سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین چیست و چرا اهمیت دارد؟

در دنیای امروز، کسب ‌و کار‌ها و روش‌های درآمد زایی با گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر هستند. شاید شما نیز دیده باشید امروزه کسب ‌و کار‌ها به‌ راحتی ورشکست می‌شوند و دیگر جایی برای ادامه روند کاری خودشان ندارند. این ‌موضوع به این دلیل است که رقابت در این زمینه بسیار سخت و طاقت ‌فرسا می‌باشد. بدون توجه به نکات مهم در این زمینه شانس موفقیت تا حد بسیار زیادی پایین می‌آید. سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین یکی از روش‌‌هایی می‌باشد که می‌تواند به همه کسب ‌و کار‌ها علی‌الخصوص کسب ‌و کار‌های آنلاین کمک کند تا بتوانند به‌ راحتی در یک ‌روند درست قرار بگیرند و راه پیشرفت را بدون هیچ ‌گونه مشکلی طی کنند.

توجه کنید که سیستم‌ سازی در واقع پیکر و اسکلت یک کسب‌ و کار می‌باشد و بدون آن ما شاهد یک کسب ‌و کار به ‌هم ‌ریخته و نامرتب هستیم. سیستم سازی به شما کمک می‌کند که کسب و کارتان را به صورت خودکار در بیاورید و رشد و توسعه آن را رقم بزنید.

سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین چیست؟

در مقاله سیستم سازی کسب و کارهای کوچک ما به صورت کامل مفاهیم سیستم سازی رادر کسب وکارها تشریح کرده ایم. توجه کنید که تمام فعالیت‌هایی که به‌ عنوان سیستم‌ سازی کسب ‌و کار شناخته می‌شوند باعث می‌شوند تا یک مدیر در یک کسب ‌و کار کمترین نظارت و دخالت را داشته باشد. شاید در مرحله اول بعد از شنیدن این عبارت تصور کنید که سیستم‌ سازی نمی‌تواند آن‌ قدر که باید و شاید برای کسب ‌و کار مفید باشد، اما سخت در اشتباه هستید. استفاده از خدمات سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین به شما کمک می‌کند تا به ‌عنوان یک مدیر وابستگی کمتری میان شما و کسب ‌و کارتان ایجاد شود و همین موضوع باعث می‌شود که حتی زمانی ‌که شما در دسترس نیستید و یا توانایی مدیریت را ندارید، کسب ‌و کار شما به‌خوبی به روند پیشرفت خود ادامه دهد.

سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین

هر سیستم از اجزای گوناگونی تشکیل ‌شده است که این اجزا باید در کنار یکدیگر کار کنند تا به یک هدف مشترک برسند. در هنگام وجود مدیر، او می‌تواند به ‌خوبی روند پیشرفت یک کسب‌ و کار را مشخص و وظایف هر فرد را تعیین نماید. اما هنگامی ‌که مدیر نباشد، یک شرایط آشفته و به ‌هم ‌ریخته پیش می‌آید و هیچ‌ کس نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد.

این شرایط به خصوص در کسب و کارهای آنلاین بیشتر دیده می‌شود. زیرا معمولا تعداد مشتریان در این مشاغل بیشتر و اعتماد سازی نیز در این بستر دشوارتر است. شما باید به سختی مشتری جذب کنید و برای نگهداری آن تلاش زیادی انجام دهید. فرصت مکالمه و برقراری ارتباط کلامی با مشتری کم است. اشتباهی کوچک نیز ممکن است باعث شود مشتری و اعتماد او را برای همیشه از بین ببرد. پس در این شرایط شما می‌توانید با استفاده از سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین بیزینس خود را حتی در شرایط بحرانی نیز اداره کنید.

بررسی جزئی‌تر سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین

اجازه دهید که با یک مثال فهم سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین را برای شما راحت‌تر کنیم. کسب ‌و کار بزرگ و شگفت‌انگیزی مانند دیجی کالا را در نظر داشته باشید. این کسب ‌و کار در بستر اینترنت می‌باشد و تمام خدمات خرید و فروش در این بستر به طور کاملاً آنلاین انجام می‌شوند. روزانه میلیون‌ها تراکنش در این سایت انجام می‌شود که معمولا دچار اشکال و یا اشتباه نمی‌شوند. این خروجی مدیون کار شبانه‌روزی و تلاش افرادی است که در زمینه تخصصی خودشان بسیار کاربلد هستند.

 

توجه کنید که این سایت آن ‌قدر گسترده است که تلاش می‌کند از خدمات گسترده و ده‌ هزار برابری استفاده کند تا بتواند به کاربرانش خدمات‌رسانی مناسبی را داشته باشد. موفقیت این کسب‌ و کار مدیون داشتن یک سیستم سازی درست و اصولی می‌باشد که در این سیستم افراد وظایف خود را می‌دانند. در جای درست قرار گرفته‌اند و از برنامه و ابزار‌های درست استفاده می کنند.

مزایای سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین

مزایای سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین چیست؟

کاهش هزینه‌ها

اولین حسن استفاده از سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین کاهش هزینه‌هاست. توجه کنید که در کسب‌ و کار‌های نسبتاً متوسط و بزرگ، هر روز لازم است مقدار بسیار زیادی اطلاعات جابجا شود یا خرید و فروش‌های گوناگونی انجام بگیرد. تصور کنید اگر قرار بود که برای سایتی مثل دیجی کالا نیاز بود که برای هر تراکنش و هر خرید و فروش مدیر این کسب وکار اقدام می‌کرد. چنین مدیری تنها درگیر فرآیندها میشود. چنین مدیری هیچوقت فرصت توسعه و رشد کسب و کار را ندارد و نمی‌تواند فروش و درآمد بالایی داشته باشد.

اینکه دیجی کالا توانسته تا این حد رشد و درآمد داشته باشد مدیون سیستم سازی کسب و کار است که مهمترین مولفه آن، استخدام کارمندان عالی، مستند سازی فرآیند انجام کار و به کارگیری ابزار مناسب است. در دوره جامع سیستم سازی کسب و کارهای کوچک ما به صورت کامل به این مسائل و روش اجرای آن در مشاغل پرداخته‌ایم.

تعامل سازنده کارمندان

مورد دیگری که در دسته مزایای استفاده از سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرد، تعامل مناسب و سازنده کارمندان می‌باشد. توجه کنید که ممکن است که برخی از افراد در یک سیستم و یا یک کسب‌ و کار، توانایی بیشتری در مقایسه با سایر افراد داشته باشند. در صورتی‌ که این افراد در هنگام انجام فعالیت‌های گوناگون و در جلسات حضور نداشته باشند؛ ممکن است اختلالاتی در کسب ‌و کار پیش بیاید.

با استفاده از سیستم سازی کسب و کارهای آنلاین، کل بیزینس دارای یک هویت و یک مسیر مشخص خواهد شد. حتی با جابه‌جایی افراد نیز اختلالی در روند پیشرفت این بیزینس به وجود نمی‌آید. پیشتر برای شما گفتیم که بستر دیجی کالا بستری کاملاً آنلاین می‌باشد که در این شرایط آنلاین بدون استفاده از یک سیستم سازی مناسب کارمندان ارتباط مناسبی با یکدیگر ندارند و نمی‌توانند با یکدیگر به صورت هماهنگ کار کنند. در این بستر استفاده از یک سیستم خودکار درست و اصولی می‌تواند باعث رسیدن به موفقیت شود. درست همین اتفاقی که برای دیجی کالا رخ داده است.

افزایش کارایی

یک مدیر نقش تعیین‌کننده‌ای در یک کسب ‌و کار دارد. هنگامی ‌که مدیر تمام ‌وقت خودش را صرف انجام فعالیت و کار روزانه کند دیگر زمانی برای پیدا کردن روش‌‌های گوناگون برای پیشرفت و یا ساختن ارتباطات تاثیرگذار با بازار نخواهد داشت. اما هنگامی ‌که مجموعه به صورت سیستمند در بیاید یک مدیر به‌ طور کامل زمان دارد تا در رابطه با نحوه پیشرفت اطلاعات کسب کند. چنین مدیری قادر است بدون هیچ‌ گونه مشکلی یک مجموعه و کارکنانش را به سمت پیشرفت هدایت کند.

هماهنگی بیشتر در کسب و کار

کار تیمی و هماهنگی بین افراد در یک کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هماهنگی در واقع قلب تپنده‌ای می‌باشد که می‌تواند یک مجموعه را به موفقیت برساند. سیستم‌ سازی در کسب ‌و کار‌های آنلاین باعث می‌شود که هماهنگی میان تمام اجزا وجود داشته باشد و در صورت موفق شدن یک شخص کل مجموعه به سمت موفقیت قدم بردارد. سیستم دیجی کالا سیستم کاملاً یکپارچه می‌باشد که در آن تمامی بخش‌ها با یکدیگر ارتباط مناسبی دارند. بخش فروش با بخش پشتیبانی و بخش خرید با بخش آپدیت سایت کاملاً هماهنگی دارد و می‌توانند در اسرع وقت اقدامات مربوطه را در دیجی کالا انجام دهند.

چرا برخی از مدیران از سیستم سازی کسب ‌و کارهای آنلاین استفاده نمی‌کنند؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش ‌آمده باشد که چرا با توجه به مزایا و نکات مثبت سیستم سازی کسب و کار، مدیران کمی به سراغ آن می‌روند. بسیاری از افراد حس می‌کنند نمی‌توانند به کارمندان خود اعتماد کنند و نسبت ‌به واگذاری وظایف، کمی احساس ترس دارند. این ‌گونه افراد نسبت ‌به فناوری بی ‌اعتماد هستند و نمی‌توانند قبول کنند که استفاده از سیستم‌ سازی کسب ‌و کارهای آنلاین تا حدی می‌تواند روی مجموعه آنها تاثیر مثبت داشته باشد. اما توجه کنید که در دنیای امروز هماهنگ نشدن با جریان پیشرفت می‌تواند ما را از گردونه رقابت کنار بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *