راز فروش بیشتر: درگیر کردن احساسات مشتریان

نقش احساسات در افزایش فروش

اکثر افراد فکر می‌کنند که تنها داشتن تخصص برای ایجاد یک کسب و کار کافی است و همین که بلد باشند کاری را انجام دهند می‌توانند کار را شروع کنند بدون اینکه چیزی از اصول کسب و کار بدانند. وقتی چنین فردی بدون دانش کسب و کار وارد یک بیزینس می‌شود ابتدا ممکن است که بواسطه آشنایان و اطرافیان فروش نسبی داشته باشد.

اما این روند تا یک جایی ادامه دارد و بسیاری از آنها در یک نقطه ثابت می‌مانند و حتی به جذب پرسنل هم نمی‌رسند زیرا علم بازاریابی و فروش را دارند و به صورت سنتی کار می‌کنند.

رعایت نکردن اصول کسب و کار باعث می‌شود که طول عمر این کسب و کارها کمتر از 10 سال باشد و منجر به ورشکستگی آنها می‌شود.

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که به روش سنتی به کار ادامه میدهند و خودشان و فرزندانشان همواره در یک سطح ثابتی از درآمد در بازار مشغول فعالیت هستند و رشد ندارند. در کار با چنین مجموعه‌هایی بارها مشاهده شده است اطلاعات دقیقی از ورودی‌ها و خروجی‌ها وجود ندارد و نمیتوان تحلیل دقیقی از میزان سود و زیان مجموعه داشت.

چنین مجموعه‌هایی معمولا از مشکلات حسابداری، مشکلات انبارداری، مدیریت پرسنل، مغایرت گیری و … رنج میبرند.

تویوتا در مقطعی به عنوان بدترین شرکت خودروسازی فعالیت میکرد. این شرکت نیز به صورت موروثی و بین خانواده دست به دست شد. شکایت‌های این شرکت خودرو سازی به قدری زیاد بود که مدیر عامل آن به صورت جدی به فکر بازنگری روند کار افتاد. او به فکر تغییرات جدی در کسب و کارش افتاد. تویوتا با هدف ارائه بهترین ماشین دنیا از بهترین مشاوران ژاپن درخواست کمک کرد.

امروزه شاهد هستیم که خودروهای تویوتا به عنوان یکی از خودروهای محبوب در دنیا شناخته می‌شوند.

tqm ایزو مدیریت کیفیت جامع

تویوتا و ژاپن به عنوان TQM(total quality management) شناخته می‌شوند. مفهوم بهبود مستمر را ادوارد دمینگ خلق کرد. بهبود مستمر یعنی هر کاری که انجام میدهید را بررسی و به صورت پیوسته برای بهتر انجام دادن و بهبود آن تلاش کنید.

ژاپنی‌ها معتقدند که یک کسب و کار سه وجه دارد:

کیفیت: یعنی محصولات/خدمات در بالاترین سطح کیفیت ارائه شوند. کیفیت بر اساس نیاز مشتری. مثلا در یک سوپر مارکت نیاز مشتری این است در بدو ورود سلام گرمی صورت گیرد، محصولات مرتب چیده باشد و در انتها هنگام تسویه حساب معطل نشود. در سوپر مارکت مشتری به دنبال تشریفات نیست. بنابراین کیفیت باید بر اساس نیاز مشتری تعریف شود.

تفکر مدیر: مدیری رشد میکند که به دنبال رشد، سلامت و افزایش بهره وری باشد. مدیرانی هستند که هم اکنون فقط به دنبال افزایش سود هستند و به کیفیت خدمات/محصولات توجهی ندارند. قطعا چنین مجموعه‌هایی رشد چندانی را تجربه نمی‌کنند.

جامع بودن: یعنی همه افراد در پیشرفت سازمان خودشان را دخیل بدانند. در واقع در این بخش تمرکز روی مدیریت کارکنان است.

هر وقت جایی گفتیم ای کاش! عجب! اگر اینطور باشد! و … اینجا جایی است که میتوانیم یک خدمت جدید ارائه دهیم.

سه فروشگاه را در نظر بگیرید که خدمات یکسانی را ارائه میدهند. شما از کدام فروشگاه خرید می‌کنید؟

85% دلیل خرید مردم ارتباطات است. آدم‌ها جایی خرید می‌کنند که احساس خوبی داشته باشند. در مواردی حتی با اختلاف جزئی در قیمت آدم‌ها احساس خوب را به جای قیمت ترجیح میدهند.  15% دیگر به 4p مربوط می‌شود.

ارتباطات و نقش آن در موفقیت

انسان‌ها با احساس خرید می‌کنند با منطق خریدهایشان را توجیه می‌کنند.

4p چیست؟

4p که تحت عنوان آمیزه بازاریابی نیز شناخته می‌شود کمک می‌کند تا مشتریان سمت شما جذب شوند و از شما خرید کنند.

(Price) قیمت: برای قیمت گذاری باید رقبایتان را تحلیل کنید و قیمت گذاری را به صورت رقابتی بگذارید.

(Place) مکان و روش‌های تولیدی: مکانی که در آن محصولات/خدماتتان را ارائه میدهید.

(Product) محصول: میتواند یک ابزار برای متمایز شدن باشد. اگر شما محصولاتی ارائه میدهید که در بازار از آنها وجود ندارد و شما تنها ارائه دهنده آن هستید میتوانید به عنوان یک بعد رقابتی در بازار روی آن مانور دهید.

(Promotion) ارتقاء: انواع ابزارهای تبلیغاتی است که شامل بازاریابی، خبرسازی و .. می‌باشد تا با استفاده از آنها بیشتر شناخته شوید.

4p آمیخته-بازاریابی-چیست

آیا میدانید دلیل خریدتان از فروشگاه‌های مختلف چیست؟

همین حالا به انتخاب‌های خودتان نگاه کنید. با نگاهی به بسیاری از خریدهایتان متوجه می‌شوید که دلیل خرید شما احساس خوبی است که از مراجعه به آن مکان داشته‌اید.

یک مدیر باید همواره به دنبال بهبود مستمر باشد. زمانیکه مشتریان درباره محصولات/خدمات شکایت می‌کنند باید با جان و دل پذیرای پیشنهادات و انتقادات باشید و برای حل آنها به دنبال راهکار بگردید.

نظرسنجی از مشتریان یکی از راه‌های بسیار مناسب برای تشخیص مشکلات از دید مشتریان است. تفاوت دیدگاه بین مدیران و مشتریان وجود دارد. شما باید از نگاه مشتری کسب و کارتان را ببینید و به نیازهای مشتریان پاسخ مناسب بدهید.

بازخورد صبحانه قهرمانان است.

پیتر دراکر-پدر علم مدیریت

یعنی اگر به دنبال رشد هستید باید بهبود مستمر را سرلوحه قرار دهید و همواره بازخورد بگیرید. ایزو برگرفته از مفهوم بهبود مستمر ادوارد دمینگ است.

بهبود مستمر

همیشه منافع جمع بر منافع فردی حاکم است. بنابراین ببیند که بیشتر افراد به دنبال چه چیزی هستند و خدمات/محصولاتتان را به سمت تامین نیاز مشتریان پیش ببرید.

احساسات نقش تعیین کننده در خرید افراد دارد به طوری که بیش از 85٪ دلیل خرید افراد به خاطر احساس آنهاست. بنابراین برای فروش بیشتر باید روی درگیر کردن احساسات مشتریانتان کار کنید.

اگر برای تعیین استراتژی در کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *