مهمترین اصول مذاکره که برای داشتن مذاکره موفق باید آن را به کار ببرید

ما زمانهای زیادی چه در زندگی شخصی و چه در محیط کار در حال مذاکره هستیم گاهی بدون اینکه حتی خودمان نسبت به آن آگاه باشیم. مثلا وقتی از اعضای خانواده خود یا دوستانتان می‌خواهید که کاری را انجام دهند. یا وقتی در محیط کار از همکاران یا رئیستان چیزی را بخواهید در حال مذاکره‌اید. بنابراین لازم است که اصول مذاکره را به درستی بشناسیم و برای تعامل بهتر با افراد از آنها استفاده کنیم. در این مقاله ما به نکاتی که برای داشتن یک مذاکره خوب در کسب و کار به آن نیاز دارید می‌پردازیم.

شماره یک آماده مذاکره باشید: برای اینکه یک مذاکره را شروع کنید باید قبل از هر چیزی آماده مذاکره باشید. باید مشخص کنید که هدف شما از این مذاکره چیست و به دنبال چه چیزی هستید. تعیین اینکه چه میخواهید به شما کمک می‌کند تا خود را برای آن آماده کنید. در هر مذاکره‌ای باید در سه حوزه اطلاعات کافی داشته باشید:

  • آماده معرفی خودتان باشید: مهمترین فرد در مذاکره شما و خواسته‌هایتان است. شما باید خود را برای موقعیت‌های خاصی که در مذاکره اتفاق می‌افتد آماده کنید. این مهم جز با اشراف کامل به آنچه می‌خواهید اتفاق نمی‌افتد.
  • درباره طرف مقابل شناخت کافی داشته باشید: اطلاعات داشتن درباره طرف مقابل به شما کمک می‌کند که مذاکره را راحتتر پیش ببرید و بتوانید ارتباط موثرتری برقرار کنید.
  • بازاری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را بشناسید: شناخت از بازار برای اتخاذ تصمیم درست بسیار مهم است. اگر قرار است که درباره موضوعی مشخص صحبت کنید حتما درباره آن اطلاعات به دست بیاورید.

شماره دو حدود و مرزها را مشخص کنید: هدف خودتان را مشخص کنید. هدفتان از مذاکره چیست و چقدر می‌توانید در مذاکره منعطف باشید. برخی اهداف از قبل تعریف شده‌اند و ممکن است در طول مذاکره نیز بتوانید دستاوردهایی کسب کنید. با تعیین حد و مرزهایتان عکس العمل قابل پیش بینی در مواجه با این موارد خواهید داشت.

حد و مرز خود را در مذاکره مشخص کنید

شماره سه شنونده خوبی باشید: از جمله مهمترین اصول مذاکره شنونده خوب بودن است. اگر شنونده خوبی نباشید احتمال اینکه در مذاکره موفق شوید بسیار پایین است. برای اینکه شنونده خوبی باشید باید فکرتان را منسجم کنید، عوامل از بین برنده تمرکز را حذف و روی جلسه تمرکز داشته باشید. هدفتان از جلسه را بررسی و در صحبت‌های طرف مقابل به دنبال یافتن چیزی که مدنظرتان است، باشید. سوال کردن می‌تواند به اینکه شنونده بهتری باشید، کمک کند. هر جایی که متوجه نشدید یا تمرکزتان را از دست دادید با طرح سوال به جلسه برگردید.

در مذاکره شنونده خوبی باشید

شماره 4 شفاف صحبت کنید: شفاف صحبت کردن موجب شکل گرفتن اعتماد بین طرفین می‌شود. سادگی در ارتباط را حفظ کنید و در مذاکره وارد حاشیه نشوید. درباره آنچه به خاطرش جلسه را تشکیل داده‌اید به صورت صریح صحبت کنید و اگر برای جلسه زمان مشخص کرده اید به موقع در جلسه حاضر شوید.

پنج زمان توقف را در مذاکره تشخیص دهید: ممکن است که خودتان یا طرف مقابل در مذاکره دچار پرحرفی شوید و یا از موضوع بحث خارج شوید. کنترل هیجانات و احساسات کمک می‌کند که این اتفاق کمتر بیفتد. اگر جایی احساس کردید که از مسیر خارج شدید و مذاکرات سمت و سوی مناسبی به خود نمی‌گیرد، بهتر است جلسه را متوقف کنید یا آن را به زمان دیگری موکول کنید.

شش روش‌های رسیدن به توافق را بررسی کنید: اگر همه چیز در مذاکره خوب پیش رفت و دو طرف مذاکره به نقطه مناسبی در مذاکره رسیدند، باید فرآیند توافق و نهایی کردن آنچه گفته شده است را انجام دهید. اگر به نقطه‌ای رسیدید که برای نهایی شدن با مشکل مواجه شدید بهتر است که جلسه را متوقف و اعلام استراحت کنید. لازم است در زمان مناسب و با شروط مناسب به توافق برسید، نه اینکه صرفا به توافق برسید. در طول استراحت با مرور صحبت‌های طرف مقابل، جاهایی که برایتان مبهم است را با سوالات مشخص مطرح کنید. پاسخ‌ها را به دقت بررسی و تلاش کنید تا موانع را با روش مناسب برطرف کنید.

افزایش فروش با دوره فنون فروش و مذاکره

جمع بندی

آمادگی کامل در مذاکره، تعیین اهداف، حدود و مرزها، شنونده خوب بودن، شفافیت، متوقف کردن مذاکره و دانستن روش‌های توافق جزو مهمترین اصول مذاکره هستند که به شما کمک می‌کنند یک مذاکره را در جهتی که می‌خواهید پیش ببرید. اگر می خواهید که در کسب و کارتان موفق باشید باید ابتدا اصول مذاکره را به درستی بشناسید. منابع آموزشی مختلفی اصول مذاکره را آموزش می‌دهند. دوره آموزشی فروش و مذاکره یکی از فیلم‌های آموزشی در رابطه با فنون فروش و مذاکره است که به بررسی مواردی که در مذاکره باید به آنها توجه کنید پرداخته است. با مشاهده این دوره آموزشی می‌توانید سمت و سوی خوبی به مذاکرات خود بدهید و فروش بیشتر را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *