سیستم سازی در سنگ فروشی صبا

اگر شما برای کسی کاری انجام دهید میگه من براتون جبران میکنم. ولی کار من جبران ندارد/ چون کار من تراش سنگ مزار هست و خیلی سخت هست. تصور کنید که یکی از اعضای خانواده فوت کند و شما به عنوان بازمانده بخواهید سنگ مزار انتخاب کنید.

من ختم پدر دوستم رفتم و گفتم که برای شادی روح مرحوم فاتحه‌ای قرائت کنید و از پشت سرم صدایی به گوشم رسید که گفت: “این برای اینکه سنگ مزار را ازش بخرن اومده”. تصمیم گرفتم این شغل را کنار بگذارم. بالاخره هر کسی تو اجتماع یک طبقه‌ای و یک سطحی را انتخاب و شروع به رشد می‌کند. من به فرزندم فکر کردم و اینکه فردا روزی فرزند من درباره شغل پدرش چه توضیحی به دوستانش خواهند داد.

من پدر رفته‌گر بود و من افتخار میکنم بهش چون پول حلال به دست میاورد. خیلی به فکر رفتم تا اینکه با آقای پاشا آشنا شدم. تصمیم گرفتم یک جلسه مشاوره با ایشون داشته باشم و بررسی کنم ببینم چه کاری میتونم انجام بدم.

در 20ام تیر ماه 98 من ماهی 2 تا و نصفی سنگ مزار با مشکلات زیادی میزدم. با مافیای سنگ و هماهنگی‌هایی که بین هیئت امنا وجود دارد. آقای پاشا به من جمله‌ای گفت که همه این مشکلات حل میشود اما به تمرین و زمان نیاز دارد.

من خیلی فکر کردم که چه کاری میتونم انجام بدهم. آقای پاشا سوال از من پرسید که این سنگ چقدر میتونه در ماه اضافه بشه؟ و من پاسخ دادم که تا پایان 98 میرسه به 8 عدد. آذر 98 این عدد رسید به 10 تا. با وجود اینکه ظاهرا اتفاقی نیفتاده بود نه در من و نه در ظاهر مغازه.

اما در روال پذیرش مشتری تغییرات داشتم. ما ادامه دادیم تا این عدد به هفته‌ای 8 عدد رسید. آقای پاشا از من پرسید که چند نفر در مغازه مشغول کار هستید؟ من پاسخ دادم که من کار خوشنویسی، حکاکی و …‌ نصب را انجام میدهم. گفتند کی خانه میروی؟ پاسخ دادم که 11-12 شب. گفتند پس تفریحات چطور؟ گفتم من روزهای تعطیل هم سر کار میروم. آقای پاشا گفتند باید نیروی انسانی استخدام و جذب کنم.

نقطه شروع سیستم سازی در سنگ فروشی صبا

من شروع به پیاده سازی سیستم سازی کسب و کار خودم کردم. من 11 نفر را استخدام کردم و طبق قانون کار و مازاد بر آن به آنها خدماتی همچون بن دندان پزشکی، روانپزشکی و … میدم. پذیرش سیستم سازی در ابتدا برای من هم سخت بود اما کم کم برایم لذت بخش شد.

سیستم سازی در سنگ فروشی را چگونه انجام دهیم

آقای دکتر ربانی در جایی گفتند: زمانیکه مدیران کارهای کوتاه مدت تکرار شونده را کنار می‌گذارند، شکاف برایشان ایجاد می‌شود. شروع به آموزش به پرسنل کردم و برایشان چک لیست تهیه کردم. یکی از چرخ دنده‌های سنگ صبا حدود 2 هفته پیش شروع به خرابکاری کرد. با آقای پاشا تماس گرفتم و گفتند تذکر بدهید. من تذکر کتبی هم دادم اما نتیجه نگرفتم و در نتیجه اخراج کردم.

نیروی جدیدی جذب و کار آموزش او را انجام دادیم. من که به روش سنتی و از ده سالگی در این کار بودم استادم بعد از دو سال کار آموزش با دستگاه فرز را برای من شروع کرد. اما نیروی جدید که من استخدام کردم بعد از 8 روز کار با دستگاه فرز را شروع کرد. من از این نیرو خواستم که به سایر نیروها آموزش بدهد و مسیر را برای پیشرفت خودش هموار کند.

این چک لیست سنگ صبا در بخش ابزار است. مثلا چک لیست لوازم و ابزار جای عکس. مزارهایی که عکس رنگی دارد باید کاشی کنده شود و گود برداری و جا زده شود. همه این موارد را یکی یکی نوشتیم. این چک لیست طوری تهیه شده است که حتی کسی که در این کار نیست متوجه میشود که این چک لیست مربوط به چه کاری است. زمانیکه فردی استخدام می‌شود بعد از آموزش‌ها حداقل سه روز،‌ در روز ششم شما می‌توانید این کار را انجام دهید.

آقای پاشا به ما گفتند که شما در اینستاگرام مستاجر هستید. ما سایت زدیم و در اراک، کیش و اصفهان که مهد سنگ هست ما سنگ فروختیم. یکی از چیزهایی که نزد آقای پاشا یاد گرفتیم خود باوری بود.

چک لیست نحوه ابزار زنی(آبساب)

1- ابدا مقطع سنگ را با پد نمره 1 کاملا صاف می‌کنیم. البته نکته مهم و قابل تذکر این است که هیچ یک از مراحل بدون آب و خشک انجام نگیرد چون پدها سوخته و مستهلک می‌شود.

2- از نمره 1 تا 4 پدها انجام می گیرد. توجه داشته باشید کلیه مراحل به صورت رفت و برگشت از چپ به راست به تعداد حداقل 5 بار انجام شود.

3- بعد از این مرحله و آبساب کردن تا نمره 4 کار به اتمام میرسد و اگر جایی باقی ماند از کیلر استفاده می‌شود.

4- مرحله آخر خشک کردن سنگ با پارچه تمیز و انتقال به انبار سنگ می‌باشد.

دهمین روزی که یکی از پرسنل را استخدام کردم شروع به ابزار زنی یعنی قطر سنگها را صیقلی کردن را انجام داد. این کار در اصفهان انجام می‌شود اما ما در حال حاضر این کار را جلوی مغازه انجام میدهیم.

استادی به نام استاد خانزاد داشتم که دوره فوق لیسانس گرافیک به من گفت کجا کار میکنی؟ گفتم پشت مغازه. گفت کار اشتباهی است. گفتم چرا؟ گفتند چون مردم با دیدن شما را تبلیغ می‌کنند،‌پشت مغازه جای پنهانی است. ما اومدیم جلوی مغازه. بعضی افراد عکس می‌گرفتند،‌ حتی بعضی مسخره می‌کردند اما این کار هم باعث شناخته شدن ما میشد.

دوره جامع سیستم سازی گذر از سنت به مدرنیسم

همه چک لیست‌ها را در پرونده‌ای قرار دادیم و هر کارمندی میخواهد یاد بگیرد به این پرونده مراجعه می‌کند و همه بچه ها از هم یاد می‌گیرند. افراد با کارهای هم آشنایی دارند و در صورتی که یکی از آنها نباشد مستاصل نیستند و کار نمی‌خوابد.

همه کارمندان چک لیست وظایف دارند و هر روز صبح آن را می‌خوانند و اگر خللی در آن باشد مطرح می‌شود. من نیز تلاش می‌کنم که چک لیست‌ها را بررسی و در صورت نیاز آپدیت و اصلاح نمایم.

سیستم سازی به من کمک کرد اشتباهات تکراری را حذف کنم

16 سال من کار اشتباه غیرعلمی انجام دادم و 3 سال کار درست انجام دادم. لذتی که بعد از انجام مشاوره با آقای پاشا و تیم قدرتمند بازاریابی پاشا به من دست داد به خصوص بعد از سیستم سازی. من علاوه بر اینکه یاد گرفتم که چطور مذاکره حضوری و تلفنی انجام دهم سیستم سازی کسب و کار را نیز به خوبی آموختم.

حداقل چیزی که من یاد گرفتم این بود که من در عرض سه سال راه 8-10 ساله را طی کردم و حالا نیز بسیار راحت به آرزوهام میرسم و فرزندان هم همینطور و کارمندان من نیز همینطور هستند.

با سیستم سازی در سنگ فروشی صبا ما توانستیم بدون دغدغه در این بازار کار کنیم. مثال عمده آن کرونا بود که در تمام دنیا اتفاق افتاد. در این شرایط من با آقای پاشا تماس گرفتم و ایشون به من گفتند که شما طبق این فرمول میتوانی مغازه را تعطیل کنی. اگر شما به عدد مشخصی بررسید شما میلیارد هستید.

من به این عدد رسیدم و برایم قابل باور نبود. من دو ماه مغازه را تعطیل کردم و به روستا مراجعه کردم. در آنجا با همکاری خواهر زاده‌ام آنتن اینترنت درست کردم و توانستم از طریق صفحات مجازی مشتری جذب کنم و حتی در این شرایط نیز درآمد داشتم.

چطور مطمئن شدم سیستم سازی در سنگ فروشی صبا درست اجرا می‌شود؟

شرط اجرا شدن صحیح سیستم سازی در سنگ فروشی این است که بدون حضور من نیز مجموعه بتواند به فعالیت ادامه دهد و آقای پاشا این سوال را از من پرسیدند. من راجع به این جواب مطمئن نبودم. برای اینکه محیط کار وابسته به من نباشد من محیط کار را ترک کردم و یک ماه بدون حضور من مغازه باز بود. سنگ صبا کار میکرد.

غروب‌ها یک چک لیست برای من ارسال میشد و من مطالعه میکردم حتی چک لیست‌های رفتاری. من در این مدت دیدم که چقدر راحت میشه پول درآورد. آدمی که 11 شب میرفت الان 6 غروب تعطیل میکنه و پنجشنبه بعدازظهر کارمندان تعطیل هستند و جمعه هم به تفریح مشغول است.

برای همه آرزوی موفقیت دارم.

آوای باد انگار آوای خشک سالی است     **********    بگذار تا بگویم تقدیر لاابالی است

وقتی که مرگ انسان ماندن سنگ باشد   **********   دنیا به این بزرگی یک کوزه سفالی است

باید که عشق ورزید باید که مهربان بود     **********    زیرا که زنده ماندن هر لحظه احتمالیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *