درآمد زایی با سیستم سازی کسب و کار دن لاک

امروزه راه اندازی، رشد و توسعه کسب و کار، دغدغه بسیاری از افراد می‌باشد. چرا که رشد و توسعه کسب و کار ها‌ ترکیبی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد که باید به تک تک این عوامل، توجه شود. اخیرا یکی از این بخش‌ها‌ که جهشی در رشد کسب و کارها به وجود آورد، مفهومی به نام سیستم سازی کسب و کارها است. در این مقاله قصد داریم مدل سیستم سازی کسب و کار دن لاک یکی از معروف‌ترین بیزینس کوچ‌ها‌ را بررسی کنیم.
با رشد سریع تکنولوژی، هر ساله شاهد تغییرات قابل توجهی در شکل و ماهیت مشاغل هستیم. زیرا کسب و کار‌ها‌ به شدت تحت تاثیر مستقیم پیشرفت تکنولوژی قرار دارند. اما خبر خوب این است که اگرچه این پیشرفت‌ها‌ و تفاوت‌ها دنیای کسب و کار را پیچیده کرده است. اما در صورت توجه به آن می‌توانید سود‌های قابل توجهی را به دست آورید.

همانطور که اشاره شد سیستم سازی مفهوم نوینی است که امروزه وارد دنیای کسب و کار شده و تمامی مدیران سعی دارند تا از آن برای پیشرفت و کسب سود بیشتر استفاده کنند. سیستم سازی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ سیستم سازی کسب و کار دن لاک و همچنین سیستم سازی کسب و کارهای کوچک مواردی است که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

معرفی سیستم سازی به زبان ساده

سیستم سازی کسب و کار یعنی طراحی فرآیندی که بتوان بدون دخالت مدیر یا در کمترین زمان ممکن، کارها به بهترین نحو انجام شود. به عبارتی مدیر مجموعه تنها درباره کارهایی که بسیار مهم و حیاتی است تصمیم گیری کند. در واقع این فرآیند یا همان سیستم سازی مسئولیت‌های جزئی و با اولویت پایین‌تر را از دوش اشخاص مهم و تاثیرگذار کسب و کارها برداشته است تا آنها بتوانند تمرکز بیشتری روی استراتژی‌های بهتر و پر سودتر داشته باشند.
برای سیستم سازی در کسب و کارها از جدیدترین ابزارها، تکنولوژی‌ها و افراد متخصص برای انجام یک کار استفاده می‌شود. سیستم سازی راهی است برای انجام کارهای مهم از طریق افراد شاخص شرکت و انجام کارهای با اولویت پایین‌تر با کمک تکنولوژی و استخدام کارمندان مربوطه به منظور افزایش بهره وری و صرفه جویی در زمان است.

بررسی سیستم سازی به روش دن لاک

دن لاک( Dan Lok) از افراد معروف متخصص در حوزه کسب و کار می‌باشد. در سیستم سازی کسب و کار دن لاک در مرحله اول شما باید با جزئیات تمامی اهداف کسب و کاری خود را تعیین کنید.

چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟

محصولات، خدمات یا پروژه‌هایی که می‌خواهید ارائه دهید چه هستند؟

چه عواملی باعث منحصر به فرد بودن برند شما می‌شود؟ در مرحله دوم یک نمودار سازمانی ایجاد کنید و مشخص کنید چه نقش ها‌ و عناوینی برای طرح خود نیاز دارید به عبارتی موقعیت‌ها‌ را مشخص کنید. نقش و مسئولیت خود و همچنین دیگر افرادی که می‌توانند بخشی از کارها را انجام دهند در آن مشخص کنید. یک تجارت موفق مانند یک ارکستر، یک تیم بسکتبال یا یک ارتش است. برای مثال مدیر فروش، بازاریاب، حسابدار و غیره. برای سیستم سازی به روش سیستم سازی کسب و کار دن لاک باید تمامی موارد مورد نیاز مشخص و تعیین شود.
در مرحله سوم سیستم‌های مدیریتی کسب و کار را توسعه دهید. به عبارتی برای مدیریت بخش‌های مختلف کسب و کارتان بهترین استراتژی‌های مدیریتی را پیدا و لحاظ کنید. برای مثال وقتی مشتری شکایت می‌کند چه باید کرد، نحوه استقبال از مشتری، نحوه مصاحبه با کارمندان، نحوه مدیریت منابع انسانی و دیگر موارد را تعیین کنید.

گام های سیستم سازی به روش دن لاک

سیستم سازی دن لاک در کسب و کارهای کوچک و مزایای آن

شاید تصور کنید تمامی مراحل سیستم سازی کسب و کار دن لاک مخصوص کسب و کارهای بزرگ می‌باشد. در صورتی که تمامی این مراحل را می‌توان در سیستم سازی کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز پیاده کرد. افراد می‌توانند با توجه به شرایط کاری و اهدافی که دارند از این روش استفاده کنند. با توجه به امکانات و شرایط تمامی سه مراحل ذکر شده در بالا را می‌توان در شرکت های کوچکتر پیاده سازی کرد.
اما اکثر افراد و مدیران به دلیل اینکه نمی‌توانند به کار دیگران اعتماد کنند، تمامی مسئولیت‌های شرکت را به عهده می‌گیرند. این مسئله باعث خستگی، عدم تمرکز بر مسائل مهم شرکت و کمبود وقت مدیر برای بازدهی و عملکرد بهتر در جهت گسترش کسب و کار می‌شود. در صورتی که با سیستم سازی، می‌توان بهره وری شرکت را بالا برد.
همانطور که اشاره شد بخشی از سیستم سازی استفاده از فناوری‌های به روز است که تعدادی از افراد یا مدیران تمایلی به استفاده از تکنولوژی ندارند. اما همانطور که شاهد آن هستیم کسب و کارها در حال تغییر شکل با تکنولوژی های جدید می‌باشند که می‌تواند آینده کسب و کارهای سنتی را به خطر اندازد. بنابراین امروزه با استفاده از دانش جدید همچون سیستم سازی کسب و کار، می‌توان باعث رشد و توسعه کسب و کارمان در دنیای پر رقابت کسب و کارها شد.

دوره جامع سیستم سازی کسب و کارهای کوچک برای کمک به مدیران مشاغل برای اجرای سیستم سازی تهیه شده است. در کنار این دوره لایو و وبینارهایی برگزار می‌شود تا در صورتی که سوالی برایتان مطرح شد آن را با مدرس دوره در میان بگذارید و آنها را حل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *