مزیت رقابتی چیست+مثالهایی از مزیت رقابتی شرکت های بزرگ دنیا

با مزیت رقابتی خودتان را از رقبا متمایز کنید

مزیت رقابتی همانطور که از نامش پیداست چیزی است که شما را از رقبایتان متمایز میکند. این تمایز میتواند در قیمت، نحوه ارائه خدمات/محصولات و … باشد.

هدف از مزیت رقابتی ارائه چیزی متفاوت و با ارزش به مشتریانتان است. با ایجاد مزیت رقابتی میتوانید موفقیت در کسب و کار و رسیدن به اهدافتان را تضمین کنید.

برخی از مزایای مزیت رقابتی عبارتند از:

  • ایجاد حاشیه سود بیشتر
  • کمک به جذب مشتریان بیشتر
  • حفظ وفاداری برند و رشد برند
  • ایجاد پیش بینی پذیری و ثبات در جریان درآمدی شرکت

در ادامه مثال مزیت رقابتی برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا را بررسی می‌کنیم تا به درک بهتری از مزیت رقابتی برسیم و بتوانید مزیت رقابتی خودتان را پیدا کنید:

پیدا کردن مزیت رقابتی

مثال مزیت رقابتی شرکت‌های بزرگ

مزیت رقابتی شرکت اپل

اپل برند نام آشنایست که محصولات آن در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرند. چیزی که باعث شده مردم سراسر دنیا به سمت استفاده از این محصول کشیده شوند عبارتند از قدرت برند، نوآوری، مدیریت زنجیره تامین و استراتژی قیمت گذاری برتر را میتوان به عنوان عوامل کلیدی در مزیت رقابتی شرکت اپل شناسایی کرد.

قدرت برند

بر اساس رتبه بندی سالانه‌ای که توسط شرکت مشاوره برند Interbrand منتشر می‌شود، اپل در سال 2017، بالاتر از گوگل، کوکاکولا و IBM، و جزو برند برتر جهان بود.

قدرت برند به شرکت‌هایی مانند اپل دید بسیار خوبی در بازار می‌دهد و به ایجاد وفاداری مصرف‌کننده کمک می‌کند. برند قوی و ارتباط بین محصولات مختلف این شرکت(موبایل، ساعت هوشمند، تبلت و ..) مشتریان را تشویق می‌کند تا محصولات دیگر این شرکت را خریداری کنند.

برندسازی

محصولات نوآورانه

اپل شهرت طولانی مدتی برای نوآوری و تعهد به توسعه محصولات جدید دارد. یک مزیت رقابتی کلیدی برای این شرکت، توانایی آن در توسعه محصولات نوآورانه است که سیستم عامل، نرم افزار و برنامه‌های کاربردی مشابهی دارند.

این امر ریسک، زمان بندی و هزینه‌های توسعه محصول را به حداقل می‌رساند و شرکت را قادر می‌سازد تا جریانی از محصولات جدید را معرفی کند و از رقبا جلوتر بماند.

زنجیره تامین یکپارچه قوی

اکوسیستمی متشکل از تامین کنندگان، توسعه دهندگان و شرکای تجاری، مزیت رقابتی قوی را برای اپل فراهم می‌کند.

این شرکت تولیدکننده تراشه است، تولید را کنترل می‌کند، از استانداردهای نرم افزاری بسیار سخت پیروی می‌کند و فروشگاه‌های خود را اداره می‌کند. این زنجیره تامین قدرتمند باعث ایجاد یک مزیت رقابتی قوی می‌گردد.

زنجیره تامین به عنوان مزیت رقابتی

استراتژی قیمت گذاری برتر

اپل قیمت‌های ممتازی را برای محصولات خود تعیین می‌کند و تخفیف‌ها را برای عمده فروشان به حداقل می‌رساند تا قیمت‌ها را در سراسر بازار ثابت نگه دارد.

هدف این شرکت ارائه محصولی با کیفیت بالا با ویژگی‌های منحصر به فرد به مشتریان است و از قیمت‌های بالا برای تقویت درک ارزش افزوده و حفظ سودآوری استفاده می‌کند.

استراتژی قیمت‌گذاری بالا همچنین معیاری را برای رقبا تعیین می‌کند که باید ویژگی‌های مشابهی را برای مطابقت با ارزش درک شده اپل بدون از دست دادن سرمایه ارائه دهند.

چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند؟

مزیت رقابتی شرکت سامسونگ

برند سامسونگ بر تبلیغات و تعامل با مشتری تمرکز دارد. بنابراین، این برند توانسته وفاداری قوی برای مشتریان ایجاد کند. منبع اصلی مزیت رقابتی سامسونگ همین است.

استراتژی بازاریابی سامسونگ عمدتا بر کیفیت محصولات و رضایت مشتری متمرکز است. به نظر می‌رسد استراتژی بازاریابی خوب آنها نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، زیرا در طول سال‌ها، فروش و تقاضای آنها به تعداد خوبی افزایش یافته است و در صنعت رقابتی جایگاه خوبی در سطح جهانی دارد.

زنجیره تامین قوی

یک کسب و کار در صورتی خوب کار می‌کند که نتیجه نهایی آن قوی باشد. از تولید یک محصول گرفته تا عملیات تحویل، همه چیز باید سریع و موثر حرکت کند. اگر زنجیره تامین به اندازه کافی قوی باشد، می‌تواند به عنوان یکی از قوی‌ترین نقاط قوت یک کسب و کار در بازار رقابتی به شمار رود.

در مورد سامسونگ هم همینطور است، زنجیره تامین قوی آن به یکی از مزیت‌های رقابتی عمده آن اضافه می‌کند.

سامسونگ تامین کنندگان خود را در سراسر جهان دارد. این شرکت مواد خام خود را از سراسر جهان تهیه می‌کند و با فناوری دیجیتال خود و 2500 تامین کننده در سراسر جهان آن را مدیریت و راه اندازی می‌کند.

چطور قیمت گذاری کنیم؟

قیمت گذاری

یکی از عوامل مهمی که به سامسونگ مزیت رقابتی مهمی نسبت به سایرین داده است، قیمت محصولات آن است. سامسونگ محصولاتی با قیمت‌های متفاوت دارد. این امر باعث ایجاد پایگاه مشتری بزرگی برای آنها و همچنین محصولات آنها شده است که برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه است!

وفاداری مشتری

وفاداری مشتری یکی از نقاط قوت یک برند در بازار است. در طول سال‌ها، سامسونگ نه تنها موفق به ایجاد یک پایگاه بزرگ مشتری شده است، بلکه به ایجاد وفاداری قوی مشتریان نیز کمک کرده است.

مزیت رقابتی شرکت مک دونالد

قیمت

قیمت‌های فریبنده و کم محصولات، مزیت رقابتی اصلی مک دونالد است. برای این کاهش قیمت مک دونالد تلاش میکند تا مقیاس پذیری را افزایش دهید.

قیمت به عنوان یک مزیت رقابتی

سرعت

سرعت در ارائه خدمات یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی مک دونالد است. بعد از سفارش در مدت زمان کوتاهی میتوانید سفارشتان را دریافت کنید.

طعم یکسان غذا در تمامی شعب

جهانی بودن طعم غذا یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی دیگر در مک دونالد است. طعم بیگ مک تقریبا در سرتاسر جهان یکسان است و دلیل آن استفاده از مواد یکسان با مقادیر یکسان و استفاده از روش‌های استاندارد پخت و پز در سراسر جهان است. چنین ثباتی تاثیرات مثبتی بر وفاداری مصرف کننده دارد.

مزیت رقابتی شرکت کوکاکولا

کوکاکولا از طریق استراتژی موقعیت یابی رقابتی خود با ارائه خط تولید گسترده، ارائه خدمات برتر به مشتریان و تبلیغات، خود را از رقبایش متمایز میکند. کوکاکولا بخش قابل توجهی از درآمد خالص خود را به تبلیغات اختصاص می‌دهد که در به دست آوردن سهم بالا در بازار کمک می‌کند.

مزیت رقابتی شما را با دیگران متمایز میکند و مشتریانتان شما را با این تمایز به خاطر می آورند. توانایی ها و قابلیت های خودتان یا کسب و کارتان را در نظر بگیرید و با توجه به آنها مزیت رقابتیتان را مشخص کنید.

توصیه میکنیم قیمت را به عنوان مزیت رقابتی در نظر نگیرید و روی سایر جنبه‌ها به خصوص ارائه خدمات بهتر یا منحصر به فرد به مشتریان تمرکز کنید.

اگر برای تعیین مزیت رقابتی در کسب و کارتان نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *