مشکلات کسب و کارهای کوچک و راهکار حل مشکلات آنها

شاید تصور کنید که اداره یک کسب و کار کوچک آسان است و درگیر مشکلات نخواهید شد. اما این تصور کاملا اشتباه است و کسب و کارهای کوچک در مقابل شرایط ناپایدار اقتصادی آسیب پذیرتر هستند. در این میان مشکلات غیر قابل پیش بینی نیز کسب و کارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کرونا یکی از مشکلاتی بود که بسیاری از کسب‌و‌کارها را تحت تاثیر قرار داد و مشاغل کوچک بیشترین آسیب را در این بین دیدند.

بهترین راه برای اینکه بتوانید با این چالش‌ها روبرو شوید این است که همیشه آماده مواجه با مشکلات باشید و بتوانید آنها را پیش بینی کنید. عمومی‌ترین مشکلاتی که کسب‌و‌کارهای کوچک ممکن است با آن مواجه شوند در بخش‌های زیر می‌باشد:

مدیریت مالی

یکی از بزرگترین مشکلات کسب و کارهای کوچک مدیریت مالی است. در مشاغل کوچک صاحبان کسب‌و‌کار نسبت به ثبت امور مالی و استفاده از نرم افزارهای حسابداری بسیار کم توجه هستند و اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. آنها نمی‌توانند میزان حاشیه سود یا میزان نقدینگی را محاسبه کنند. زیرا این کار نیاز به تخصص دارد و آنها دانش کافی در این زمینه را ندارند.

استفاده از برنامه‌های حسابداری، بهره گیری از کمک یک حسابدار یا کارشناس مالی در این شرایط بسیار مفید است. در دوره مدیریت مالی و اصول حسابداری بازاریابی پاشا تمامی اصول اولیه‌ای که صاحبان کسب و کار باید بدانند بیان شده است. همچنین راهکارهای افزایش قدرت نقدینگی و اعتبار در بازار در آن تشریح شده است.

راهکار حل مشکلات مالی در کسب و کارهای کوچک

ترسیم چشم انداز برای آینده

وقتی درگیر کار شوید و با چالش‌ها دست و پنجه نرم کنید دیگر فرصت فکر کردن به برنامه ریزی برای پیشرفت و توسعه کسب و کارتان را ندارید. بسیاری از صاحبین کسب و کارهای کوچک به مرور زمان تبدیل به یک کارمند می‌شوند و رشد کسب و کار را فراموش می‌کنند.

استفاده از فناوری و ابزار برای اینکه بخشی از کارهای خود را کم کنید بسیار موثر است. همچنین کمک گرفتن از بیزینس کوچینگ برای حل مشکلات کسب و کارهای کوچک بسیار کمک کننده است و می‌تواند شما را با توجه به اهداف و شرایط کنونی که دارید راهنمایی کند. بیزینس کوچ‌ها با تجربه و تخصصی که از همکاری با کسب و کارهای  مختلف کسب کرده‌اند راهنمایان بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه کسب و کار هستند.

سیستم سازی و رشد کسب و کار

نظارت بر عملکرد کارکنان

داشتن یک تیم قدرتمند برای حیات یک کسب و کار ضروری است. البته مدیریت این تیم و استفاده درست از ظرفیت‌های آن بسیار مهم است. زیرا هم اکنون نیز کسب و کارهای زیادی وجود دارند که نمی‌توانند از حضور کارمندان به صورت بهینه بهره ببرند. همچنین ارزیابی عملکرد کارکنان و نظارت بر آنها یکی دیگر از مشکلات کسب و کارهای کوچک است که مدیران کسب و کار با آن مواجه هستند. برای اینکه این چالش را در کسب و کارتان مدیریت کنید باید دو مسئله را در نظر بگیرید:

1) آموزش کارکنان: برای اینکه پرسنل بهترین کارایی را در جایگاه خود داشته باشند نیاز به آموزش دارند. آموزش در کار تخصصی‌شان و آموزش برای اینکه بتوانند کار تیمی انجام دهند. یکی از خدماتی که ما برای حل مشکلات کسب و کارهای کوچک در بازاریابی پاشا انجام میدهیم آموزش پرسنل برای همکاری تیمی است. بعلاوه در بعضی از حوزه‌های تخصصی نیز آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

2) نظارت بر کارکنان: برای نظارت بر عملکرد کارکنان برنامه‌هایی نیز وجود دارد. بهترین روش این است که چند شاخص برای بررسی عملکرد کارمندان در نظر بگیرید. این شاخص‌ها هم کار کارمندان را ساده می‌کند هم مدیران. زیرا کارمندان می‌دانند که مدیران از آنها چه می‌خواهند و کارهای خود را طبق این شاخص‌ها پیش می‌برند. تعریف کردن خط مشی کسب و کار و منشور اخلاقی یکی دیگر از کارهایی است که باید در مجموعه خود آن را انجام دهید.

ایجاد یک تیم متنوع

افراد مختلف، سلایق مختلف دارند. ممکن است شما در سازمان افراد با رنج سنی مختلف داشته باشید و این تنوع سلایق باعث می‌شود با ایده‌های مختلف آشنا شوید. شما می‌توانید از این تنوع سلایق به نفع خودتان و برای پیشبرد اهدافتان استفاده کنید.

تیمی متشکل از افراد با نظرات متفاوت

خدمات به مشتریان

ارائه بهترین خدمات به مشتریان یکی دیگر از مشکلات کسب و کارهای کوچک است که روزانه با آن مواجه هستند. اگر مشتریان شما خدمات مناسبی دریافت نکنند شما را ترک می‌کنند. در واقع هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون ارائه خدمات مناسب به مشتریان دوام بیاورد. 

پیدا کردن مشتریان جدید

برای بقای کسب و کارهای کوچک، باید به رشد خود ادامه دهید و به دنبال مشتریان جدید باشید. پیدا کردن مشتری جدید آسان نیست و هزینه‌های جذب مشتری بالاست. با گسترش شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین و … کار جذب مشتری جدید کمی آسانتر شده و می‌توانید از این بسترها برای پیدا کردن مشتریان استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *