دنیای امروز به ارتباطات وابسته است و برای رشد خودتان و کسب و کارتان باید ارتباطاتتان را گسترش دهید. شبکه سازی به شما کمک میکند تا به این هدفتان تحقق ببخشید.
شبکه سازی یعنی ایجاد و پروراندن یک رابطه طولانی مدت و سودمند دو طرفه.
آنچه در این تعریف مهم است این است که شبکه سازی یک فرآیند یک روزه یا یک ماهه نیست بلکه یک رابطهای است که به زمان نیاز دارد و باید در این رابطه منفعت هر دو طرف رابطه تامین شود.
چرا باید شبکه سازی کنیم؟
- جذب راحتتر شریک و سرمایه گذار
با شبکه سازی میتوانید با افراد زیادی در حوزهای که میخواهید ارتباط برقرار کنید و در نتیجه شانس ایجاد اعتبار و جذب شریک و سرمایه گذار خواهید داشت.
شرکت گردشگری زانوس که یکی از شرکتهای معتبر در حوزه گردشگری است با کمک شبکه سازی شکل گرفت.
در ارتباطات نباید به دنبال منفعت مقطعی بود و با هدف یک رابطه بلند مدت به یک ارتباط نگاه کرد. اصطلاح “نوک دماغ را دیدن” یعنی افرادی که به دنبال سود در لحظه حال هستند در صورتی که شبکه سازی یعنی ایجاد ارتباطات بلند مدت.
- ایدههایی برای رشد و ایجاد کسب و کار
در شبکه سازی شما این شانس را دارید که با طرز فکر و ایدههای افراد مختلف آشنا شوید و از این ایدهها برای رشد بهره بگیرید.
- جذب سریعتر کارمند یا کارفرما
کارمندانی وجود دارند که به دنبال کارفرمای خوب و کارفرماهایی که به دنبال جذب کارمند خوب هستند. داشتن شبکهای متشکل از افراد مرتبط با حوزه کسب و کارتان باعث میشود تا در جریان فرصتهای شغلی قرار بگیرید.
ارتباط با افراد مرتبط با حوزهای که میخواهید در آن شبکه سازی کنید به شما این امکان را میدهد تا به افراد دیگر معرفی شوید.
کسی که علم شبکه سازی دارد و آدمهای ارزشمند را بدهکار میکند این افراد در خاطر میمانند.
- تجربه را تجربه نمی کنید
کمک گرفتن از افرادی که برای آنها اعتبار خرج کردهاید به شما این امکان را میدهد که از تجربیات آنها استفاده کنید.
- پیدا کردن مشتری جدید
آشنایی با افراد دیگر به شما شانس بیشتری برای دیده شدن میدهد.
- برای اکثر کارها فردی را دارید که کمکتان میکند
ارتباط با طیف گستردهای از افراد باعث میشود تا زمانی که برایتان سوالی یا مشکلی پیش میاید بتوانید از این افراد کمک بگیرید.
- به سر منشا تصمیم گیری به راحتی میرسی
این مسئله به خصوص در سطوح بالای ارتباطات بسیار اتفاق میافتد. شبکه سازی به شما اجازه میدهد تعداد افراد واسط برای ارتباط با فرد مورد نظرتان را کم کنید.
مراحل شبکه سازی
ایجاد اعتبار: برای نزدیک شدن به فردی که مدنظرتان است باید اعتبار ایجاد کنید. در ادامه روشهای ایجاد اعتبار را بیان خواهیم کرد.
شناسایی بازار هدف: یعنی میخواهید با چه افرادی ارتباط داشته باشید و این افراد در کجاها حضور دارند.
آغاز رابطه با کمک کردن: بعد از شناسایی فردی که میخواهیم با او ارتباط داشته باشیم میتوانیم یک اقدام مشترک را تعریف کنیم و درخواست دهیم که حتی بدون داشتن نفع شخصی کاری را برایش انجام دهیم.
پروراندن رابطه: یکی از مشکلاتی که افراد در ارتباط دارند این است که به فکر حفظ ارتباط نیستند و هیچ برنامهای برای آن ندارند.
هر رابطهای نیاز به نگهداری دارد و شما باید کاری انجام دهید که از ذهن یک فرد خارج نشوید و بتوانید ارتباطاتتان را رشد دهید. برای حفظ ارتباط راههای مختلفی وجود دارد که ارسال پیام در مناسبتها یکی از آنهاست.
درخواست کمک: در شبکه سازی در شروع ارتباط نباید از افراد درخواست کمک کنید. ابتدا حس ارزشمند و معتبر بودن را برای فرد مورد نظرتان ایجاد کنید تا علاقهمند باشند به شما کمک کنند.
شبکه سازی یک ارتباط بلند مدت است و نباید در زمان کوتاه از افراد انتظار داشته باشید تا به شما کمک کنند.
روشهای ایجاد اعتبار در شبکه سازی
پرورش یک مهارت خاص(فروشندگی، سخنرانی، مذاکره و ..): مهارتهایی که جنبه عمومی دارند و همه به آن نیاز دارند گزینههای خوبی هستند.
در یک حوزه مهارت داشته باشید و متخصص شوید طوری که به راحتی شما را پیدا کنند. در اینصورت خیلی راحتتر میتوانید پیش افرادی که مد نظرتان است کسب اعتبار کنید.
راهبردها و ارتباطات برای رشد بهتر
داشتن روابط ارزشمند: قرار نیست با همه در ارتباط باشیم. با افرادی که شایسته هستند و به اخلاقیات پایبند هستند ارتباط بگیرید.
داشتن کسب و کارهای جذاب: کسب و کارهای جذاب باعث میشود که افراد خودشان به سمت شما بیایند و علاقه مند به ارتباط با شما باشند.
داشتن رسانه و بازاریابی قدرتمند: یکی از بزرگترین معضلات کسب و کارها در این بخش است. یعنی نمیدانند چطور خودشان را پرزنت کنند تا تواناییهای درستشان شناخته شود. رسانههایی مانند اینستاگرام، وب سایت و … اگر جایگاه خوبی داشته باشند باعث میشود که برایتان اعتبار ایجاد شود و شانس گرفتن ارتباطات قدرتمند را خواهید داشت.
در گوگل طرف مقابل از شما چه چیزی پیدا میکند؟ در گوگل اسمتان را جستجو کنید. آیا اطلاعاتی از خودتان پیدا میکنید؟ تا میتوانید در حوزه خودتان جزو اولیها باشید و این را به دیگران هم نشان دهید.
چطور بازار هدف را شناسایی کنیم؟
همایشها و دورههای اختصاصی: در جمعهایی حاضر شوید که مرتبط با هدفتان از شبکه سازی است. همایشها و دورههایی که مرتبط با حوزه مورد نظرتان است را شناسایی کنید و در این جمعها حاضر شوید.
میهمانیهای شبکه سازی: بعضی از میهمانیها با هدف شبکه سازی و ارتباط ایجاد میشود که میتوانید در آنها شرکت کنید.
تورهای بازدید: شرکتهایی وجود دارند که تورهای بازدید برگزار میکنند و برای شبکه سازی بسیار مناسب میباشند. با کمی جستجو میتوانید این شرکت ها را پیدا کنید.
جلسات مستر مایند: آدمهای ارزشمند در حوزههای مختلف دوره هم جمع میشوند و هر کدام ایدههایشان در حوزههای مختلف را بیان میکنند و با هم برای حل مشکل همفکری میکنند. بسیاری از افراد موفق دنیا در جلسات مستر مایند شرکت میکنند.
گروههای شبکههای اجتماعی ارزشمند: قرار نیست در هر گروهی عضو شوید بلکه باید در گروههایی عضو شوید که به پیش برد اهداف شما کمک میکنند.
نمایشگاهها: شرکت در نمایشگاهها به شما اجازه میدهد طیف گستردهای از افراد در حوزه مورد نظرتان را پیدا کنید و با آنها ارتباط بگیرید.
شبکه سازی فقط به معنای این نیست که در جمع حاضر شوید و کارت ویزیتی رد و بدل کنید و با افراد ارتباط بگیرید. بلکه این تنها قدم اول در شبکه سازی است. شبکه سازی یک رابطه بلند مدت و سودمند دو طرفه است. بعد از ایجاد رابطه اولیه، باید برای پرورش آن زمان بگذارید.
تجربه شما از شبکه سازی چیست؟ چطور خودتان را در یک جمع معرفی میکنید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.