سیستم سازی در فروشگاه ها: چطور تفکر سیستمی را در کسب و کارمان پیاده سازی کنیم؟

سیستم سازی فروشگاه

بهترین روش برای سیستم سازی در فروشگاه ها این است که فرآیند حل مشکل را یاد بگیریم. اگر فرآیند حل مشکل را بدانیم و اجرا کنیم خیلی راحت می‌توانیم کسب وکارمان را به صورت سیستمند در بیاوریم. زیرا بسیاری از ما برخی چیزها را میدانیم اما آن را اجرایی نمیکنیم. سیستم سازی در فروشگاه‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیست و باید ابتدا مشکل را شناسایی و سپس به ارائه و اجرای راه حل برای آن بپردازیم.

برای اینکه فرآیند حل مشکل یادمان بیفتد، باید هنگام بروز مشکل ببینیم فرآیند فرآیند حل مشکل از دیگاه سیستم سازی یعنی چه.

فرآیند حل مشکل از دیگاه تفکر سیستمی این است که هنگام بروز مشکل اول آن را بنویسیم.  برای حل مشکل، شروع به نوشتن مشکل کنیم. وفتی یک مشکل را مینویسیم 50 درصد مشکل در فرآیند نوشتن حل خواهد شد.

مثلا یکی از مشکلات سوپر مارکت‌ها این است هنگامی که توزیع کننده جنس را در مغازه‌ها توزیع می‌کند وقتی متوجه شود صاحب فروشگاه سرش شلوغ هست و نمیتواند جنس را تحویل بگیرد، اگر که پخش کننده آدم سالمی نباشد می‌تواند جنس را کمتر از میزانی که رسید می‌کند تحویل دهد. همین امر منجر به ورشکستگی در دراز مدت خواهد شد. برای بروز از چنین مشکلاتی باید ابتدا مشکل را به صورت مکتوب در بیاوریم. به این صورت که چیزی که فاکتور می‌شود و چیزی که تحویل گرفته می‌شود به لحاظ تعداد با هم مغایرت دارند.

با سیستم سازی مشکل را ریشه یابی کنید

سیستم سازی در فروشگاه: پنج دلیل احتمالی وقوع مشکل را بنویسید:

1- کسی که مسئول دریافت اجناس هست در مجموعه نداریم.

2- دفتر ورودی انبار نداریم و هر آنچه فروشنده می‌گویید قبول میکنیم

3- از فروشنده فاکتور را همان روز نمیگیریم و بعد چند روز فاکتور برای ما ارسال می‌شود. در این مدت ممکن است شما دریافتی خود را فراموش کنید و هر آنچه فروشنده می‌گوید را بپذیرید. متاسفانه برخی از پخش کننده‌ها از این روش استفاده می‌کنند و فاکتور را کم و زیاد می‌کنند.

4- هنگام تحویل اجناس، کارتن را به درستی بررسی نمیکنیم و ممکن است که جنس کمتر از میزان استاندارد باشد.

5- فردی که کالا را تحویل میگیرد جنس را کم و زیاد می‌کند.

حال به بیان راهکار برای حل هر کدام از این مشکل‌ها می‌پردازیم:

1-  یک مسئول برای این کار در نظر بگیرید.

2- دفتر انبار، حسابداری، کاردکس و .. تهیه کنیم.

3- از توزیع کننده ای خرید کنیم که آدم سالمی باشد و کسی که جنس را تحویل می‌گیرد نیز آدم سالمی باشد.

4- یک نفر مسئول دریافت جنس باشد و هنگام تحویل جنس به دقت اجناس را بررسی نماید.

5- افراد سالم و وفادار را در مجموعه استخدام کنید.

حال باید راهکارها را پیاده سازی، اجرا و بررسی کنیم که آیا راهکار ارائه شده توانست مشکل را حل کند.

در دوره جامع سیستم سازی یاد میگیرید چطور کسب و کارتان را گسترش دهید

مسئله دیگر ممکن است به میزان فروش مرتبط باشد که چرا فروش به حد مورد انتظارتان نمیرسد. ابتدا این مشکل را مینویسیم و سپس راهکارهای آن را نیز یادداشت میکنیم. مثلا مممکن است که جنسی که عرضه میکنید قیمت بیشتری در مقایسه با بازار منطقه و رقبا داشته باشد. یا کارکنان شما انگیزه کافی ندارند و حس خوبی به مشتریان نمی دهند. یا اینکه دانش کافی ندارند و نمی توانند مشتریان را راهنمایی کنند. همچنین مشکل ممکن است به چیدمان فروشگاه نیز مربوط باشد.

راهکارهایی که برای حل این مشکل وجود داشته باشد عبارتند از:

فروشنده حرفه ای استخدام کنیم که تجربه فروش در فروشگاه‌های معتبر را دارد. منبع خرید را عوض کنید. حجم خرید را از برندها بالاتر ببریم. پنل اس ام اس بگیریم و تبلیغات منطقه ای انجام دهیم.

بعد از نوشتن راهکارها چند مورد را انتخاب و آنها را اجرایی میکنیم. بعد بررسی میکنیم که آیا روشی که اجرا شد توانست به حل مشکل و افزایش فروش کمک کند یا خیر. اگر درست بود این کار را ادامه میدهیم و اگر نه باید مجددا راهکارهای دیگر را بررسی کنیم.

اگر با هیچکدام از این روش‌ها مشکل حل نشد باید برگردیم و ببینیم که کجا اشتباه کردیم. ممکن است در تعریف مشکل دچار خطا شده باشیم. ممکن است که مشکل مربوط به جای فروشگاه باشد یا اینکه ما خودمان انگیزه‌های کافی برای ارئه خدمات بهتر و در نتیجه افزایش فروش نداشته باشیم و این مسئله به کارمندان مرتبط نباشد. یا ممکن است مشکل به قدرت نقدینگی ما مرتبط باشد و ما جنس‌ها را گران میخریم.

فکر کردن بزرگترین ثروت

بزرگترین ثروت فکر کردن است

بسیاری از ما به دلیل اینکه درگیر روزمرگی هستیم به اشتباهاتمان فکر نمیکنیم. سیستم سازی به ما یاد می‌دهد که هر کاری که انجام میدهیم میتواند بهتر باشد. می‌توانیم روزانه زمانی را به فکر کردن اختصاص دهیم و ببینیم:

سوالچه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا فعالیت‌های روزانه ما بهینه تر انجام شود و خروجی خوبی داشته باشد؟

سوالکارهایی که نباید انجام دهیم چیست؟

سوالچه کارهایی را باید عوض کنیم؟

سوالچه کارهایی را نباید تکرار کنیم؟

سوالنقطه ضعف ما چیست؟

سوالچطور می‌توانیم از کسی راهنمایی بگیریم که کارهایمان را بهبود دهیم و نقاط ضعفمان را اصلاح کنیم؟

یکی از نتایجی که سیستم سازی و تفکر سیستم سازی به ما می‌دهد این است که فکر کنیم و روش کار کردنمان و فعالیتهایمان را هر روز اصلاح کنیم.

آینده کسب وکارهای سیستم سازی شده ارائه خدمات غیر حضوری به مشتریان در کنار خدمات حضوری است. بنابراین شما باید در فروشگاه خود امکان ارائه خدمات از راه دور را نیز داشته باشید. بسیاری از مشتریان نیز علاقه مند به لمس کردن اجناس و انتخاب آنها هستند. بنابراین خدمات حضوری نیز لازم است. بعلاوه فروش حضوری میزان اعتماد را افزایش می‌دهد

نتیجه گیری:

برای سیستم سازی در فروشگاه ابتدا مشکل را تعریف میکنیم، راه حل‌های ممکن برای حل مشکل را به صورت مکتوب می‌نویسیم و شروع به اجرای روش‌ها میکنیم. در ادامه نتایج هر کدام از راه حل‌ها را بررسی و آن را اصلاح یا رد میکنیم تا به نتیجه مورد انتظارمان برسیم. این یک چرخه برای حل مشکلات است که با انجام آن میتوانیم رشد را تجربه کنیم.

تفکر سیستمی می‌گوید اگر شما به نتیجه ای نمی رسید باید حتما دلیلی وجود داشته باشد. امکان ندارد کسی موفق نشود مگر اینکه فکر نکند، بررسی نکند، متمرکز نباشد

چنانچه برای سیستم سازی نیاز به مشاوره دارید، اطلاعات خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *