چگونه محیطی عالی برای کارکنان بسازیم؟

تقریبا مدیران همه شرکت‌ها می‌گویند:«نیروی انسانی مهم‌ترین منبعی است که ما داریم.» ولی فقط شرکت‌های کمی با نیروهای‌شان طوری برخورد می‌کنند که گویا آنها را باور دارند. اما در عمل موارد زیادی مشاهده می‌شود که آنها به کارکنانشان احترام نمی‌گذارند یا اعتماد ندارند و در واقع فقط شعار می‌دهند.

حقیقت این است که کارکنان با مغزشان کار می‌کنند و باید شرایط را طوری فراهم کنیم که بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. باید به دنبال راه‌هایی باشیم که حس وفاداری، رقابت جویی و عزت نفس را در کارمندان کلیدی افزایش دهیم.

چطور محیط عالی برای کارمندان بسازیم

راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در کارمندان وجود دارد که لازم است مدیران نسبت به آنها آگاه باشند و در مجموعه خود آن را اجرا نمایند. برخی از این موارد را در ادامه ذکر میکنیم:

حس شایستگی در کارمندان به وجود آورید

کلید دستیابی به انگیزه، لذت و داشتن تصویر ذهنی مثبت از خود و داشتن سطح خاصی از احساس شایستگی فردی است. بهترین تعریفی که برای احساس شایستگی وجود دارد این است: میزان علاقه‌ای که به خود دارید. هر چه بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید در هر زمینه‌ای بهتر عمل خواهید کرد.

بنابراین باید این حس را در کارمندانتان تقویت کنید. درست است که کارمند موظف است که کارهایی که به او محول می‌شود را به درستی انجام دهد اما بهتر است که گاهی به خاطر این مسئولیت از او قدردانی کنید. این کار باعث می‌شود تا احساس دیده شدن داشته باشد و برای ادامه کار انگیزه بیشتری در او ایجاد خواهد شد.

اگر کارمندانتان ایده پردازان خوبی هستند حتما از ایده‌هایشان در راستای رشد استفاده کنید و از آنها به خاطر ایده‌هایشان تمجید و قدردانی کنید. این قدرانی می‌تواند در قالب یک هدیه نیز باشد تا هم ارزش معنوی و هم ارزش مادی را نشان دهد.

ترس را کنار بزنید

رمز ایجاد محیطی با سطح اعتماد بالا چیست؟ کنار زدن ترس!
نقطه مقابل احساس شایستگی، احساس ترس، عدم امنیت، به درد نخوردن، زیر دست بودن و ارتباط ضعیف انسانی است. ترس و شک همیشه بزرگ ترین دشمنان خوشبختی و عملکرد خوب انسان هستند. ترس از شکست باعث شک نسبت به خود و در نتیجه عقب ماندن دائمی، خستگی و فروش کمتر می‌شود.

بنابراین اگر برای انجام کاری در کارمندانتان نشانه ای از ترس را پیدا کردید، به آنها کمک کنید. به آنها درباره شرایطی که دارند توضیح بدهید، ابهام را از بین ببرید و روابطتان را بهبود دهید.

نیاز‌های اصلی کارکنان را برطرف کنید

هر فردی در دنیای کاری‌اش سه نیاز عمده دارد که عبارتند از: وابستگی، استقلال و وابستگی متقابل.

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی‌اند و اغلب افراد وقتی احساس شادی دارند که در محیطی شاد، هماهنگ و فعال در کنار دیگران کار می‌کنند.

راهکارهای ایجاد انگیزه در پرسنل

برای اینکه به این سه نیاز در محیط کاری پاسخ دهید لازم است تا با دقت به حرفهای کارکنان گوش دهید. این گوش دادن به معنای این نیست که همه خواسته‌های آنها را انجام دهید، بلکه گاهی فقط باید در نقش یک شنونده ظاهر شوید و به صحبت‌های کارمندانتان گوش دهید.

به سوالات کارمندانتان پاسخ دهید و اگر ابهامی وجود دارد که باعث ایجاد سوتفاهم می‌شود آن را برطرف کنید. این به معنای جواب پس دادن به کارمندان نیست و شما به عنوان یک مدیر باید بین این دو مسئله تمایز قائل شوید.

در مواجه با کارمندان منعطف باشید. البته این انعطاف نیز حدودی دارد و نباید جایگاه شما را به عنوان مدیر تضعیف کند. با رعایت این موارد می‌توانید به سه نیاز وابستگی، استقلال و وابستگی متقابل پاسخ دهید.

محیطی عالی برای کار کردن بسازید

نگهداری کارکنان یکی از عوامل حیاتی موفقیت تجاری در بازار امروز است. وظیفه شما ساختن محیطی سرشار از اعتماد است که در آن افراد نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند و کارمندان با جان و دل کار کنند.

دیگران را به خاطر اشتباه یا انجام دادن نادرست کارها محکوم نکنید بلکه به دنبال عواملی که باعث ایجاد این اشتباه شدند باشید و آنها را از بین ببرید. محیطی بسازید که ترس از شکست و عدم قبول توسط دیگران در شرایط کاری وجود نداشته باشند.

به اشتباهات بدون غرض اجازه وقوع بدهید

کلید ساختن محیطی سرشار از اعتماد این است که اجازه دهید افراد بدون اینکه احساس بدی پیدا کنند یا از آنها انتقادی گردد یا احساس ناکارآمدی کنند، مرتکب اشتباهات صادقانه گردند. وقتی فردی مرتکب اشتباه شد بگویید:« خوب، از اینجا چه کار می‌توانیم انجام دهیم که این اشتباه تکرار نشود؟ مرحله بعدی چیست؟ چرا کار را با فلان روش انجام ندهیم؟»

به دیگران کمک کنید بیاموزند و رشد کنند

آموزش پرسنل یکی از برنامه‌هایی است که باید به صورت مداوم برای کارمندانتان در نظر بگیرید. این آموزش می‌تواند توسط مدیر کسب و کار یا در خارج از مجموعه انجام شود. کارکنان را ترغیب کنید تا هرچه می‌توانند یاد بگیرند و هر زمان که ممکن بود آنها را تایید کرده یا به خاطر آنکه بار اول در کاری ریسک کرده‌اند به آن‌ها پاداش دهید.

آموزش پرسنل را جزو برنامه های همیشگی در کسب و کارتان تعریف کنید

پیوسته بر روی افراد تمرکز کنید

حقیقت این است که روحیه در یک سازمان از پایین به بالا به وجود نمی‌آید بلکه از بالا به طرف پایین سرازیر می‌شود. اگر بر روی افراد متمرکز شوید آنها می‌توانند بر کار و تجارت تمرکز کنند و به این ترتیب بالاترین سطح خلاقیت، انرژی مثبت، همکاری، تلاش و عادت  به کامل کردن کارها و گرفتن نتیج خوب را به دست می‌آورید.

برای افزایش بهره وری در سازمان باید محیط کاری مناسب را ایجاد کنید. ایجاد احساس شایستگی در کارمندان با تقدیر از عملکردشان، کنار گذاشتن ترس، برطرف کردن نیازهای اصلی کارکنان در محیط کاری، ایجاد محیطی عالی برای کار کردن، پذیرش اشتباه کارمندان، فراهم کردن زمینه‌های آموزش مداوم کارمندان و ایجاد روحیه در آنها جزو اقداماتی است که می‌تواند شرایط را برای کار کردن بهتر کارمندان فراهم کند.

منبع: تکنیک‌های سرپرستی و مدیریت فروش، برایان تریسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *