد قابل اعتماد استفاده نمایید.

  • خرید

کسب و کارهای زیادی هستند که خرید جزو مهمترین بخش آنها به شمار می‌رود. در کسب و کارهای کوچک بسیار رایج است که مدیران، خرید را خودشان انجام میدهند و آن را برون سپاری نمی‌کنند.

مدیران این بیزینس‌ها زمانی که میخواهند رشد کنند دچار چالش می‌شوند و از واگذاری کارها به پرسنل هراس دارند. در دوره سیستم سازی ما به صورت کامل روش درست واگذاری کارها به کارکنان را توضیح داده‌ایم.

  • فروش

قطعا حیات کسب و کارها به فروش وابسته است و همه بیزینس‌ها به دنبال ارائه کالا/خدماتشان به افراد هستند. هدف فروشنده حرفه ای ارائه خدمات/کالا به بهترین روش است. یکی از خدمات ما در بازاریابی پاشا آموزش فروشندگان حرفه ای است.

در حال حاضر کسب و کارهایی وجود دارند که فاکتور فروش دارند. اما نکته مهم این هست که فاکتور باید قابل ردیابی باشد. یعنی باید بفهمیم که یک فرد چند بار به مجموعه مراجعه کرده، چه چیزهایی خریداری کرده است و … .

در دنیای امروز داشتن اطلاعات ثروت است زیرا با استفاده از این اطلاعات ما میتوانیم کارهای زیادی انجام بدهیم.

  • بازاریابی

برای باقی ماندن در ذهن مخاطبان آنها باید همیشه شما را ببینند. بزرگترین کسب و کارها نیز نیاز به بازاریابی دارند و برای جا نماندن از رقبا باید کسب و کارشان را تبلیغ کنند. کسب و کار شما نیز از این قضیه مستثنی نیست و باید آن را به مخاطبان خود بشناسانید.

  • مدیریت

تجربه ما در مشاوره با مدیران کسب و کارها نشان داده است که بسیاری از مدیران در کسب و کارها خودشان را درگیر کارهای مختلف می‌کنند و از مسئولیت اصلی‌شان که هماهنگی، سازماندهی، کنترل، رهبری و برنامه ریزی است عقب می‌مانند.

مدیریت پرسنل

آنها درگیر کارهای مختلفی همچون خرید، فروش، حسابداری و .. می‌شوند. حتی برخی از مدیران درگیر حواشی در کار می‌شوند و نه تنها به عنوان یک عامل هماهنگ کننده نیستند بلکه بی نظمی و تنش در کار به وجود می‌آورند.

  • انبار

در نظر گرفتن سیستم‌های حفاظتی برای انبار، کاردکس انبار و استخدام افراد قابل اعتماد جزو مواردی هستند که در انبارداری باید در نظر بگیرید. مدیران زیادی از مغایرت ورودی انبار و آنچه که فروخته می‌شود شکایت می‌کنند و این به خاطر بی توجهی به موارد عنوان شده است.

برای اینکه نرخ شکست را در کسب و کارتان به حداقل برسانید میتوانید از افراد متخصص آن حوزه کمک بگیرید. همچنین کمک گرفتن از  مشاوره کسب و کار میتواند به شما کمک کند تا ریسک‌ها و خطرات کارآفرینی را بدانید و با آگاهی و شناخت برای ورود به این حوزه اقدام نمایید.

هزینه مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص به مراتب کمتر از وقتی است که بخواهید کسب و کاری را بدون آگاهی شروع کنید و در معرض ریسک خطر شکست کسب و کار قرار بگیرد.

اگر میخواهید کسب و کاری راه بیاندازید و به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *