استخدام کارمند شایسته یکی از مهمترین اقداماتی که برای سازمانتان میتوانید انجام دهید. در واقع این کارمندان هستند که میتوانند سازمان شما را رشد دهند و سطح عملکرد سازمان را ارتقا دهند.
برای اینکه چنین کارمندانی استخدام کنید باید با انواع استراتژی استخدام آشنایی داشته باشید و بر مبنای اصول درست استخدام کارمندانی شایسته جذب کنید.
روش های نوین جذب و استخدام چیست؟
به دلیل تغییرات گسترده در صنعت منابع انسانی و پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در فرهنگهای کاری روش های انتخاب کارمندان دستخوش تغییرات فراوان شده است. برخی از رایجترین روشهای استخدام کارکنان عبارتند از:
۱. استخدام با استفاده از پلتفرم رسانههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی مثلLinkedIn، Facebook، و Twitter ابزارهای قوی برای جذب و استخدام نیروی کار میباشند. در ایران شبکه لینکدین به عنوان یکی از پلتفرمهایی است که بین صاحبین کسب و کار با استقبال مواجه شده است و افراد اطلاعات و فرصتهای شغلی را در آن به اشتراک میگذارند.
2. کار کردن در فضای مشترک و بررسی محیطی: برخی از شرکتها در فرآیند جذب و استخدام از این روش استفاده میکنند و به یک فرد اجازه میدهند تا در محیط کاری به صورت موقت مشغول فعالیت شود و با کارمندان و محیط کاری تعامل داشته باشد تا از این طریق ارزیابی را انجام دهند.
3. استخدام چند مرحلهای: با توجه به اهمیت بحث استخدام، بعضی شرکتها از استخدام چند مرحلهای برای گزینش استفاده میکنند. یعنی چند مرحله مصاحبه برگزار میکنند و با تمرکز روی مهارتها، شخصیت و تجربه افراد آنها را گزینش میکنند.
4. تمرکز روی جذابیت از منظر کارفرما: شرکتهایی هم هستند که تمرکزشان را روی استخدام نیروهای جوان گذاشتهاند. مشارکت در اهداف اجتماعی و محیط کاری راحت و انعطافپذیر، جزء عواملی هستند که متقاضیان جدید را میتواند جلب کند.
5. انتخاب از طریق هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی (AI) در فرآیند جستجو و بازیابی رزومهها میتواند به شرکتها در یافتن متقاضیان مناسب با توجه به مهارتها و تجربیات مورد نیاز کمک کند. سیستمهای AI میتوانند متناسب با شغل، رزومهها را ارزیابی کنند و متقاضیان مناسب را انتخاب کنند.
این روشها تنها چند نمونه از رویکردهای نوین جذب و استخدام هستند که برخی شرکتها در حال حاضر از آنها استفاده میکنند. همیشه باید توجه داشت که هر سازمان بسته به نوع فعالیتها و نیازها، روشهای مناسبی را برای جذب و استخدام نیروی کار خود انتخاب کند.
6 گام اصلی در فرآیند استخدام پرسنل
1. فرم و آزمون استخدام: آزمونهای استخدامی معمولا برای سازمانهای دولتی یا بزرگ خصوصی برگزار میشود و افراد زیادی در این مرحله فیلتر میشوند. در شرکتهای کوچک معمولا از فرم استخدام استفاده میشود که شامل اطلاعات فردی، سابقه افراد و مهارتهای کارجو است.
2. تستهای شخصیت شناسی: بعد از اینکه کارجو مراحل اولیه استخدام را پشت سر گذاشت، تستهای شخصیت شناسی استفاده میشوند تا بررسی کنند که آیا فرد برای آن موقعیت شغلی مناسب است یا خیر.
3. مصاحبه تلفنی: در این روش، مصاحبه با متقاضیان از طریق تماس تلفنی صورت میگیرد. این روش برای نخستین مرحله از ارزیابی کاربرد دارد و صلاحیت متقاضی برای ورود به مرحله بعد تعیین میشود. ما در بازاریابی پاشا برای فیلتر اولیه متقاضیان کار از این روش استفاده میکنیم.
4. مصاحبه گروهی: این روش شامل مصاحبه گروهی با چندین متقاضی بهطور همزمان است. این روش به کارفرما برای بررسی توانایی متقاضی در همکاری با دیگران و مهارتهای اجتماعی کمک میکند.
5. مصاحبه حضوری: مصاحبه حضوری یکی از روشهای استخدام سنتی است که در آن کارفرما یا نمایندهای از سازمان با متقاضیان شغل مصاحبه میکند. در این نوع مصاحبه مسائل مختلفی از جمله مهارتهای تخصصی، ویژگیهای شخصیتی و تجربیات قبلی متقاضی مورد بررسی قرار میگیرد.
6. استعلام سابقه فعالیت متقاضی: از متقاضی بخواهید که شماره تماس همکاران یا مدیر سابق خود را در اختیار شما قرار دهد. اگر سابقه فعالیت ندارد شماره تماس افراد معتمد یا بازاری که بتوانند آن فرد را تایید کنند بگیرید. درباره روحیات کار تیمی، ویژگیهای شخصیتی و نوع کار کردنشان بپرسید.
روش های اجرایی جذب و استخدام پرسنل
شیوه های نوین استخدام بسته به نوع سازمان و نیازهای آن متفاوت خواهد بود. در ادامه، چند روش اجرایی جذب و استخدام معمول در سازمانها ذکر شده است:
۱. انتشار آگهی در روزنامه و مجله: در گذشته انتشار آگهیهای شغلی اغلب در روزنامه و مجله بود اما امروزه بیشتر در سایتهای استخدامی و شبکههای اجتماعی فرصتهای شغلی به اشتراک گذاشته میشود.
۲. استفاده از سایتهای استخدامی و شبکههای اجتماعی: این روش جزو متداول ترین روش های استخدام نیرو است. سایتهای معتبر استخدامی همچون ای-استخدام، جابینجا، ایران تلنت و … جزو سایتهای شناخته شده برای ثبت آگهی شغلی و جذب پرسنل هستند.
تجربه ما از انتشار آگهی در سایتهای مختلف نشان داده که سایت دیوار نیز برای درج آگهی استخدام در شهرهای کوچک، و برای شهرهای بزرگ نیز ای-استخدام برای ردههایی شغلی که ما به دنبال آن بودیم، مناسب بودند. برای هر شهر ممکن است این تجربه متفاوت باشد.
همچنین شبکههای اجتماعی تلگرام، لینکدین و اینستاگرام در کانالهای مختلف شهرهای متفاوت فرصتهای شغلی را به اشتراک میگذارند. این بسترها بیشتر در معرض عموم هستند و شانس دیده شدن آگهی را افزایش میدهند.
۳. همکاری با آژانسهای استخدام: در هر شهری مراکزی برای کاریابی وجود دارد که متقاضیان برای کار و کارفرمایان برای پیدا کردن کارمند به هم معرفی میشوند.
۴. رویدادهای استخدامی: رویدادهای استخدامی جزو روشهای جدید استخدام هستند و شرکتها از این فرصت برای جذب پرسنل استفاده میکنند و فرصت خوبی برای معرفی کارفرما و کارجو به هم است.
5. معرفی توسط همکاران: میتوانید از همکاران مجموعه بخواهید که اگر فرد مناسبی در اطراف خود دارند یا میشناسند را به مجموعه معرفی کنند.
6. مراجعه به دانشگاهها و مراکز آموزشی: در برخی روش های استخدام نیرو سازمانها همکاری با دانشگاهها و مراکز آموزشی را بهعنوان راهی برای جذب خود اعلام میکنند. میتوانید به مراکز علمی و دانشگاهها برای جذب کارمندان جدید مراجعه کنید و در فیلد مورد نظرتان پرسنل تازه کار دانشگاهی بیابید.
7. جذب از طریق کارآموزی: برخی سازمانها برنامههایی برای جذب کارمندان از طریق یک دوره کارآموزی دارند. در این روش معمولا افراد تجربه خاصی در آن حوزه ندارند و یک دوره کارآموزی پشت سر میگذارند. در این دوره ویژگیهای شخصیتی، کار تیمی، دانش و قدرت یادگیری مورد بررسی قرار میگیرد و در صورتی که از نظر کارفرما ویژگیهای لازم را داشتند جذب خواهند شد.
اصولی ساده که باعث میشه کارمندانت با جان و دل کار کنند
چطور کارمندان مناسب در کسب و کار را انتخاب کنیم؟
انتخاب کارمندان مناسب برای کسب و کار بسیار مهم و تأثیرگذار است و میتواند به رشد و موفقیت سازمان کمک کند. برای انتخاب کارمندان، مراحل زیر طی میشود:
تعیین نیازها و شغل خالی
ابتدا نیازهای و شغلهای خالی کسب و کار خود را مشخص کنید. با توجه به وضعیت فعلی، نیازهای تیم و مجموعه و تعیین صلاحیتهای مورد نیاز برای شغل مورد نظر اقدام کنید.
طراحی آگهی استخدامی جذاب
آگهی استخدامی جذاب و دقیق که شامل جزئیات شغلی و نیازمندیهای شغلی مورد نظر است را طراحی کنید. اگر امکانات شغلی و حقوق قابل توجهی پرداخت میکنید آن را در آگهی ذکر کنید. این آگهی را در منابع استخدامی مختلف منتشر کنید.
بررسی رزومهها و مشاهده پروفایلها
رزومهها و پروفایلهای اجتماعی متقاضیان را مورد بررسی قرار دهید. به تجربیات، مهارتها، تحصیلات و تجربیات شغلی آنها توجه کنید.
مصاحبه
متقاضیانی که از فیلتر بررسی اولیه فرم استخدام و مصاحبه تلفنی رد شدهاند و به مرحله بعدی رسیدهاند را به مصاحبه دعوت کنید. مصاحبهها برای ارزیابی مهارتها، شخصیت، توانمندیها و تطابق با فرهنگ سازمان است.
ارزیابی تکنیکی و عملی
برخی از شغلها نیازمند ارزیابی تکنیکی و عملی هستند. در این صورت، تستها و ارزیابیهای عملی را برگزار کنید.
بررسی پیشینه شغلی
سابقه کاری فرد را از معرفین که معرفی کرده است بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که شخص مناسبی را انتخاب میکنید.
تصمیمگیری
پس از بررسی و ارزیابی همه متقاضیان، تصمیم به انتخاب کارمندان مناسب بگیرید.
اعلام نتیجه
به تمام متقاضیان نتیجه انتخاب را اعلام کنید و قرارداد استخدام را با کارمندان جدید امضا کنید.
آموزشهای اولیه
به کارمندان جدید آموزشهای اولیه و معرفی به محیط کاری را انجام دهید. هر محیط کاری ممکن است که قواعد و چهارچوبهای خاصی داشته باشد و باید به افراد جدید معرفی شود. میتوانید این شرایط را در قالب آیین نامه و منشور اخلاقی در اختیار کارمندان قرار دهید.
روش های استخدام بهترین کارمندان بیان شدند. پایداری و موفقیت سازمان بهمنزله استخدام کارمندان مناسب و متخصص است. ممکن است بعضی از کارمندان جدید برای سازگاری با محیط کاری جدید به زمان نیاز داشته باشند. طبق استراتژی بهینه استخدام اگر کارمندی شرایط مناسب را دارد به او و خودتان زمان بدهید تا به درک متقابل از هم برسید.
همچنین بعضی از کارمندان ممکن است به لحاظ تجربه و دانش در سطح مورد انتظار شما نباشند اما ویژگیهای خوبی داشته باشند. زمینه را برای آموزش این افراد فراهم کنید و به آنها فرصت بدهید تا همراه رشد خودشان سازمان را نیز رشد دهند. در روش های نوین استخدام هزینههایی را برای آموزش پرسنل در نظر میگیرند و کارمندان دورههای آموزشی پشت سر میگذارند.
اگر برای استخدام پرسنل نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.