مشاور توسعه کسب و کار فرصتهای جدید در کسب و کار را شناسایی میکند و با توجه به این فرصتها، استراتژی را اصلاح یا تنظیم مینماید.
مدیران معمولا برای پیشرفت یا ورود به بازار جدید و توسعه کسب و کارشان از حضور این مدیران در مجموعه استفاده می کنند.
مشاوره توسعه کسب و کار باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
تجربه: اولین چیزی که مشاوره توسعه کسب و کار باید داشته باشد تجربه کار با بیزینسهای مختلف است. این تجربه به مشاور استراتژیست کمک میکند تا برنامههایی که جنبه عملیاتی دارند را بررسی کند و استراتژی مناسب کسب و کار شما را پیشنهاد دهد.
رزومه کاری مرتبط: برای انتخاب مشاور توسعه کسب و کار رزومه او را به دقت بررسی کنید. مشاورین قوی معمولا با کسب و کارهای زیادی همکاری کردهاند و تجربه و دانش زیادی دارند. آنها رزومهای قوی از کار با بیزینسهای مختلف دارند.
مهارت مذاکره: هر مشاوری باید مهارت مذاکره و مهارتهای ارتباطی خوبی داشته باشد. توانایی مذاکره با مدیران در سطوح مختلف و در صورت نیاز با کارمندان برای تشریح کردن موارد مصوب در صورتجلسات و پیشبرد جلسات ضروری است.
توانایی تحلیل کسب و کار: یک مشاور پیشرفت بیزینس توانایی تحلیل قوی دارد و با توجه به شرایطی که کسب و کار دارد راهکارهای رشد و توسعه کسب و کار را ارائه میدهد.
اگر مشاور نتواند درک درستی از تجارت شما داشته باشد و قبلا در این مقیاس کار نکرده باشد احتمال اینکه بتواند به درستی شما را راهنمایی کند بسیار کم است.
آشنایی با بازار: شناخت نوسانات بازار و آشنایی با فرصتها و تهدیدها برای ارائه بهترین راهکارها ضروی است. مشاوری که آشنایی با بازار نداشته باشد نمیتواند راهکاری مناسب و با توجه به شرایط بازار به شما ارائه دهد.
بنابراین مشاور باید کاملا با بازار کاری که در آن فعالیت میکنید آشنایی داشته باشد تا راهکارهای مناسب و اجرایی به شما ارائه دهد.
مشاور باید شرایط بازار را بشناسد و پیش بینیهایی درباره وضعیت آینده داشته باشد. با توجه به شرایط کنونی کسب و کار و پتانسیلهایی که برای رشد وجود دارد و نوسانی که بازار ممکن است داشته باشد مسیر توسعه و پیشرفت را برنامه ریزی و پیشنهاداتش را با توجه به آنها ارائه دهد.
خلاق و ایده پرداز: ایدههایی نو کمک میکند تا تمایز در کسب و کار ایجاد شود و مشاوری که ایدههای خلاق داشته باشد میتواند با نگاهی متفاوت به کسب و کارتان مسیر پیشرفت را برای شما هموار کند و ایدههایش به شما کمک میکند تا تمایز معناداری نسبت به رقبا در کسب و کارتان ایجاد کنید.
چه تفاوتی بین مدیر توسعه کسب و کار و مشاور توسعه کسب و کار وجود دارد؟
مشاور توسعه کسب و کار فرصتهایی که برای رشد وجود دارند را شناسایی میکند و صرفا پیشنهاداتش را به شما میدهد و وظیفه اجرایی به عهده ندارد. در حالیکه مدیر توسعه کسب و کار بیشتر نقش اجرایی دارد و روی بخش فروش متمرکز است.
مشاوره توسعه کسب و کار چه وظایفی بر عهده دارد؟
مشاوران معمولا پیشنهاداتشان را با توجه به هر کسب و کاری ارائه میدهند اما معمولا یک مشاوره پیشرفت بیزینس این موارد را بررسی میکند:
- تحلیل کسب و کار
- بررسی بیزینس پلن و اصلاح و بازنگری در صورت نیاز
- پیشنهاد برای سرمایه گذاری روی بخشهایی از سازمان که فرصت رشد در آنها وجود دارد یا برداشتن تمرکز از بخشهایی که مناسب شما نیست
- راهکارهایی برای ایجاد لید(مشتری بالقوه) و افزایش فروش
چه زمانی باید از مشاور توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟
استفاده از مشاوره پیشرفت و توسعه هنوز بین کسب و کارهای کوچک جای خودش را پیدا نکرده است و بیشتر مدیران در این سطوح بیشتر به صورت تجربی یا آزمون و خطا عمل میکنند. برخی از مدیران نیز تنها زمانی که در آستانه ورشکستگی قرار میگیرند به مشاور مراجعه میکنند.
در حالی که اگر همان ابتدای کار از کمک یک فرد آموزش دیده و دارای تجربه برای تدوین استراتژی کمک بگیرید و پلن کسب و کارتان را با توجه به شرایط کنونی و فرصتهای آینده بچینید شانس موفقیت را بسیار افزایش خواهید داد.
در کسب و کارهای بزرگ معمولا از مشاور کسب و کار در سطوح مختلف سازمانی و برای بخشهای مختلف استفاده میشود. زیرا در این سازمانها کارها به صورت تخصصی دنبال میشود و هر بخش باید برای توسعه و پیشرفت آن بخش پاسخگو باشد.
بودجههای مشخصی برای هر حوزه در نظر گرفته میشود که مدیران آن سطوح میتوانند در بخشهای مختلف آن را برای توسعه کسب و کار استفاده کنند. اما نتیجه همه آنها باید در نهایت رشد سازمان را به همراه داشته باشد.
مشاوره پیشرفت کسب و کار با توجه به هر کسب و کار پلن پیشرفت آن کسب و کار را پیشنهاد میدهد. مثلا ممکن است که یک بخش برای یک کسب و کار فرصت رشد باشد و برای کسب و کاری دیگر تهدید.
مشاور توسعه کسب و کار فرآیندهایی که در بخشهای مختلف کسب و کار وجود دارند را بررسی و در صورت لزوم برای بهبود عملکرد راهکارهای بهبود را ارئه میدهد. آنها درباره شرکت تحقیق میکنند، فرصتهای موجود را بررسی و مواردی که امکان رشد و پیشرفت در آنها وجود دارد را با توجه به اهداف شرکت انتخاب میکنند.
اگر برای توسعه و گسترش کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند یا مستقیما با شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.