معرفی بهترین کتاب های سیستم سازی

انتخاب کتاب برای کسب دانش در یک حوزه قطعا یکی از بهترین راه‌هاست. در سیستم سازی نیز ابتدا به دنبال یادگیری و آموزش هستیم و بعد اجرای این آموزشها در کسب و کار و در نهایت روی بهبود نتایج متمرکز خواهیم شد تا بتوانیم به اهداف تعیین شده از کسب و کارمان برسیم.

کتاب‌های سیستم سازی به شما کمک میکنند تا به درک درستی از سیستم سازی برسید و گام‌های اساسی برای سیستم سازی در کسب و کارتان را مشخص کنید.

مثال‌هایی واقعی از ایجاد و توسعه کسب و کار در این کتابها بیان شده است که باعث درک بهتر مخاطبین از سیستم سازی خواهد شد. 6 کتاب شناخته شده در حوزه سیستم سازی عبارتند از:

1) کتاب سیستم سازی کسب و کار اثر دیوید جنینز

بدون شک کتاب سیستم سازی دیوید جنینز یکی از بهترین کتابها در حوزه سیستم سازی است که درک خوبی از سیستم سازی بخش های مختلف کسب وکار به شما میدهد. در این کتاب مراحل سیستم سازی در هفت مرحله بیان شده است. بعلاوه نویسنده خرافه‌هایی رایج در سیستم سازی در هر بخش را مورد بررسی قرار میدهد.

دیوید جنینز در کتابش ابتدا به تعریف مفاهیم سیستم سازی‌ می‌پردازد. در گام دوم سیستم سازی، که هدف آن حذف مدیر از کارها و واگذاری کارها به کارمندان است معطوف میشود.

در بخشی از کتاب به نام “استخراج” دانش اعضای تیم استخراج و تبدیل به یک سیستم اشتراک پذیر‌ می‌شود. این همان مرحله “روش انجام کار” است که باید توسط فرد متخصص در همان سمت و با نظارت مدیر انجام شود.

در مرحله چهارم یعنی “سازماندهی” به حذف بهانه‌های پرسنل برای انجام ندادن کارها و فراهم کردن زمینه برای افزایش عملکرد آنها پرداخته می‌شود.

برای اینکه اعضای تیم از رویکرد جدید تبعیت کنند لازم است آنها را در یک الگوی یکپارچه قرار دهیم. بیان منافعی که از یکپارچگی به دست میآید روش موثری برای ترغیب آنهاست. گام پنجم به بررسی این بحث اختصاص دارد.

ششمین مرحله در سیستم سازی به استخراج و سازماندهی سیستم‌های مورد نیاز برای افزایش ظرفیت کسب و کار‌ می‌پردازد.

بهینه سازی گامی مهم برای بهبود عملکرد هر کاری است. در مرحله هفتم سیستم سازی شما باید فعالیت‌هایی که انجام میدهید را مدام بهبود دهید تا به بهینه‌ترین حالت خود برسند.

2) 4 ساعت کار در هفته اثر تیموتی فریس

در معرفی کتاب سیستم سازی 4 ساعت کار در هفته باید بگوییم که اگر به دنبال یک سبک زندگی ایده آل هستید این کتاب مناسب شماست. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است:

در بخش اول یاد میگیرید که چطور چیزهایی که می‌خواهید را به درستی تعریف کنید. سپس با نگاه به انتظارات جامعه با ترس‌هایتان روبرو شوید.

در بخش بعد با تمرکز روی کارهای مهمی‌ که حداکثر سود و نتیجه را به همراه دارد، زمانتان را مدیریت کنید.

چهار ساعت کار در هفته

قسمت سوم که مهمترین بخش کتاب است، روی خودکار سازی تمرکز دارد. توجه شما روی منبع درآمد خودکار و پایدار معطوف می‌شود و یاد میگیرید وظایفی که قابلیت خودکار سازی دارند را نباید به دیگران محول کنید.

بخش آخر کتاب می آموزید که چطور خودکارسازی را به صورت یک سبک زندگی برای خودتان تعریف کنید، ساعت حضورتان را کاهش دهید و یک آزادی عمل برای کسب و کارتان برای فعالیت در هر جای دنیا فراهم کنید.

3) کتاب The E-Myth اثر مایکل گربر

کتاب افسانه کارآفرینی ماکیل گربر یکی از کتاب های تاثیر گذار در سیستم سازی به شما میرود که با بیان کردن این سوال که “شما برای کسب و کارتان کار میکنید یا کسب و کار برای شما” عملکرد مدیران را مورد سوال قرار میدهد.

گربر میگوید صاحبین کسب و کارهایی که شکست می‌خورند دارای ویژگی‌هایی مشترک هستند. او معتقد است افرادی که غرق در کار میشوند در کارشان شکست می‌خورند.

در معرفی کتاب سیستم سازی افسانه کارآفرینی آمده است:

کسب و کار باید وابسته به سیستم باشد نه وابسته به افراد

برای اینکه سیستم به درستی کار کند، باید از اجزای قابل پیش بینی ساخته شود که می‌توانند در یک نمونه اولیه فرانچایز تست شوند.

کتاب افسانه کارآفرینی

این کتاب نشان می‌دهد که یکی از راه‌های نتیجه‌گرا برای سیستم‌سازی موفقیت‌آمیز کسب‌وکارتان این است که تصور کنید باید کسب‌وکارتان را گسترش دهید. با در نظر گرفتن این نکته شما باید در سطحی در کسب وکارتان مشغول به کار شوید که بتوانید کارمندان بیشتری داشته باشید و کارها را به آنها واگذار کنید.

انجام این کار به این معنی است که در تعطیلات آزاد هستید، اگر شما بیمار شوید شخص دیگری می‌تواند به جای شما کار کند، و مهمتر از همه کسب و کار شما قابل واگذاری می‌شود.

4) معرفی کتاب سیستم سازی اثر سام کارپنتر

در این کتاب راهکارهایی عملی برای کاهش ساعات کاری و افزایش بهره وری بیان گردید. کارپنتر تلاش می‌کند تا با ایجاد یک تفکر سیستمی، ذهن و فکر شما را به سمت سیستم سازی کسب و کارتان معطوف کند. او از تجربه واقعی خود از سیستم سازی و اهداف استراتژیک و اصول عملیاتی عمومی‌ که در کسب و کارش به کار برد، مثال می‌زند.

در گام بعد کارهایی که برای وظایف تکراری در کسب و کار هستند را به صورت مستند درآورد تا کارمندان برای انجام آن کارها از این اسناد مستند استفاده کنند. این مستندات همان چک لیست که یکی از اجزای اصلی در سیستم سازی هستند، می‌باشند.

سیستم سازی

چک لیست‌ها توسط کارمندان اجرا می‌شوند و در صورتی که نیاز به بهبود داشته باشند، این کار با نظارت مدیران قابل انجام خواهد بود. کارپنتر در کتاب سیستم سازی به صورت کامل مراحل سیستم سازی را با مثال واقعی تشریح کرده است.

5) کتاب چک لیست اثر آتول گوانده

چک لیست یکی از پایه‌های سیستم سازی است که در آن روش انجام هر کار مشخص شده است. آتول گوانده در این کتاب فارغ از نوع کسب و کار، مشکلات را به سه دسته ساده، بغرنج و پیچیده دسته بندی کرد. چک لیست برای حل مشکلات پیچیده بسیار سودمند است.

اتول گوانده در معرفی کتاب سیستم سازی کسب وکار بیان میکند که چک لیست به اعضای یک تیم کمک میکند تا با هم بهتر کار کنند و به نتایج بهتری دست یابند.

کتاب چک لیست اثر آرتور گوانده

6) کتاب کسب و کار خود را راه اندازی کنید

این کتاب توسط جورج هدلی نوشته شد. 7 گام برای کسب درآمد بیشتر، کار کمتر و زندگی راحت‌تر بیان شده است.

جورج هدلی در طول هفت سال یک شرکت 2000 دلاری را به یک شرکت 50 میلیون دلاری تبدیل کرد و این تجارب را در این کتاب به اشتراک میگذارد. او در کتابش روی آموزش 7 موضوع تمرکز می‌کند:

  • ایجاد یک کسب و کار هدفمند متمرکز روی یک هدف
  • ایجاد یک کسب و کار منظم و سازمان یافته
  • ایجاد سیستم‌های قیمت گذاری مالی و سود
  • ساخت سیستم‌های عملیاتی
  • ایجاد سیستم‌های بازاریابی و فروش مشتری
  • ساختن افراد و سیستم‌های رهبری
  • ایجاد سیستم‌های برابری و ثروت

صرف نظر از اینکه یک کسب و کار را تازه ایجاد کرده باشید یا چند سال از فعالیت شما می‌گذرد، می‌توانید این گام‌ها را اجرا کنید.

جمع بندی

افراد روشهای مختلفی را برای یادگیری یا اجرای یک کار انتخاب میکنند. انتخاب کتاب برای افزایش آگاهی و دانش قطعا روش موثری است. اما برای اجرای روشهایی که در کتاب عنوان میشوند لازم است اجرا کننده قهاری باشید و عزم راسخ برای اجرای مواردی که یاد گرفته‌اید داشته باشید. بعلاوه باید مهارت حل مسئله هم داشته باشید تا در صورت اجرا و مواجه با مشکلات دیگر بتوانید آنها را هم حل کنید. 

قطعا اجرای موارد عنوان شده در کتاب کار راحتی نیست. ما در بازاریابی پاشا به عنوان مجموعه‌ای که به صورت تخصصی در حوزه سیستم سازی فعالیت میکند میتوانیم در این مسیر کنار شما باشیم. اگر علاقه مند به همکاری برای اجرای سیستم سازی در کسب و کارتان هستید شماره تماس خود را در فرم زیر قرار دهید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی بهترین کتاب های سیستم سازی»

  1. با سلام و تشکر از معرفی کتاب های در مورد سیستم سازی کسب و کار
    برای سیستم سازی فردی چه کتاب یا کتاب های را معرفی می کنید؟ با سپاس

    1. سلام خواهش میکنم
      از همراهی شما سپاس گزاریم
      کتاب های جادوی باور و اثر مرکب کتاب های خوبی در زمینه توسعه فردی هستند. کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید هم برای کسب و کار و هم توسعه فردی مناسب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *