پرسشنامه انتخاب شغل

انتخاب شغل پروسه‌ای دشوار است و افراد زیادی وجود دارند که یا جویای کارند یا اینکه از شغلی که دارند ناراضی هستند. نارضایتی در کار نه تنها انرژی شما را تحلیل می‌برد بلکه بهره وری شما را کاهش می‌دهد.

در پرسشنامه انتخاب شغل ما سوالاتی را مطرح می‌کنیم که می‌تواند به شما برای انتخاب یا بازنگری در شغلتان کمک کند تا بتوانید انتخابی بر مبنای علایق و توانایی‌تان داشته باشید.

پرسشنامه انتخاب شغل برگرفته از کتاب “عامل ارزش‌ها” است که به افراد جویای کار یا حتی کسانی که صاحب شغلی هستند کمک می‌کند تا یک شغل را درست انتخاب یا اینکه بررسی کنند آیا در جای درستی مشغول به کار هستند یا خیر.

با استفاده از این پرسشنامه می‌توانید پی ببرید که شغل مناسب برای شما چیست؟ چه کاری است که باعث می‌شود شما عاشقانه و بدون اینکه درگیر مسائل مالی باشید، در آن مشغول به کار شوید.

چطور شغل مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟

پرسشنامه انتخاب شغل برای چه افرادی مناسب است؟

همه افرادی که جویای کار هستند می‌توانند از این پرسشنامه برای پیدا کردن شغل مناسب خودشان استفاده کنند. همچنین اگر شما مشغول فعالیت هستید می‌توانید بررسی کنید و ببینید آیا در جای مناسبی قرار دارید و علاقه‌مندیتان چیست.

اگر هنوز حس می‌کنید انگیزه ندارید این تمرین را با همین انتخاب از فهرست پنج تایی در بالا انجام دهید، تا جایی ادامه دهید که یک طرح خلاصه از آن چه به شما انگیزه می‌دهد، داشته باشید. بعضی از کارآفرینان چندین کسب و کار دارند، بنابراین نیازی نیست تصورتان را فقط به یک مورد محدود کنید.

“در هر مرحله میتوانید با استفاده از علامت + موارد بیشتر را اضافه کنید”

مرحله یک: بیش از همه دوست دارم چه کاری انجام دهم؟

دستورالعمل: فهرستی از تمام کارهایی که بیشتر دوست دارید انجام دهید، تهیه کنید. به این فکر نکنید آیا عملی هستند یا نه یا سعی نکنید راهی برای کسب درآمد از آنها پیدا کنید. این اقدامات مربوط به مراحل بعد هستند.

فقط به کارهایی که بیشتر از همه دوست دارید انجام دهید، فکر کنید. فعالیت‌های معمولی مثل گوش کردن به مشکل یک دوست، برنامه ریزی برای یک جشن، مرتب کردن یک کمد، توصیه مالی به یک دوست، دیدن یک مسابقه ورزشی یا بازی کردن با حیوان خانگی‌تان را هم در فهرست بنویسید.

هدف اولیه شما فکر کردن به شغل‌های بالقوه نیست، بلکه ارتباط برقرار کردن با مهمترین ارزش‌های‌تان و کارهاییست که بیش از همه برای‌تان ارزشمند هستند.

من دوست دارم...
مرحله دو: چگونه می‌توانم با کارهایی که دوست دارم، درآمد خوبی کسب کنم

برای هر فعالیت، سه روشی را که ممکن است کسی بابت آن به شما پول بدهد، در نظر بگیرید. اجازه دهید قوه خیال‌تان آزادانه حرکت کند، بدون اینکه نگران عملی بودن آن کسب و کار باشید. مثلا اگر دوست دارید با حیوان خانگی تان بازی کنید، می‌توانید به کارهایی از قبیل مراقبت از حیوانات خانگی یا به گردش بردن سگ‌ها وقتی صاحبانشان در تعطیلات هستند، فکر کنید. اگر به دیدن مسابقات ورزشی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به یک وبلاگ برای ارائه تفسیر بازی‌ها یا یک لیگ اینترنتی فوتبال مجازی فکر کنید. در این مرحله هدف شما این است که خلاقانه راه‌هایی در نظر بگیرید که با انجام کار مورد علاقه‌تان درآمد کسب کنید. کاری که دوست دارم انجام دهم/ شغل محتملی که از طریق آن کسب درآمد کنم.

شغل احتمالی ۱
شغل احتمالی 2
شغل احتمالی 3
 
مرحله سه: در نظر گرفتن احتمالات

کاری که دوست دارید انجام دهید «قدرت پایداری» دارد. شما انگیزه دارید هر روز تمام وقت آن کار را انجام دهید. بقیه چیزها فقط دوره‌ای می‌توانند انگیزه بخش باشند. مثلا شاید دوست داشته باشید به ساحل بروید، ولی نمی خواهید در ساحل زندگی کنید. شاید دوست داشته باشید در تعطیلات به سفر بروید، ولی لزوما نمی‌خواهید چند ماه از سال را در سفر باشید. شاید دوست داشته باشید بعد از شام با فرزندتان بازی کنید، ولی لزوما نمی‌خواهید کل روز را صرف بازی با بچه‌های دیگران کنید. بنابراین مرحله بعد این است که فهرستی را که در مرحله دو تهیه کرده‌اید، مجدد بررسی کنید. تصور کنید هر کدام از فعالیت‌های فهرست را به صورت یک شغل تمام وقت انجام میدهید. بعد، پنج شغلی را انتخاب کنید که شبیه کاری است که شما دوست دارید انجام دهید، به این فکر نکنید که چگونه می‌توانید این شغل را ایجاد کنید. فقط از خودتان بپرسید آیا با انجام این کار به صورت تمام وقت یا شاید نیمه وقت احساس رضایت می‌کنید یا نه. پنج شغلی که علاقه دارم:

مرحله چهار: هفت تا از مهمترین اقداماتی که باید انجام دهم چیست؟

از پنج شغلی که علاقه دارید، شغلی را که بیشتر از همه به شما انگیزه می‌دهد، انتخاب کنید. از خودتان بپرسید هفت تا از مهمترین اقداماتی که امروز می‌توانم برای رسیدن به این هدف انجام دهم چیست؟ هفت اقدام مهم:

نام و نام خانوادگی(ضروری)

با پر کردن فرم پرسشنامه انتخاب شغل احتمالا یک دید کلی نسبت به کارهایی که به آن علاقه دارید، پیدا کرده‌اید. برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را درباره شغل آینده‌تان بگیرید، می‌توانید از کمک ما در بازاریابی پاشا استفاده کنید. می توانید با شماره تلفن 09115704185 تماس بگیرید و درخواست مشاوره برای گرفتن بهترین تصمیم داشته باشید.