چه کسب و کارهای به آموزش بیزینس کوچینگ نیاز ندارند؟

بیشتر ما از واژه مربی اغلب در رشته‌های ورزشی استفاده میکنیم. آموزش بیزینس کوچینگ یا مربی کسب و کار اصطلاحی نسبتا جدید در حوزه کسب و کار است و اغلب مدیران گرایش دارند که از حضور یک کوچ در کسب و کارشان بهره ببرند. در بعضی موارد بیزینس کوچ به یک اهرم رقابتی تبدیل می‌شود و هدف مدیر تنها به یدک کشیدن اسم بیزینس کوچ است. اما به راستی چه کسانی به بیزینس کوچ نیاز دارند؟ آیا لازم است که همه از بیزینس کوچ استفاده کنند؟

صبحت های محمدرضا پاشا بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار

به آموزش بیزینس کوچینگ نیاز ندارید اگر:

1-خودتان کسب و کارهای موفقی دارید که مدام در حال رشد هستند

مدیریت یک کسب و کار در کنار ایجاد زمینه‌های رشد آن وظیفه اصلی صاحبین کسب و کار است. برخی از مدیران همانند یک کارمند صبح‌ها به سر کار می‌روند و شب در حالیکه کارشان نیمه تمام مانده، آن را برای روز بعد رها می‌کنند. اما وظایف یک مدیر چیزی فراتر است و توسعه کسب و کار باید مهمترین دغدغه صاحب کسب و کار باشد. مدیران باید با تکنیک‌های واگذاری موثر کارها به کارکنان آشنا باشند و وظایفی که توسط کارمندان قابل انجام است را به آنها واگذار کنند.

اگر شما جزو مدیرانی هستید که یک یا چند کسب و کار موفق دارید و با اصول واگذاری کارها به کارکنان آشنایی دارید، تنها ساعاتی از روز را به کار کردن اختصاص میدهد و بیشتر دغدغه رشد کسب و کارتان را دارید، نیازی نیست که از آموزش بیزینس کوچینگ در کسب و کارتان استفاده کنید.

2-مشکل فروش نداری

فروش جزو مهمترین بخش یک کسب و کار است. می‌توان گفت کمتر مدیری است که فروش جزو دغدغه‌هایش نباشد. حتی مدیرانی که استراتژی مشخصی برای فروش ندارند توقع فروش را دارند. در واقع فروش دلیل حیات یک کسب و کار است. یکی از دلایلی که صاحبین کسب و کار به بیزینس کوچ‌ها مراجعه می‌کنند مشکلات فروش است. آنها به دنبال ریشه یابی مشکلات فروش هستند و می‌خواهند که با حضور بیزینس کوچ آن را حل کنند. اگر شما مشکل فروش ندارید نیازی به آموزش بیزینس کوچینگ هم ندارید.

راهکارهایی عملی برای افزایش فروش

3- دقیقا میدانید که کدام کالا و خدمات سود ده هست و کدام مشتریان زیان ده

اینکه بدانید کدام کالا/خدمات سودآوری دارد باعث می‌شود که سرمایه گذاریتان را به درستی انجام دهید و دارایی‌تان را مدیریت کنید. سرمایه گذاری روی کالا یا خدماتی که نه تنها سودی ندارند بلکه برای مجموعه زیان آورند به مرور زمان مشکلات اقتصادی برای کسب و کار به وجود می‌آورد و گاهی ضررهای هنگفت به کسب و کار وارد می‌کند. بنابراین هر مدیری باید میزان سود/زیان خود را برای هر محصول/ خدمات بداند و مطابق آن تصمیمات مقتضی را بگیرد.

مشتریان وفادار سرمایه‌های یک کسب و کار هستند

ارائه خدمات به مشتریان وفادار باید به درستی صورت گیرد. برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتریان برای بیزینس‌ها ضروری است زیرا می‌توانند به اطلاعات کاملی از مشتریان دسترسی داشته باشند. بیزینس کوچ‌ها به مدیران کمک میکنند که برای حفظ این مشتریان برنامه‌های بلند مدت تدوین کنند و آنها را کنار خود حفظ کنند و برنامه‌های نیز برای جذب مشتریان جدید تدوین خواهند کرد.

همچنین میزان سود و زیان کالا/خدمات مختلف بررسی می‌شود و برای سرمایه گذاری روی آنها تصمیمات مقتضی گرفته می‌شود. اگر شما مطالعات کاملی در رابطه با مشتریان، کالا و خدماتتان انجام داده‌اید و میتوانید برای آنها استراتژی تدوین کنید نیازی به آموزش بیزینس کوچینگ در کسب و کارتان ندارید.

مهمترین سرمایه‌های ما مشتریانمان هستند 

جلسات برخی از مشتریان بازاریابی پاشا

4- مشاوران یا کارمندانی دارید که کمک می‌کنند ایرادهای کسب و کار را بشناسید و راهکارهای مفیدی ارائه میدهند و در تصمیم گیری کمک میکنند

کارمندان شایسته دلسوزانه کار می‌کنند و می‌توانند زمینه‌های رشد یک کسب و کار را فراهم کنند. در واقع یک شرکت موفق به اندازه کارمندانش موفق است. اگر کارمندان شما به دنبال رشد خودشان باشند رشد را برای تجارت شما نیز رقم میزنند. چنین کارمندانی معمولا ایده‌های خوبی برای رشد کسب و کار دارند و راهکارهای مناسبی برای رشد ارائه میدهند.

مدیرانی که این پتانسیل را در کارمندان خود می‌بینند و آنها را به سمت پیشرفت هدایت می‌کنند، در واقع رشد کسب و کارشان را خودشان رقم میزنند. مدیریت چنین کارمندانی و نحوه برخورد با آنها تاثیر زیادی بر اثر بخشی و افزایش بهره وری آنها دارد و روی عملکرد کلی سازمان تاثیر می‌گذارد.

از ایده کارمندان برای رشد کسب و کار استفاده کنید

اگر در کنار خود چنین کارمندانی دارید که برای رشد کسب و کار تلاش می‌کنند و ایده‌های خوبی برای رشد کسب و کار ارائه میدهند، نیازی به حضور بیزینس کوچ ندارید.

برخی از مدیران نیز از مشاورین کسب و کار کمک میگیرند و برای اجرای برنامه‌های خود از کمک این مشاورین استفاده می‌کنند. در چنین مواردی نیز نیاز به آموزش بیزینس کوچینگ ندارید.

روش‌های کوچینگ مختلفی وجود دارد که میزان اثر گذاری آنها نیز متفاوت است. برخی از برنامه‌های کوچینگ موثرتر و برخی نیز خشک هستند و بیشتر جنبه تئوری دارند. پیدا کردن یک بیزینس کوچ که بتواند خواسته‌های شما را تامین کند، راحت نیست. در مقاله بیزینس کوچینگ کیست و چه کمکی به صاحبان کسب و کارها می‌کند؟ ما ویژگی‌های یک بیزینس کوچ را بیان کرده‌ایم.

محمدرضا پاشا با رعایت اصول سیستم سازی کسب و کار صاحب چند کسب و کار هستند. ایشان با دانش و تجربه تخصصی که در حوزه مدیریت و کسب و کار دارند به عنوان بیزینس کوچ نیز فعالیت می‌کنند. مشاوره به کسب و کارهای مختلف و آشنایی با چالش‌های آنها باعث شده تا اطلاعات خوبی درباره کسب و کارهای مختلف کسب کنند و این دانش را در اختیار مدیرانی که به دنبال رشد کسب و کارشان هستند، قرار خواهند داد.

بیزینس کوچینگ محمدرضا پاشا

نتیجه گیری:

کوچینگ روشی متفاوت برای کمک به یک کسب و کار است. برخی کوچینگ را با مشاوره یا منتورینگ اشتباه میگیرند. مربیگری در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود که شناخته‌شده‌ترین آنها در رشته‌های ورزشی است. همانطور که یک ورزشکار بدون حضور یک مربی نمی‌تواند از یک سطحی فراتر برود و رشد کند، کسب و کار نیز همینگونه است.

شما لزوما به آموزش بیزینس کوچینگ نیاز ندارید و بدون حضور بیزینس کوچ می‌توانید کسب و کارتان را اداره کنید. اما برای اینکه از سطحی فراتر بروید و در مقیاس بزرگتری مشغول شوید، نیاز دارید که از فردی که تجربه و دانش بیشتری دارد، استفاده کنید. بیزینس کوچ‌ها برای دستیابی به چنین اهدافی بسیار سودمند هستند.

نیاز به مشاوره با بیزینس کوچ دارید؟

اطلاعات خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *