کسب و کارهای زیادی صرفا به دنبال افزایش فروش هستند و با روشهای سنتی این کار را انجام میدهند. اما برای رشد یک مجموعه و توسعه آن باید سیستم فروش ایجاد کنید و استراتژی فروش تنظیم کنید.
تعریف و پیاده سازی استراتژی فروش و بازاریابی برای موفقیت بخش فروش و بازاریابی در یک شرکت الزامی است.
برای ایجاد و توسعه پلن فروش میتوانید از مشاور بازاریابی و فروش بهره بگیرید. مشاور فروش و بازاریابی به شما برای توسعه و اجرای استراتژی فروش و بازاریابیتان کمک میکند.
نمونههایی از استراتژیهای فروش و بازاریابی عبارتند از اجرای تبلیغات در مناسبتها، برنامههای تلویزیونی، شبکههای اجتماعی و …. .
شرکتهای مشاوره بازاریابی و فروش یا خودشان کار بازاریابی را انجام میدهند یا برای توسعه یا اصلاح روشهای بازاریابی و فروش به عنوان مشاور در کنار شما هستند و راهکار ارائه میدهند.
مشاوران فروش و بازاریابی چطور به افزایش فروش کمک میکنند؟
هدفی که یک مشاور فروش به دنبال آن است افزایش فروش محصولات/خدمات یک شرکت است. هر شرکتی چالشها و مسیر منحصر به فردی برای فروش دارد و نمیتوان یک نسخه را برای همه کسب و کارها پیچید.
مشاور بازاریابی حرفهای با توجه به نوع کسب و کار راهکاری که به رشد و توسعه آن کمک میکند ارائه خواهد داد.
ممکن است یک راهکار به افزایش فروش در یک مجموعه کمک کند در حالی که در مجموعهای دیگر خوب نباشد و به آن صدمه بزند. بنابراین ارائه راهکار توسط مشاور باید با توجه به شرایط هر شرکت انجام شود.
برخی از اقداماتی که مشاوران فروش در برنامه فروش و بازاریابی انجام میدهند عبارتند از:
شناسایی نیاز بازار: مشاور فروش ابتدا تاکتیکهای بازاریابی فعلی را ارزیابی میکند و نیازهای بازار شما را شناسایی مینماید و با توجه به اهداف تجاری شما برنامه بازاریابی را تنظیم خواهد کرد.
تحلیل رقبا: بررسی و تحلیل عملکرد رقبا یکی دیگر از اقداماتی است که برای درست عمل کردن باید به آن توجه داشت.
شناخت اهداف مجموعه: شناسایی اهداف و چشم انداز سازمان و رسالتی که سازمان میخواهد آن را به انجام برساند کمک میکند تا برنامه بازاریابی و فروش متناسب با این اهداف تنظیم شود.
تحلیل نظرات مشتریان: رضایت مشتریان یکی دیگر از مواردی است که باید بررسی شود. درصد کمی از مشتریان ناراضی به شما مراجعه و نارضایتیهایشان را عنوان میکنند.
نظرسنجی از مشتریان به شما کمک میکند که نظرات مشتریانتان را بررسی کنید و مشکلات مجموعه را از دید مشتریان شناسایی و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.
افزایش وفاداری مشتریان: مشتریان چقدر به مجموعه شما وفادار هستند. میزان رضایت و وفاداری مشتریان باید بررسی و اندازه گیری شود و برای افزایش لویالیتی(وفاداری) مشتری برنامه مشخصی تعریف شود.
جهت دهی به تولید محتوا: تولید محتواهای مناسب با اهداف مجموعه برای سایت و شبکههای اجتماعی یکی دیگر از اقداماتی است که برای افزایش فروش و در پلن بازاریابیتان باید به آن توجه کنید.
شناسایی ابزارهای جدید: در حوزه فروش و بازاریابی ابزارها و تکنیکهای جدید باید به درستی شناسایی و در راستای پیشبرد اهداف سازمان مورد استفاده قرار بگیرند.
مشاوران بازاریابی و فروش به توسعه و بهبود استراتژیهای فروش در سازمان و ایجاد روابط قوی با مشتریان کمک میکنند و از این راه افزایش فروش و توسعه کسب و کارتان را رقم میزنند.
در جلسات مشاوره تلاش بر این است که راهکارهای ارائه شده به حفظ مشتریان و وفاداری آنها به برند شما منجر شود.
برخی از مسئولیتهای مشاور فروش
- شناسایی نیاز مشتریان و تعریف خدمات با توجه به نیازشان
- پیگیری عملکرد و نتایج پرسنل فروش و برنامه ریزی برای تحقق اهداف سازمان
- رصد کردن فعالیت رقبا
- توسعه استراتژیهای فروش سازمان
- شناسایی چالشها، فرصتها و نقاط ضعف و قوت سازمان و بهره گیری از آنها برای توسعه و پیشرفت سازمان
- آگاهی از آخرین تغییرات حوزه صنعت شما
روشهای افزایش فروش 2 تا 5 برابری
تفاوت مشاوره فروش و بازاریابی با نماینده فروش چیست؟
نماینده فروش در یک مجموعه استخدام میشود و محصولات/خدمات یک شرکت را به مشتریان میفروشد. اما مشاور فروش در استخدام شما نیست و در جلسات مشاوره راهکارها و استراتژیهای افزایش فروش را به شما پیشنهاد میدهد.
در واقع مشاوران فروش معمولا به صورت قراردادی با شما همکاری میکنند و مستقیما محصول/خدمت شما را به مشتریان نمیفروشند.
مشاوران فروش در چه حوزههایی میتوانند به کسب و کارها کمک کنند؟
در تمامی صنایعی که محصول/خدمتی به مشتریان عرضه میشود میتوانید از کمک مشاوران بازاریابی و فروش بهره بگیرید. در تولیدی، عمده فروشی، خرده فروشی، افزایش فروش در فروشگاهها، ارائه خدمات مالی، فروش محصولات دیجیتال، مراقبتهای بهداشتی و … میتوانید از حضور یک مشاور فروش و بازاریابی استفاده کنید.
مشاور فروش چه ویژگیهایی دارد؟
مشاوران فروش معمولا تحصیلات دانشگاهی مرتبط در حوزه فروش دارند و خودشان به عنوان فروشنده فعالیت کردهاند. تجربههایی در این مسیر به دست آورده و از آنها در مشاورهها استفاده میکنند.
مشاوره بازاریابی و فروش در بازاریابی پاشا توسط محمدرضا پاشا انجام میشود. ایشان تحصیلات آکادمیک در حوزه مدیریت کسب و کار دارند و به عنوان یک فروشنده و بازاریاب در بازار فعالیت کردهاند.
با چالشها و مشکلات فروش و بازاریابی در بازار ایران آشنا هستند و با ایجاد 4 کسب و کار موفق توانستند این تجربه و دانش را در کنار هم به کار ببرند و در مشاوره کسب و کار آن را در اختیار کسب و کارها قرار میدهند.
جمع بندی
مشاوران فروش نقاط ضعف و قوت شما را بررسی میکنند و با توجه به آن استراتژی کسب و کار شما را تحلیل و در صورت نیاز آن را بازبینی میکنند. عملکرد رقبا توسط مشاور بررسی میشود و تصمیمات لازم در پلن فروش و بازاریابی مجموعه با توجه به آن اتخاذ میشود.
برنامههای فروش باید برای تمامی پلتفرمهایی که شرکت در آن مشغول فعالیت است در نظر گرفته شود. میزان سرمایه گذاری در هر بخش بسته به میزان بازدهی و سیاستهای مجموعه متفاوت است که با نظارت مشاور به آن بودجه تخصیص داده میشود.
اگر برای فروش و بازاریابی نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.