استراتژی های قیمت گذاری محصولات و خدمات

روش های قیمت گذاری محصولات و خدمات

یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی و فروش که کسب و کارها باید آن را رعایت کنند اصول قیمت گذاری کالا/خدمات است. روش های قیمت گذاری محصول در هر کسب و کاری با توجه به جامعه هدف، اهداف کسب و کار، میزان انحصاری بودن محصول و … انجام می‌شود. ساده‌ترین نحوه محاسبه قیمت یک محصول به صورت زیر است:

قیمت مواد + قیمت دستمزد + سربار + حاشیه سود = قیمت فروش

در کنار این روش انواع استراتژی های قیمت گذاری نیز وجود دارد که مولفه‌های دیگری را نیز در قیمت گذاری دخیل میکند. مولفه‌هایی همچون ارزش کالا، میزان رقابت در فروش آن، میزان درخواست برای دریافت محصول، ظرفیت بازار و … . در ادامه ما برخی از پر کاربردترین استراتژی‌ها و مدل های قیمت گذاری را بیان می‌کنیم.

انواع استراتژی های قیمت گذاری محصول

مفهوم قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری رقابتی Competitive-Based Pricing

این استراتژی قیمت گذاری زمانی استفاده میشود که شما محصولی مشابه با محصول رقبا میفروشید. در این زمان میتوانید روی قیمت محصول مانور دهید.

برای قیمت گذاری در چنین شرایطی باید رقبا را تحلیل کنید و با توجه به شرایط، اهداف کسب و کار و مخاطبانتان تصمیم گیری کنید.

یکی از مشکلات عمده استراتژی قیمت گذاری این است که شما باید مدام با رقبا روی قیمت رقابت کنید و این مسئله اختیارات شما را برای تصمیم گیری کم میکند. شما مدام مجبور به رقابت روی قیمت هستید و این کاری فرسایشی به شمار میرود.

استراتژی قیمت گذاری نفوذی  Penetration-Based Pricing

این استراتژي زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که بخواهید با سیاست قیمتگذاری کم در بازار نفوذ کنید. قیمت گذاری به این روش در مدت زمانی کوتاه انجام میشود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

اصول قیمت گذاری

یک نمونه از این استراتژی را میتوان در فروش کنسول‌های بازی ایکس باکس نام برد. هدف این شرکت فروش دستگاه‌های ایکس باکس نبود بلکه به دنبال فروش سود حاصل از بازیهایش بود. بنابراین قیمت‌های پایینی را روی دستگاه‌ها گذاشت و هدفش را روی نفوذ در بازار و بعد فروش محصولاتش گذاشت.

قیمت گذاری نقوذی در بازار نیز مشکلاتی به همراه دارد. مثلا ممکن است که مخاطبان شما این توقع را داشته باشند که شما همیشه باید قیمت‌های پایین داشته باشید و تغییر قیمت از وفاداری آنها بکاهد.

بنابراین بررسی کنید و ببیند که این روش قیمت گذاری موقعیت شما را در بازار متزلزل نمیکند و با رقبایتان دچار جنگ رقابتی نمی‌شوید.

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش Value-Based Pricing

در این روش قیمت بر مبنای ارزش کالا یا خدماتی که ارائه میدهید مشخص می‌شود. این روش قیمت گذاری بیشتر مناسب کسب و کارهایی است که کالا/خدمات خاصی ارائه میدهند. مثلا فروش فرش دست بافت که قیمت گذاری بر مبنای ارزشگذاری انجام میشود.

انواع استراتژی قیمت گذاری

قمیت گذاری مبتنی بر هزینه Cost-Based Pricing

جزو رایجترین روش های قیمت گذاری کالا است که شامل هزینه‌های مربوط به محصول با درصد ثابتی به عنوان حاشیه سود است. در این روش تمرکز شما روی این است که چه حاشیه سودی برای خودتان در نظر بگیرد و روشی ساده در قیمت گذاری به شمار می‌رود.

مشکل این روش قیمت گذاری بی توجهی به مشتری است. در صورتی که میتوانید با توجه به ارزشی که محصولتان برای مشتری ایجاد میکند به راحتی سود بیشتری به دست بیاورید.

چگونه استراتژی قیمت گذاری‌مان را انتخاب کنیم؟

ارزش کالا/خدماتتان را مشخص کنید

در ابتدا لازم است ارزش واقعی که خدمات/محصول تان دارد را مشخص کنید. مثلا اگر یک کفش میفروشید باید کفشی با ویژگی‌هایی که دارید را تعیین ارزش کنید. مثلا برای قیمت گذاری کفش، یک کفش با کیفیت معمولی طبیعتا قیمتی متفاوت با کفشی با کیفیت بالا دارد.

روش قيمت گذاري

شرایط بازار را برای پذیرش قیمت پیشنهادیتان در نظر بگیرید

آیا بازار ظرفیت قیمت پیشنهادی شما را دارد؟ معمولا جنسی با ویژگی‌هایی جنس شما چه قیمتی دارد؟ هزینه‌های عملیاتی، میزان تقاضای مصرف کننده و محصولاتی که با محصول شما رقابت می‌کنند را در نظر بگیرید.

مشتریان خود را بررسی کنید

مصرف کنندگان چه قیمتی را برای آن کالا/خدمت مناسب میدانند؟ مشتریان معمولا کالا/خدمات شما را با چه قیمتی در بازار میخرند؟ یعنی حاضرند چه میزان برای دریافت آن هزینه کنند؟ آیا تغییرات قیمت تعداد مصرف کننده را کم یا زیاد کرده است؟

محدوده قیمت را مشخص کنید

شما چه قیمتی را برای محصول یا خدماتتان مناسب میدانید. این عدد محدوده قیمت را مشخص میکند. محدوده قیمت را میتوانید بر اساس هزینه تولید، بازاریابی و سایر هزینه‌هایی که کرده‌اید، محاسبه کنید. حداکثر قیمتی که میتوانید تعیین کنید چقدر است؟

رقبا را تحلیل کنید

نحوه قیمت گذاری رقبا را بررسی کنید. آیا هدف شما این است که روی قیمت با رقبا رقابت کنید یا هدف شما رقابت روی ارزش است؟

با مزیت رقابتی خودتان را از رقبا متمایز کنید

وضعیت صنعتی که در آن هستید را در نظر بگیرید

صنایع مختلف ممکن است که شرایط متفاوتی برای قیمت گذاری داشته باشند و مولفه‌هایی را برای قیمت گذاری در نظر بگیرند. مثلا هتل‌های 5 ستاره نوع قیمت گذاری متمایزی با توجه به نوع کیفیت خدماتی که ارائه میدهند دارند.

ارزش برندتان را لحاظ کنید

شرکت‌هایی مانند اپل، نایک، آدیداس و .. که سالها روی برند شدنشان کار کرده‌اند در نظر بگیرید. بخشی از قیمت محصولات این شرکت‌ها به خاطر برندشان است. اگر برند شناخته شده‌ای دارید میتوانید بخشی از قیمت گذاری را بر این مبنا انجام دهید.

از مشتریانتان بازخورد بگیرید

میتوانید از مشتریانتان درباره قیمت محصولاتتان سوال بپرسید. سوالاتی از قبل اینکه آیا قیمت این محصول مناسب است؟ چقدر حاضرید برای این محصول هزینه پرداخت کنید؟ این محصول چقدر باشد آن را نمیخرید؟

افزایش مشارکت مشتریان در نظرسنجی

به صورت آزمایشی قیمت گذاری کنید

میتوانید روی یک محصول دو نوع قیمت بگذارید و ببیند که کدام نوع قیمت گذاری با استقبال همراه بود. قیمتی که از دید جامعه هدف شما مقبول واقع شد را به عنوان قیمت نهایی انتخاب کنید.

آیا میتوان استراتژی های مختلف قیمتگذاری را با هم ترکیب کرد؟

بله، شما میتوانید در مراحل مختلف فروش روش قيمت گذاري را تغییر دهید. مثلا ممکن است برای ارائه یک محصول جدید به بازار که محصولاتی مشابه با آن محصول در بازار وجود دارد از استراتژی رقابتی نفوذ در بازار استفاده کنید اما در ادامه و بعد از درک مشتریان از کیفیت محصول به سراغ قیمت گذاری بر مبنای ارزش محصول بروید.

با استراتژی‌های مختلف مشتریان متفاوتی را جذب می‌کنید. در واقع میتوان گفت تکنیک های قیمت گذاری مانند شمشیر دولبه هستند که بعضی از افراد را جذب و برخی را از شما دور میکند. شناخت درست مخاطب و رفتارهایش میتواند به شما کمک کند که استراتژیتان را بر مبنای رفتارهای مخاطبانتان انتخاب کنید.

هدف شما فروش به همه آدم‌ها نیست و هدف شما فروش محصول/خدمات به جامعه هدفتان است. بنابراین استراتژی مناسب با این افراد را انتخاب کنید تا یک بازی برد-برد را برای خودتان و مشتریانتان رقم بزنید و آنها را مشعوف و وفادار به برندتان کنید.

اگر برای تعیین استراتژی قیمت گذاری محصول/خدمات به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی(ضروری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *