فروشنده خوب کیست و چه ویژگی‌هایی دارد+آموزش فروشندگی

فروشنده حرفه ای

بیش از 80 درصد کسب وکارها به فروشندگان آن وابسته است. فروشنده خوب میتواند یک کسب وکار را رشد دهد یا آن را زمین بزنند. همه قرار نیست از فروشگاه شما خرید کنند اما همه افرادی که به فروشگاه شما مراجعه میکنند باید خاطره خوبی داشته باشند. فروشندگان خوب میتوانند این حس خوب را رقم بزنند.

فاکتورهای مختلفی برای سنجش یک فروشنده خوب وجود دارند. برخی از این مهارت‌ها حاصل کسب دانش است و برخی با تجربه به دست می‌آیند.

ویژگی‌های یک فروشنده خوب

توانایی گوش دادن

یک فروشنده خوب باید نیازهای مشتری را در نظر بگیرد. تنها راه درک نیازهای مشتری گوش دادن به خواسته‌های مشتری است. بهترین فروشنده‌ها کسانی نیستند که همیشه حرف می‌زنند بلکه آنهایی هستند که با دقت به نیازهای مشتری گوش میدهند.

همدلی با مشتری

یک فروشنده خوب می‌داند که چگونه احساسات مشتریان خود را درک کند. با برقراری ارتباط با مشتری و احترام به خواسته‌هایش میتوانند یک محصول/خدمت را بفروشند. همدلی راهی عالی برای پیش بینی خواسته‌های مشتری است.

رقابت پذیری

فروشندگان موفق از سنجش مهارت‌های خود با فروشندگان دیگر لذت می‌برند. در یک کلام، آنها رقابتی هستند. آنها نمی خواهند فقط در کاری که انجام می‌دهند بهتر شوند بلکه می‌خواهند از همه بهتر باشند.

توانایی شبکه سازی

فروشندگان خوب عاشق شبکه سازی هستند. آنها در جامعه خود مشارکت میکنند و روابط تجاری مختلفی دارند. شبکه سازی برای آنها نه یک کار جزئی بلکه روشی است که دوست دارند وقت خود را با آن بگذرانند.

شبکه سازی فروشندگان

اعتماد به نفس

اعتقاد به محصول یا خدمات در فروش امری ضروری است. این احساس به مشتریان منتقل می‌شود و باعث میشود که آنها تمایل یا عدم تمایل به خرید داشته باشند.

اشتیاق

یک فروشنده موفق همیشه با انگیزه است. همیشه آماده فروش در هر لحظه است و دائما به دنبال امکانات هستند.

تاب آوری

فروشندگان برتر می‌دانند که چگونه از یک وضعیت بد بیرون بیایند. وقتی تعداد فروش پایین می‌آید، دلسرد نمی‌شوند. در عوض، آنها به دنبال راه‌های نوآورانه برای تغییر اوضاع هستند.

مهارت‌های چندوظیفه‌ای

یک فروشنده خوب میداند که چگونه معاملات را تغییر دهد تا بتواند به نتایج مورد انتظارش برسد. می‌تواند از طریق ایمیل و تلفن به طور همزمان به سوالات پاسخ دهد.

صداقت

افرادی که در فروش کالا بهترین هستند نیز صادق هستند. آنها می‌دانند که معاملات مبهم منجر به شکست می‌شود که می‌تواند هزینه‌های بیشتری نسبت به یک مشتری داشته باشد.

تطبیق پذیری

یک فروشنده حرفه ای باید منعطف باشد و با جریان کار پیش برود. انطباق با برنامه و ترجیحات مشتری می‌تواند تفاوت را برای مشتریان ایجاد کند و آنها را مشتاق حفظ  ارتباط با شما نماید.

مهارت‌های ارتباطی

اگر می‌خواهید کالاها و خدمات را به مردم بفروشید، راهی جز داشتن مهارت‌های کلامی عالی ندارید. دور بودن از مفاهیم و اصطلاحات سخت به شما کمک میکند که ارتباط را به سادگی شکل دهید و آن را حفظ کنید.

ماندگاری

فروشندگان خوب، بدون اینکه بی ادب یا زورگو باشند، می‌دانند چگونه کار را انجام دهند. آنها می‌دانند که بسیاری از افراد درست قبل از رسیدن به هدف خود با چالش برانگیزترین مانع روبرو می‌شوند. آنها می‌دانند که چگونه با بازی کردن با اعداد مشتریان را حفظ کنند.

سختی

فروش کار سختی است و برخلاف تصور عموم همه افراد نمیتوانند فروشنده باشند. فروشندگان موفق منتظر نمی مانند تا مشتریان به آنها مراجعه کنند بلکه خودشان سراغ مشتری می‌روند.

دقت نظر

فروشندگان حرفه ای و مدیران فروش به مشتریانشان توجه ویژه ای دارند. آنها به بهانه مناسبت‌های مختلف با مشتریانشان ارتباط برقرار می‌کنند و خودشان را به آنها یادآوری می‌کنند و از این طریق هم به فروش بیشتر کمک میکنند و هم اثر مثبتی در ذهن مشتری به جای می‌گذارند. آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا در ذهن مشتری باقی بمانند.

درک ارزش

فروش فقط قیمت نیست. بلکه درک این مسئله که محصول/خدمتی که ارائه میدهید چه ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کند بسیار به موقعیت شما کمک میکند. فروشندگان حرفه ای به ارزش کالا/خدماتشان اهمیت میدهند و آن را در ذهن مشتری برجسته می‌کنند.

هدف – آرزو

تعیین اهداف و دستیابی به آنها در هر کسب و کار کوچک مهم است. یک فروشنده باید تعداد فروش در ماه، سال و هفته را مشخص کند و برای دست یافتن به آن و فراتر رفتن از آن نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

صبر

برخی از مشتریان برای نهایی کردن فروش نیاز به رسیدگی بیشتری نسبت به سایرین دارند. یک فروشنده خوب این را می‌داند و تمام زمانش را صرف ارائه خدمات بهتر به مشتریانش میکند.

تعهد

بهترین فروشندگان می‌دانند که برای موفقیت باید فراتر از آن آنچه متعهد هستند، عمل کنند. آنها دوست دارند که از آنچه برایشان تعیین شده بهتر باشند و به طور مستمر برای رسیدن به اهداف جدید تلاش می‌کنند.

فاکتورهای مختلفی که یک فروشنده حرفه ای باید آنها را رعایت کند به اختصار بیان کردیم. این ویژگی‌ها را بررسی کنید و ببیند که چقدر از آنها را به عنوان فروشنده دارید و برای ویژگی‌هایی که ندارید تمرین و مطالعه انجام دهید. یکی از خدمات ما در بازاریابی پاشا آموزش فروشندگی است. ما با هدف پرورش متخصصان فروش این دوره را به صورت تضمینی برگزار میکنیم. اگر به شغل فروشندگی علاقه مند هستید میتوانید با شرکت در کلاس‌های فروشندگی به یک فروشنده حرفه ای تبدیل شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *