بازاریابی چیست؟ آیا کسب و کارها به بازاریابی نیاز دارند؟

بسیاری از مردم در مورد اصطلاح بازاریابی اشتباه کرده، آن را معادل فروش و یا تبلیغات تجاری می‌دانند. اما جالب است بدانید فروش بخش کوچکی از عملیات بازاریابی است.

چنانچه کل بازاریابی را به کوه یخی تشبیه کنیم، فروش بخش کوچک بالایی آن است و حدود 90 درصد مابقی در زیر آب مخفی است. فروش فقط جزیی از بازاریابی است و مهمترین آن نیست.

در بين فعاليت‌هاي مختلف كسب و كار، بيش از همه بازاريابي با مشتري سر و كار دارد. ساده‌ترين تعريف در يك جمله مي‌تواند اينگونه باشد:

بازاريابي، مديريت رابطه سودآور با مشتري است

هدف دوگانه بازاريابي، جذب مشتريان جديد با ارائه ارزش بالاتر و حفظ مشتريان فعلي به وسيله جلب رضايت آن‌ها است.

اهداف بازاریابی

بازاريابي تنها تبليغ كردن و فروش نیست. ما هر روزه با پيام‌هاي بازرگاني تلويزيوني، نامه‌هاي پستی، آگهي‌هاي تبليغاتي در روزنامه‌ها و اينترنت بمباران می‌شويم؛ بنابراين فروش و تبليغات تنها قسمت نمايان روش‌هاي بازاريابي است كه همچون يك قطعه يخ شناور، نيمه نمايان آن بسيار كمتر از كل آن می‌باشد.

امروزه، بازاريابی را نبايد همچون گذشته معادل فروش در نظر گرفت كه شامل معرفي و فروش بود، بلكه بازاريابي به معني برآورده كردن نيازهاي مشتري مي‌باشد.

اگر بازارياب خوب عمل كند و نيازهاي مشتري را به درستي تشخيص دهد، محصولي با ارزش بالا و قيمت مناسب توليد و به خوبي توزيع شود و به شكلي موثر معرفي گردد، به سادگي به فروش می‌رسد.

در واقع، آنطور كه پدر مديريت يعني پيتر دراكر مي‌گويد:

هدف بازاريابي اين است كه فروش را به كاري غير ضروري تبدیل کند. 

فروش و تبليغات، تنها بخشي از مجموعه‌اي بزرگتر با نام آميخته بازاريابي است. آميخته بازاريابي، مجموعه‌اي از ابزارهاست كه براي راضي كردن و ايجاد رابطه با مشتري به كار مي‌رود.

در تعريفي جامع‌تر، بازاريابي فرايندي اجتماعي و مديريتي است كه به وسيله آن، هر فرد نيازها و خواسته‌هاي خود را از طريق تبادل ارزش با ديگران برآورده مي‌سازد.

آموزش اصول بازاریابی

به زباني ساده‌تر، بازاريابي شامل ايجاد رابطه‌اي تبادلي و پر ارزش با مشتري است. بنابراين، ما بازاريابي را بدين صورت تعريف مي كنيم: 

بازاريابي فرايندي است كه در آن شركت براي مشتري ارزش ايجاد كرده و رابطه مستحكمي با او برقرار كند تا بتواند در عوض از مشتري ارزش دريافت كند.

بازاریابی عبارت است از همه فعالیت‌هایی که در راستای رشد کسب و کار و به منظور ایجاد روابط دائمی و سود آور با مشتریان انجام می‌شود. اهداف سنتی بازاریابی، دستیابی به فروش سالم از طریق تبلیغات، توسعه برند و سایر فعالیت‌ها است.

با اجرای اصولی ساده فروشت را افزایش بده

 

اهداف بلند مدت بازاریابی این است که به طور فزاینده‌ای برای تعداد بیشتری از مشتریان، مفید و ارزشمند باشیم تا موفقیت آتی سازمان تضمین شود. به منظور دستیابی به موفقیت مجموعه، باید هم فروش کوتاه مدت و هم توسعه بلند مدت ارزش‌ها مدنظر قرار گیرد.

برنامه بازاریابی و تبلیغات ترکیب مناسبی از محصولات، خدمات، قیمت‌ها، اقدامات ترویجی، برند سازی، فروش و توزیع است که فروش فوری ایجاد کرده و به شما کمک می‌کند به مرور رشد کنید. وقتی فروش سودآور و تقاضای کافی داشته باشید و با نرخ مناسبی رشد کنید، یعنی به ترکیب مناسب دست یافته‌اید.

انواع روشهای بازاریابی

تعریف بازاریابی از دیدگاه برخی از مدیران

بازاریابی، علم و هنر کشف، خلق و تولید ارزش برای ایجاد رضایت در بازار هدف با تمرکز بر سودآفرینی است. بازاریابی نیازها و خواسته‌های تحقق نیافته را شناسایی می‌کند.

فیلیپ کاتلر

بازاریابی یعنی فراهم آوردن شرایطی که مشتری با تجربه‌ی آن مجاب به برقراری ارتباط شخصی می‌شود و تمایل دارد که این تجربه‌ی خوشایند را با دیگران به اشتراک بگذارد.

سُل کُلت

بازاریابی به خشنود کردن مصرف کننده، مشتری یا کاربر با ایجاد کسب منفعت یا دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خلاصه می‌شود.

استیو دیکستاین

بازاریابی یعنی روند برقراری ارتباطات موثر با خریداران احتمالی و مشتریان به شیوه‌ای که به توسعه‌ی سودمند و ارتقای محصولات و خدمات منتهی شود.

کریس گَرِت

بازاریابی باید مبتنی بر راه‌های ارتباطی مختلف، داده‌‌محوری و مشتری مداری  باشد. در این صورت به نتایج قابل سنجشی در بازار در سطح کلان می‌رسیم؛ به علایق و نیازهای مشتریان و کسب‌وکار نیز پاسخ داده می‌شود.

سو جِرمانیان

همانطور که از تعاریف مختلف برمی‌آید بازاریابی روشی غیر مستقیم برای جذب مشتری است. در واقع در بازاریابی هدف خلق ارزش برای مشتری است به گونه‌ای که مشتریان به خاطر ارزش یک محصول یا خدمات راغب به استفاده از آن می‌شوند.

آمیخته بازاریابی 4p در بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی 4p در بازاریابی چیست

محصول(Product)

مهمترین چیزی که قرار است بازاریابی برای آن صورت گیرد محصول است و در واقع بازاریابی در کنار ارائه یک محصول/خدمت معنا پیدا میکند. در معرفی محصول/خدمت باید نیاز کاربران مورد توجه قرار گیرد و در واقع منفعتی که برای مشتریان ایجاد می کنید ملاک ارزیابی است.

قیمت(Price)

استراتژی قیمت گذاری یکی دیگر از اصول مهم در بازاریابی است که اگر به درستی انجام نشود ضرر مالی به همراه دارد. شما باید بررسی کنید و ببینید که قدرت خرید مشتریان هدف شما چقدر است؟

محصول شما با چه قیمتی می تواند به بازار عرضه شود؟ رقبایتان چگونه قیمت گذاری کرده اند؟ آیا جایگزینی برای محصول شما وجود دارد؟ محصولات جدید است یا خیر؟ چه حاشیه سودی در نظر گرفته‌اید؟

چطور قیمت گذاری کنیم؟

مکان(Place)

مکان در بازاریابی جایی است که محصول شما در آن ارائه می شود. این مکان می تواند فیزیکی و مثل یک مغازه یا فروشگاه باشد و یا در فضای اینترنت مثل یک سایت یا صفحه اینستاگرامتان باشد.

ترویج(Promotion)

شامل کلیه روش های بازاریابی و ارتباطاتی است که مزایای محصول/خدمات شما را نشان میدهد.

در واقع ترویج شامل روش های تبلیغاتی است که تیم بازاریابی‌تان برای افزایش آگاهی و علاقه در کاربران نسبت به محصولات به کار میگیرد. تبلیغات در شبکه های اجتماعی و سایر بسترها در این مرحله انجام می شود.

برخی از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی فقط برای کسب و کارهای بزرگ است. اما در واقع بازاریابی مستقل از ابعاد سازمان است و همه شرکت‌ها برای شناخته شدن نیاز به بازاریابی و تبلیغات دارند.

بنابراین بازاریابی را باید به عنوان یکی از اجزاء مهم در کسب و کارتان در نظر بگیرید و بودجه و برنامه خاصی به آن اختصاص دهید.

اگر برای بازاریابی کسب و کارتان نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *