چرا باید کتاب بهبود مستمر فرایندها را بخوانیم؟ این سوال را باید اینگونه پاسخ دهیم که چرا باید نگران پیشرفت باشیم؟
فرآیندهای کسب و کار شامل روند انجام فعالیتهایی است که برای دستیابی به اهداف کسب و کار انجام میشوند. برای اینکه هر کاری به درستی انجام شود باید فرآیندهای مرتبط با آن به درستی تعریف شوند و به صورت مستمر بهبود یابند.
موارد زیادی در بیزینسها مشاهده میشود که کارهای اشتباه در مجموعه انجام میشود بدون اینکه حتی روند اصلاحی برای آن در نظر گرفته شود.
ایجاد روش و فرایند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری میکند و در نتیجه اشتباهات حذف و بهبود مستمر اتفاق میافتد. بهبود مستمر فرآیندهای کسب و کار یکی از اقدامات مهم در سیستم سازی است.
مزیت به کسانی تعلق میگیرد که به یادگیری مستمر متعهد هستند.
اگر ما فرآیند سازی در مجموعه را یاد بگیریم میتوانیم هر روز بهتر از روز قبل باشیم. یعنی به هر کاری که انجام میدهیم فکر کنیم و ببینیم چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا آن کار را بهتر از روز قبل انجام دهیم و نتایج بهتر از قبل بگیریم.
بنابراین فرآیند سازی و روشمند بودن و فکر کردن به ما کمک میکند که آدم بهتر و متفاوتتری نسبت به بقیه باشیم. زیرا دائما در حال بهبود خودمان و فعالیتهای مجموعهمان هستیم و خودمان را رشد میدهیم و در نتیجه میتوانیم اتفاقات بزرگتر را رقم بزنیم. نسبت به رقبا همیشه فاصله میگیریم و با بهبود مستمر فرآیندهای کسب و کار این فاصله حفظ خواهد شد.
اگر دائم همان کار پیشین را تکرار کنیم در گل فرو خواهیم رفت
جرج برنارد شو
97 درصد مردم دائم همان کارهای پیشین را انجام میدهند.
اگر همین نکته را از برنارد شو یاد بگیریم متوجه میشویم که تفکر فرآیندی و سیستمی فکر کردن ما را از 97 درصدهای دیگر متمایز میکند.
بهبود مستمر فرآیند در کسب و کار پیچیده و رمز آلود نیست. تنها نیاز به تمرکز روی دو نکته دارد که میتواند نتایج خیره کنندهای را رقم بزند.
دو نکته کاربردی برای بهبود مستمر فرآیندها:
- تمایل به بهبود فرآیندهای کسب و کار را برای رسیدن به موفقیت داشته باشیم. یکی از مواردی که ما برای همکاری با مجموعهها به آن تاکید داریم این است که اگر عاشق رشد و پیشرفت نباشند ما نمیتوانیم با آنها همکاری کنیم. یعنی یک فرد باید ولع رشد و پیشرفت داشته باشد تا فرآیندی فکر کند و سیستمی عمل کند.
- تمایل به انجام مراحل مورد نیاز برای دستیابی و هدفهای بهبود: اگر تمایل به اجرا هم نداشته باشیم باز نمیتوانیم فرآیندی کار کنیم. نمیتوانیم فعالیتهای مهم را تبدیل به فرآیندهایی کنیم که هر روز بهتر شوند.
بهبود مستمر بخشی از تعریف فرآیند است
برای اینکه بهبود مستمر را در کسب و کارمان ایجاد کنیم باید کارهای زیر را انجام دهیم:
ابتدا هدف کسب و کارتان را مشخص کنید. به دنبال چه چیزی هستید کاهش هزینه؟ بهبود کیفیت؟ افزایش سرعت؟ و … .
مشخص کردن هدف به شما اجازه میدهد که متناسب با آنها تلاش کنید و فعالیتهایتان را پیش ببرید. اهداف به ما جهت میدهند و راه را برای ما روشن میکنند.
بعد از مشخص کردن اهداف باید فعالیتهایی که هم اکنون انجام میدهید را ارزیابی کنید و ببیند کدامشان به درستی انجام میشود. کدام فعالیت نیاز به بهبود دارد.
از افرادی که آن فعالیت را انجام میدهند بازخورد بگیرید و از آنها کمک بخواهید که چطور میتوانند آن فعالیت را بهبود دهند.
برای بهبود مستمر فرآیندهای کسب و کار باید خارج از چارچوب فکر کنید. ذهنتان را محدود به راه حلهایی که میشناسید نکنید از دیگران کمک بخواهید و جستجو کنید. گاهی یک تغییر کوچک و یک راه حل ساده میتواند بسیاری از مشکلات موجود را از میان بردارد.
نرم افزارها یا فناوریهای جدید میتواند به بهبود فرایندها کمک کند. لازم نیست که در شروع کار از نرم افزارهای پیشرفته و گران قیمت استفاده کنید.
میتوانید کارتان را با برنامههایی که رایگان هستند و به راحتی در دسترس هستند استفاده کنید و بعد از آن که درآمدتان به میزان قابل توجهی رسید برنامههایی پولی را تهیه کنید.
حتی برخی از پلتفرمها خدمات رایگان دارند که برای کسب و کارهای کوچک قابل استفاده است. اگر در شروع کار هستید میتوانید از این برنامهها استفاده کنید.
ریل کسب و کارتو ایجاد کن
پیدا کردن راه حل کافی نیست. آنچه شما را متمایز میکند اجرا کردن مواردی است که یافتهاید. باید راه حلهایی که پیدا میکنید را اجرا کنید و بازخورد بگیرید. آیا این راه حلها توانسته بهبودی در فرآیندها ایجاد کند یا نه تنها فایدهای نداشته بلکه کارها را برای کارمندان سختتر کرده؟
از کارمندان بخواهید که زمانی را برای فکر کردن به اینکه چطور میتوانند فعالیتهایشان را بهبود دهند در نظر بگیرند. باید از آنها گزارش بگیرید و بخواهید که نتایج این بررسی را به شما ارائه دهند.
برای پیشرفت در کسب و کارتان باید پیشرفت را از بخشهای کوچک در بیزینستان شروع کنید. وظایفی که کارمندان به عهده دارند نقطه شروع خوبی است. حتما از پرسنل برای بهبود مستمر وظایفشان کمک بگیرید. آنها مستقیما با وظایف سر و کار دارند و میتوانند برای بهتر کردن فرآیندها بسیار کمک کنند.
اگر برای سیستم سازی و بهبود فرآیندهای کسب و کار نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.