4 روش موثر برای افزایش رضایت شغلی

افزایش رضایت شغلی

عشق و علاقه به کار یکی از مهمترین معیارهای انتخاب شغل‌مان محسوب می‌شود. عشق و علاقه به کار باعث احساس رضایت شغلی، لذت بردن، مفید بودن و احساس خوب نسبت به خودمان می‌شود. همچنین در مقابل این جریان اگر فقط به کسب درآمد فکر کنیم هیچ گاه احساس لذت و رضایت شغلی را لمس نمی‌کنیم که نتیجتاً منجر به افسردگی، حال خوب نداشتن در زندگی شخصی و کاری می‌شود. افزایش رضایت شغلی مسئله‌ای است که نه تنها کارمندان، بلکه مدیران هم به دنبال آن هستند.

برای بسیاری از ما جای سوال است که وقتی قرار است بیشتر عمرمان را درگیر یک شغل باشیم چرا نباید با علاقه انتخابش کنیم و در طول انجامش با احساس عشق و لذت آن را انجام دهیم؟ ما در این مقاله قصد داریم عشق و علاقه به کار و رضایت شغلی را برای شما عزیزان بیان کنیم با ما همراه باشید.

این موضوع را با یک مثال برای شما مطرح می‌کنم: فرض کنید هر صبح برای رفتن به سرکار با کلی دردسر از خواب بیدار می‌شوید وقتی هم به کارتان می‌رسید اصلا انگیزه کار کردن ندارید به هر بهانه‌ای از کار فرار می‌کنید به اصطلاح «می‌پیچونید».

خوب باید بگویم وقتی در انجام کارتان کم می‌گذارید یعنی به هیچ وجه از کارتان لذت نمی‌برید چرا که افرادی که رضایت شغلی دارند نه تنها هیچ کدام از این رفتارها را نشان نمی‌دهند بلکه به شدت برای رفتن به محل کار و انجام کارشان لذت می‌برند و عاشق کارشان هستند. در حقیقت می‌توان افزایش رضایت شغلی را لذت بردن به کار و علاقه مند بودن به آن تعریف کرد.

مشکلات علاقه مند نبودن به کار

وقتی کارمان را دوست نداریم و آن را بدون اشتیاق و با بی‌میلی انجام می‌دهیم متاسفانه اثرات جبران ناپذیری در زندگی ما می‌گذارد.

1- خیلی زود خسته می‌شویم و به هیچ وجه از کارمان لذت نمی‌بریم.

2- مسلما وقتی از شغلمان لذت نبریم آن را درست انجام نمی‌دهیم و به مراتب مشکلات مالی ناشی از آن به دنبالمان می‌آید.

3- زود عصبانی می‌شویم با همکارانمان بدخلقی می‌کنیم و طبیعتا سایه عصبانیت در زندگی شخصیمان نیز خواهد افتاد.

عدم رضایت شغلی

4- امید به زندگی نداریم.

5- برنامه و هدفی برای زندگی نداریم. حتی اگر پردرآمدترین شغل دنیا را هم داشته باشید اما از کارتان لذت نبرید و حس خوب و انگیزه دهنده آن را دریافت نکنید واقعیت این است که شما کارتان را دوست ندارید.

مزایای داشتن رضایت شغلی

همانطور که رضایت نداشتن و علاقه نداشتن به کار مشکلات زیادی را برای‌مان در پی خواهد داشت، طبیعتا رضایت شغلی و علاقه به کار باعث به وجود آمدن اتفاق‌های خوب بسیاری در زندگی‌مان خواهد شد که می‌تواند برای رسیدن به موفقیت و کامیابی به شدت کمکمان کند.
۱_هر روز صبح یک روز نو و در واقع تولدی دوباره برای ماست روزمان را سرشار از عشق و انرژی آغاز خواهیم کرد.

۲_ احساس آرامش، حس خوب، حال خوب ، زندگی شادتر و زندگی در لحظه را از نزدیک تجربه میکنیم.

۳_ وقتی عاشق کارمان باشیم از فرصت‌ها برای پیشرفت استفاده می‌کنیم و هر روز در حال رشد و آموزش و آگاهی نسبت به کسب و کارمان هستیم.

۴_ با توجه به این توضیحات به مراتب افزایش حقوق و درآمد هم نصیب افرادی می‌شود که کارشان را درست، موثر و با عشق و علاقه انجام دهند.

چگونه رضایت شغلی‌مان را افزایش دهیم؟

به نکات مثبت شغل‌تان بیندیشید

به این فکر کنید که مزایای شغلی‌مان چیست؟ یعنی ببینیم مزایای شغلی ما نسبت به شغل‌های دیگر چه برتری دارد ؟ اگر شغلمان را تغییر دهیم باز هم درآمد شغل فعلی‌مان را خواهیم داشت؟ درجه آسانی این شغل نسبت به سایر شغل‌ها چقدر است؟ اگر این شغل را نداشتید چگونه زندگی خود و خانواده‌تان را پیش می‌بردید؟ همچنین سوال‌های دیگری می‌توانید از خودتان بپرسید. شک نکنید. این کار احساس شما را نسبت به شغلتان بهتر و رضایتان نسبت به کارتان را نیز افزایش می‌دهد.

ارتباط خوب با همکاران

همه ما بیشترین زمانمان در طول روز را با همکارانمان در محل کار سپری می‌کنیم. پس طبیعی است که باید از کنارشان بودن لذت ببریم چون در غیر اینصورت کار و محیط کار برایمان خسته کننده و آزاردهنده می‌شود. هرچه رابطه ما با همکارانمان بهتر باشد رضایت شغلی‌مان به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد ارتباط خوب با همکاران

تلاش برای ارتقای شغلی

زمانی که یک هدف را با تمام وجود دوست داشته باشیم تمام تلاشمان را می‌کنیم که در آن کار پیشرفت کنیم و تمام شوق و اشتیاقمان را برای انجام آن کار به کار می‌گیریم.

شما هم می‌توانید برای افزایش رضایت شغلی تان از این شیوه استفاده کنید. یعنی هدفی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید. بهترین هدف برای شما ارتقاء شغلیست. وقتی ارتقاء شغلی پیدا می‌کنید هم جایگاه اجتماعی‌تان بالا خواهد رفت و هم درآمدتان. در نتیجه رضایت شغلی‌تان هم معنای جدیدی پیدا می‌کند.

دور شدن از امواج منفی راهکاری موثر برای افزایش رضایت شغلی

تا می‌توانید باید از احساسات منفی دوروبرتان دوری کنید یعنی اجازه ندهید با شنیدن بعضی حرف‌ها بی انگیزه شوید و افکار منفی وجودتان را در بر بگیرد. هرگز اجازه ندهید با افکاری مثل غیر مفید بودن و مقایسه خود با دیگران بی‌عدالتی و غیره، حال خودتان را خراب کنید. یادتان باشد احساسات منفی نه تنها شما را به جایی نمی‌رساند بلکه هر روز و هر لحظه حالت آن را بدتر می‌کند. لطفا خودتان را از همه افکار منفی دور کنید.

جمع بندی: دوست عزیز اگر شما جزو دسته اول یعنی جز افرادی هستید که شغلت را دوست داری به شما تبریک می‌گویم ولی اگر جز دسته دوم یعنی افرادی که شغلشان را دوست ندارند ، از شما خواهش می‌کنم مطالب گفته شده را مجددا بخوانید و از خود سوال کنید!! چرا که با پاسخ دادن به سوالها و فکر کردن به شغل مورد علاقه خود، رضایت شغلی مورد نظرتان را به دست می‌آورید.

پرسشنامه انتخاب شغل را برای کمک به افرادی که هنوز نتوانستند شغل دلخواه خود را بیابند تهیه کرده‌ایم. در این فرم با طرح سوالات به شما کمک میکنیم که با توجه به علایقتان شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.


پرسشنامه انتخاب شغل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *