نتایج علم سیستم سازی کسب و کار در گالری پرده اهورا

بنده بخشی از مسیر علم سیستم سازی کسب و کار را رفته‌ام،‌ با این حال احساس میکنم هنوز چیزهایی وجود دارد که با یادگیری آن می‌توانم به کسب و کارم کمک کنم. مسیر سیستم سازی مسیری بسیار جذاب و در عین حال سخت است.

من مدیران را در سیستم سازی به دو دسته تقسیم می‌کنم. مدیرانی که یک شغل را ایجاد می‌کنند و به حدی میرسند و دیگر نیاز به افزایش و توسعه برای خودشان حس نمی‌کنند. دسته دوم مدیرانی مانند من هستند که از پیشرفت سیر نمی‌شوند.

احساس نیازی در من و مجموعه من به وجود آمد. زیرا زمانی که در اوج کرونا بودیم بنا به دلایلی خواسته یا ناخواسته مجموعه ما توسعه پیدا کرد. بعد از توسعه پیدا کردن مجموعه پرده اهورا، با چالش‌های مختلفی مواجه شدیم. از جمله نیاز به نیروی بیشتر. ما به شرایطی رسیدیم که دیگر از زندگی روزمره غافل شدم و کارمندان نیز بسیار درگیر شدند. تا دیر وقت مشغول کار بودم و زمان کمی‌ را صرف خانواده میکردم. حتی جمعه‌ها نیز تعطیل نبودم و احساس درماندگی میکردم.

در این شرایط به آقای پاشا مراجعه کردم و ایشان مانند یک پزشک به من گفتند که مشکلاتم را بیان کنم تا بتوانیم مشکلات را ریشه یابی و برای آن راهکاری پیدا کنیم.

این مشکلات مربوط به منابع انسانی، سیستم حسابداری،‌ انبار و فروش بود. ما این چالش‌ها را در جلسات مختلف بررسی و راهکارهای ارائه شده را بررسی و اجرا کردیم. انجام این تمرین‌ها و راهکارها بسیار ضروری هستند و بدون آنها من نمی‌توانستم کار مفیدی انجام دهم.

 

اهمیت توجه به تفکر فروش ده هزار برابری در کسب بهترین نتایج علم سیستم سازی کسب و کار

به نظر من علم سیستم سازی کسب و کار نشات گرفته از تفکر فروش ده هزار برابری است و باید این تفکر را در خودمان ایجاد کنیم تا بتوانیم سیستم سازی را اجرا کنیم. من تا حدودی در زمینه سیستم سازی پیش رفتم.

من به تفکر ده هزار برابری اعتقاد دارم. مثلا وقتی من بخواهم مجموعه را گسترش دهم اگر این تفکر ده هزار برابری نباشد ممکن است که مسیر را اشتباه بروم. اگر مثلا من ذهنیت کوچکتر داشته باشم نیازهای مجموعه را با ذهنیت تعداد نفرات کمتر و مجموعه کوچکتر برطرف خواهم کرد. مثلا در پرده دوزی کارم را با استخدام چند خیاط و تبلیغات بنری پایان خواهم داد. ولی وقتی قرار باشد مجموعه را بزرگتر کنیم و گسترش دهیم باز باید همین فرآیند را تکرار کنیم. اما من تا کی می‌توانم خیاط استخدام کنیم، چند نصاب بیاورم؟

تفکر ده هزار برابری من را به سمتی می‌برد که خیاط یا نصاب گرفتن مشکل را حل نمی‌کند. من برای اجرای این تفکر یک چک لیست دقیق تهیه کردیم و یک کلیپ آموزشی برای خانوم‌هایی که در خانه کار دوخت و دوز ساده را انجام می‌دهند تهیه کردیم. هدف ما استفاده از خانوم‌های خانه برای دوخت و دوز بود و افرادی که اعلام آمادگی کردند تست گرفته می‌شدند. حالا ما برای گسترش دیگر نیاز به استخدام افراد متعدد ندارم بلکه با یک آگهی ساده می‌توان افراد را در خانه استخدام کرد و کار را انجام داد.

قلب تپنده هر مجموعه ای حسابداری است. اگر قلب هر مجموعه ای خوب کار نکند آن مجموعه از بین خواهد رفت. برای حل مشکل حسابداری با کمک آقای پاشا ما به حسابداری نظم بخشیدیم.

انبار و کاردکس کالا به وجود آوردیم و برای فعالیت‌هایی که در مجموعه انجام میشد چک لیست تهیه کردیم. اگر امروز ما شروع به اجرای علم سیستم سازی نکنیم یا برایمان سخت باشد یا به آن نه بگویم یا شروع آن را زود بدانیم، اشتباه است. سیستم سازی را باید حتی از زمانی که کسب و کار کوچک است شروع کرد تا بتوان مجموعه را گسترش داد.

علم سیستم سازی تمامی‌ ندارد و مواجه با چالش‌های مختلف بسیار لذت بخش است. سیستم سازی را باید حتی با یک نفر نیز شروع کرد. زیرا باعث می‌شود آرامش به ما،‌ مجموعه ما و خانواده‌مان برگردد. حالا دیگر جمعه‌ها استراحت می‌کنم و کار گسترش یافت. آرامش در مجموعه به وجود آمد و درآمدها افزایش پیدا کرد.

من تا سال گذشته احساس میکردم اصلا این کار انجام شدنی نیست. من همه کارهای نصب، دوخت، فروش،‌خرید و .. با خودم بود. من روزی که میخواستم کار نصاب را واگذار کنم باورم نمیشد که کسی بتواند این کار را درست انجام دهد. اصلا باور نمیکردم که کسی غیر از من بتواند کار را به درستی انجام دهد. من به جایی رسیدم که دیدم بقیه هم کار را درست انجام میدهند.

توجه به اصول صحیح استخدام در جذب کارمندان

با مشاهده نتیجه علم سیستم سازی دیدم که هر کاری شدنی است. بعضی‌ها میگویند نیروی کار نیست. اگر چارت خوب برای استخدام پرسنل و حقوق و شرایط خوب برای پیشرفت پرسنل بگذاریم می‌توانیم افراد مناسب جذب و آنها را در مجموعه نگه داریم. استخدام نیروی ماهر سخت است.

در گذشته آگهی استخدام می‌گذاشتم اما نیروی کار پیدا نمیکردم. اما بعد متوجه شدم آگهی‌ها مشکل داشت و با کمک آقای پاشا توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم. ما توانستیم از حضور آقای پاشا و تیم بازاریابی پاشا در منطقه بهره ببریم و کسب و کارمان را گسترش دهیم. ایشان با تجربه‌ای که در چندین کسب و کار دارند توانستند ما را در این مسیر راهنمایی کنند و به نظر من مناسب‌ترین فرد در این منطقه برای کمک به کسب و کارها هستند.

بسیار مهم است که در اجرای علم سیستم سازی کسب و کار تمامی‌ کارهایی که گفته می‌شود را انجام دهیم تا بتوانیم نتایج آن را در زندگی و کار مشاهده کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *