تعریف فروش تا حدود زیادی صریح و منسجم است، اما تکنیکهای کلیدی فروش بسیار متفاوتاند. دانستن اینکه فروش کاری احساسی است بسیار مهم است. برای اینکه کالایتان را بفروشید باید به محصول خود اعتماد داشته باشید فقط بدین ترتیب متوجه میشوید کدام روش فروش بهترین است. 5 تکنیک کلیدی فروش عبارتند از:
1) رو در رو شدن
بسیاری از فروشندگان در یک روز معمولی شیوه فروش را رو در رو در نظر میگیرند و مشتریان خود را برای صرف صبحانه، ناهار و شام به رستوران میبرند.
افراد به هتل میروند و اتاق میگیرند، بلیت هواپیما میخرند و سفر میکنند. مغازههای خواربارفروشی فرصتهای فروش متعدد را در اختیار خریداران قرار میدهند.
میلیونها فروشنده روی صندلی رو در روی خریداران بالقوه مینشینند یا حتی سر میز غذا مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل میکنند. لطف فروش رو در رو این است که میتوانید زبان بدن مشتری خود را ارزیابی کنید. می توانید به همه آنها امکان بدهید کالای شما را لمس کنند، ببویند، بشنوند و ببینند.
2) فروش تلفنی دومین تکنیک کلیدی فروش که تاثیر زیادی در افزایش درآمد خواهد داشت
یکی دیگر از روشهای کلیدی فروش، فروش تلفنی است. فروشندگان با تلفن میتوانند با هر خریداری تماس بگیرند، اما اگر به مشتری بالقوه خود زنگ بزنید، به شرط آنکه به شما جواب بدهد، میخواهید به شما چه بگوید؟
فروش و مذاکره تلفنی روشی جالب برای رسیدن به مشتریان بالقوه است، اما برای بسیاری از فروشندگان این روش مناسب برای فروش نیست. اگر قصد دارید فروش تلفنی بکنید، توجه داشته باشید که:
ممکن است خیلیها نخواهند به تلفن شما جواب دهند. برخی حتی فقط از پیام گیر تلفن استفاده میکنند.
اگر به کسی زنگ میزنید و در جوابتان میگوید “الو” بدانید که ممکن است برای فروش به او وقت خود را تلف کنید.
3) ارسال ایمیل( ایمیل مارکتینگ )
بسیاری از شرکتها فروش تلفنی را کنار گذاشتهاند، و به سراغ یکی از روشهای کلیدی فروش که بسیار تأثیر است یعنی ایمیل مارکتینگ رفتهاند. در واقع گاه کل یک صنعت از طریق ایمیل فروش میکند.
چرا ایمیل تا این اندازه عمومیت پیدا کرده است؟
زیرا ایمیل مارکتینگ جای بازاریابی تلفنی و فروش پستی را که هزینه برند پر کرده است.
بعلاوه ایمیل مستقیم به کسانی میرسد که خواهان محصول مورد نظرند. در حال حاضر بسیاری از شرکتها و سازمانها خواندن ایمیل را بر عهده منشیهای خود گذاشتهاند.
در مقایسه با ارسال نامه تایپی یا تماس تلفنی، هزینه ارسال ایمیل کمتر است.
برای آن که مطمئن شوید دریافت کننده پیام را دریافت میکند، به موضوع ایمیل توجه کافی بکنید.
بسیاری از دریافت کنندگان ایمیلهای خود را خودکار پاک میکنند، مگر آنکه عنوانش آنها را جذب کند. بنابراین عنوان هایی جذاب برای ایمیل در نظر بگیرید.
4) فروش از طریق اینترنت
فروش از طریق اینترنت یکی از روشهای کلیدی فروش است که بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. خودتان را یک خریدار تصور کنید. اگر خواهان کالایی باشید و بخواهید رنگ و شکل مورد نظرتان را انتخاب کنید، میتوانید با فروشنده تماس بگیرید تا از طریق اینترنت عکسها و تصاویر آن را در اختیار شما بگذارد تا با توجه به نیازتان برای خرید اقدام کنید.
آیا مشتریان شما نمیخواهند از چنین امکاناتی برخوردار باشند؟
چرا میخواهند، زیرا اگر شما به مشتریان خود این فرصت را ندهید، رقبایتان این فرصت را از طریق اینترنت به مشتریان شما میدهند. در دنیای امروز ایجاد فرصت خرید از طریق اینترنت ضروری است.
5) استفاده از روش ارسال نامه از طریق پست
هر مرسوله ای را که دریافت میکنید –کتاب، کاتالوگ، بروشور یا نامه- هدفی واحد را دنبال میکند. هدف فروش کالا یا خدمات به دیگران است. شرکتها میخواهند خریدار قبل از اینکه نامه را به سبد کاغذهای باطله بیندازند، آن را بخوانند.
باور کنید که امروزه فقط پنج درصد به نامههای پستی که برای اولین بار نوشته و ارسال میشوند، توجه میشود. این بدین معنی است که از هر دویست نامهای که پست میکنید، فقط یکی از آنها منجر به سفارش میشود، با این حال چگونه است که هنوز بسیاری از سیستم پست استفاده میکنند؟
دلیل ساده ای دارد. وقتی شما کالایی را به شرکتی میفروشید، امکان دارد در سال آینده نیز از شما خرید بکند.
ارزش مهارتهای فروشی که به شما کمک میکنند را بدانید
مهارتهای فروش به همان اندازه مهماند که کلمات برای ویلیام شکسپیر مهم بودند. مهارت فروش میتواند کاری برای شما انجام دهد که مهارتهای ارتباطی برای مارتین لوترکینگ انجام دادند.
درهای گشوده میتوانند به شما کمک کنند به مشهورترین خریدار یا فروشنده در شهر تبدیل شوید. بهبود مهارتهای ارتباطی میتواند به شما کمک کند و زندگیتان را متحول سازد.
اگر در فروش خوب هستید، احتمالا درآمد خوبی دارید. روابط شما هم با کارکنان پاداش دهنده است.
اگر آن طور که شاید و باید در کار فروش خوب نیستید و از درآمدی که نصیبتان میشود راضی نیستید یا کیفیت روابط شخصی خود را دوست ندارید از روشها و راهکارهای مناسب استفاده کنید و مطمئن باشید که پاداشی خوب نصیب شما خواهد شد.
نتیجه
فروش رودررو، فروش از طریق تلفن، فروش اینترنتی، فروش پستی و ایمیل مارکتینگ جزو 5 تکنیک کلیدی فروش هستند. شناسایی روشهای کلیدی فروش و داشتن این مهارتها به این میماند که برای زندگی سادهتر بلیت طلایی داشته باشید. با به کارگیری هر کدام از این روشها میتوانید بخش فروش کسب و کارتان را متحول کنید.